Unia Europejska jest trzecim co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie, z łączną sprzedażą detaliczną online na poziomie 498 mld USD rocznie, według szacunków firmy badawczej Webretailer. Natomiast wartość polskiego rynku e-commerce wynosi około 100 mld zł, a zakupy w sieci robi niespełna 80 proc. internautów. Swój udział w tym rynku ma także branża motoryzacyjna.
Według badania firmy doradczej McKinsey ponad 80 proc. klientów nowych samochodów i prawie 100 proc klientów samochodów używanych poszukiwania zaczyna w internecie. Potwierdzają to dane AAA AUTO, której stronę z ofertami samochodów używanych odwiedziło w lutym 2023 roku prawie 40 proc. internautów więcej niż w tym samym okresie 2022 roku.
Zachowania konsumentów motoryzacyjnych szybko się zmieniają. W dzisiejszych czasach coraz więcej nabywców samochodów woli najpierw dokładnie przestudiować i porównać oferty samochodów online, a dopiero potem odwiedzić dealera. W przypadku aut używanych, niemal wszyscy potencjalni klienci rozpoczynają poszukiwania w internecie. W związku z tym dealerzy często mają tylko jedną szansę na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi konsumentów, zachęcając ich do odwiedzenia salonu.
AAA Auto – mniej samochodów na rynku wtórnym oraz wzrost ofert samochodów elektrycznych i hybryd
“Rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej zorganizowany, ponieważ sprzedawcy wykorzystują nowoczesną technologię, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Zwłaszcza zaawansowani technologicznie klienci w wieku 25-40 lat wymagają takich funkcji, jak kompleksowa transakcja, dostawa pod drzwi, rekomendacje na podstawie stylu jazdy i stylu życia klienta czy cyfrowe jazdy próbne. Odniesienie sukcesu na tym rynku wymaga od dealera budowania doskonałych rozwiązań dla klientów na wszystkich etapach, w tym wyszukiwania i znajdowania odpowiedniej oferty, sprawdzania samochodu, jazd próbnych, wymiany starego samochodu, negocjacji ceny, płatności i ostatecznej dostawy samochodu. Dealerzy, którzy chcą wzbudzić zaufanie i odnieść sukces handlowy tworzą model hybrydowy, obejmujący udogodnienia online, ale także ich oferta dostępna jest w rzeczywistości” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
AAA Auto – handlowiec-rekordzista sprzedał już prawie 13 tys. aut i walczy o światowy rekord
Z danych AAA AUTO wynika, że jej platformę internetową, na której znajduje się około 12 tys. ofert sprawdzonych aut używanych, odwiedziło w lutym 2023 roku niemal 1.6 mln klientów. Oznacza to wzrost o prawie 40 proc. wobec tego samego okresu 2022 roku. Najwięcej osób szukało samochodów z silnikami diesla i benzynowymi, ale za to największy wzrost zainteresowania zaobserwowano w przypadku aut hybrydowych – aż 35 proc.
Ranking najczęściej wyszukiwanych marek na platformie internetowej AAA AUTO:
Luty 2023 | Luty 2022 | ||
1. | Audi | Audi | |
2. | BMW | BMW | |
3. | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz | |
4. | Toyota | Volkswagen | |
5. | Kia | Toyota | |
6. | Volvo | Ford | |
7. | Volkswagen | Opel | |
8. | Ford | Hyundai | |
9. | Hyundai | Volvo | |
10. | Mazda | Kia |
Ranking najczęściej wyszukiwanych modeli na platformie internetowej AAA AUTO:
Luty 2023 | Luty 2022 | |
1. | Dacia Duster | Dacia Duster |
2. | Nissan Qashqai | Opel Astra |
3. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
4. | Opel Astra | Audi A4 |
5. | Kia Sportage | Nissan Qashqai |
6. | Ford Focus | Ford Focus |
7. | Hyundai Tucson | VW Golf |
8. | Kia Ceed | VW Passat |
9. | Ford Mondeo | Kia Sportage |
10. | VW Golf | Ford Mondeo |
Źródło: AAA Auto