AAA Auto – prawie 100 proc. konsumentów zamierzających kupić auto używane zaczyna poszukiwania od internetu

Unia Europejska jest trzecim co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie, z łączną sprzedażą detaliczną online na poziomie 498 mld USD rocznie, według szacunków firmy badawczej Webretailer. Natomiast wartość polskiego rynku e-commerce wynosi około 100 mld zł, a zakupy w sieci robi niespełna 80 proc. internautów. Swój udział w tym rynku ma także branża motoryzacyjna.

Według badania firmy doradczej McKinsey ponad 80 proc. klientów nowych samochodów i prawie 100 proc klientów samochodów używanych poszukiwania zaczyna w internecie. Potwierdzają to dane AAA AUTO, której stronę z ofertami samochodów używanych odwiedziło w lutym 2023 roku prawie 40 proc. internautów więcej niż w tym samym okresie 2022 roku.

Zachowania konsumentów motoryzacyjnych szybko się zmieniają. W dzisiejszych czasach coraz więcej nabywców samochodów woli najpierw dokładnie przestudiować i porównać oferty samochodów online, a dopiero potem odwiedzić dealera. W przypadku aut używanych, niemal wszyscy potencjalni klienci rozpoczynają poszukiwania w internecie. W związku z tym dealerzy często mają tylko jedną szansę na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi konsumentów, zachęcając ich do odwiedzenia salonu.

AAA Auto – mniej samochodów na rynku wtórnym oraz wzrost ofert samochodów elektrycznych i hybryd

“Rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej zorganizowany, ponieważ sprzedawcy wykorzystują nowoczesną technologię, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Zwłaszcza zaawansowani technologicznie klienci w wieku 25-40 lat wymagają takich funkcji, jak kompleksowa transakcja, dostawa pod drzwi, rekomendacje na podstawie stylu jazdy i stylu życia klienta czy cyfrowe jazdy próbne. Odniesienie sukcesu na tym rynku wymaga od dealera budowania doskonałych rozwiązań dla klientów na wszystkich etapach, w tym wyszukiwania i znajdowania odpowiedniej oferty, sprawdzania samochodu, jazd próbnych, wymiany starego samochodu, negocjacji ceny, płatności i ostatecznej dostawy samochodu. Dealerzy, którzy chcą wzbudzić zaufanie i odnieść sukces handlowy tworzą model hybrydowy, obejmujący udogodnienia online, ale także ich oferta dostępna jest w rzeczywistości” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

AAA Auto – handlowiec-rekordzista sprzedał już prawie 13 tys. aut i walczy o światowy rekord

Z danych AAA AUTO wynika, że jej platformę internetową, na której znajduje się około 12 tys. ofert sprawdzonych aut używanych, odwiedziło w lutym 2023 roku niemal 1.6 mln klientów. Oznacza to wzrost o prawie 40 proc. wobec tego samego okresu 2022 roku. Najwięcej osób szukało samochodów z silnikami diesla i benzynowymi, ale za to największy wzrost zainteresowania zaobserwowano w przypadku aut hybrydowych – aż 35 proc.

Ranking najczęściej wyszukiwanych marek na platformie internetowej AAA AUTO:

Luty 2023

Luty 2022

1.

Audi

Audi

2.

BMW

BMW

3.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

4.

Toyota

Volkswagen

5.

Kia

Toyota

6.

Volvo

Ford

7.

Volkswagen

Opel

8.

Ford

Hyundai

9.

Hyundai

Volvo

10.

Mazda

Kia

Ranking najczęściej wyszukiwanych modeli na platformie internetowej AAA AUTO:

Luty 2023

Luty 2022

1.

Dacia Duster

Dacia Duster

2.

Nissan Qashqai

Opel Astra

3.

Škoda Octavia

Škoda Octavia

4.

Opel Astra

Audi A4

5.

Kia Sportage

Nissan Qashqai

6.

Ford Focus

Ford Focus

7.

Hyundai Tucson

VW Golf

8.

Kia Ceed

VW Passat

9.

Ford Mondeo

Kia Sportage

10.

VW Golf

Ford Mondeo

Źródło: AAA Auto