Niepowtarzalny design zewnętrzny definiują fascynujące proporcje, zjawiskowo formowane płaszczyzny i precyzyjnie poprowadzone linie. Uzupełnia go przejrzyście rozplanowane, wysokiej próby wnętrze.
GLC Coupé łączy usportowiony charakter z wysoką efektywnością. Wszystkie warianty korzystają z napędu elektrycznego – jako miękkie hybrydy, z instalacją 48 V i zintegrowanym rozrusznikoalternatorem na potrzeby zwiększenia osiągów oraz odzyskiwania energii, lub jako hybrydy plug-in, z zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym dopasowanym do codziennych potrzeb. Nowa generacja modelu czuje się jak w domu w różnych warunkach – zarówno na asfalcie, jak i poza utwardzonymi drogami imponuje komfortem i zwrotnością. Standardowa specyfikacja obejmuje sportowe zawieszenie. Dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, z maksymalnym kątem skrętu tylnych kół wynoszącym 4,5°, samochód jest jeszcze zwrotniejszy. Na życzenie dostępny będzie pakiet z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC. W terenie GLC Coupé przekonuje przydatnymi rozwiązaniami, takim jak napęd na wszystkie koła 4MATIC czy w pełni elektryczny tryb terenowy w hybrydach plug-in. Wygodę dodatkowo zwiększają wtedy widok parametrów off-roadowych oraz wirtualna maska – jako element zestawu kamer 360°.
Wysokie standardy nowego GLC Coupé są widoczne w każdym detalu. Osprzęt i oprogramowanie najnowszej generacji systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zapewniają jeszcze łatwiejszą obsługę. Dwa wyświetlacze LCD z wysokiej jakości grafiką przedstawiają informacje w uporządkowany sposób. Na życzenie dostępna jest rozszerzona rzeczywistość MBUX dla nawigacji – centralny wyświetlacz pokazuje wówczas widok z zewnętrznej kamery i nakłada na niego wirtualne wskazówki, takie jak zalecenia zmiany pasa ruchu czy numery domów. Znacznie ułatwia to korzystanie z nawigacji, zwłaszcza w obszarze zabudowanym.
Intuicyjny asystent głosowy „Hej Mercedes” jeszcze lepiej odpowiada na naturalnie formułowane polecenia i preferencje użytkownika. Usługi strumieniowego przesyłania muzyki można harmonijnie zintegrować z systemem MBUX wraz z osobistymi ustawieniami, co pozwala użytkownikom cieszyć się dostępem do spersonalizowanej bazy muzycznej. Dodatkowych informacji dostarcza przewodnik audio Tourguide – w odpowiedzi na komendę „Hej Mercedes, uruchom Tourguide” system operacyjny MBUX odczyta informacje o interesujących miejscach na trasie (dostępność uzależniona od rynku). Z kolei funkcja MBUX Smart Home zapewnia dostęp do systemów inteligentnego domu, np. w celu regulacji temperatury, oświetlenia, żaluzji czy urządzeń elektrycznych.
Do cech, które najpełniej definiują nowego GLC Coupé, należy jego sportowa sylwetka. Model jest przy tym natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Standardowe wyposażenie obejmuje linię zewnętrzną AVANTGARDE z 18-calowymi obręczami kół z lekkich stopów oraz pakiet Chrom. Szerokość samochodu optycznie podkreśla płynne przejście od reflektorów do osłony chłodnicy. Seryjna specyfikacja obejmuje gwiezdny wzór na osłonie osłony chłodnicy.
Również kabina nowego GLC Coupé jest standardowo wykończona w nowoczesnej linii AVANTGARDE. Kokpit ma przejrzystą strukturę. Jego górna część, o profilu przypominającym skrzydło samolotu, wyróżnia się nowymi, spłaszczonymi otworami wentylacyjnymi. Dolna partia harmonijnie przechodzi w zakrzywioną konsolę środkową. 12,3-calowy wyświetlacz LCD przed oczami kierowcy wydaje się swobodnie unosić nad profilem skrzydła. Centralny ekran o przekątnej 11,9 cala, podobnie jak deska rozdzielcza, został lekko nachylony w stronę kierowcy.
Nowoczesny design paneli drzwi stanowi kontynuację wyprofilowania deski rozdzielczej. Do jej wykończenia nawiązuje metalizowany element, który może służyć jako uchwyt. Nowością jest moduł sterowania fotelem, który wygląda, jakby był zawieszony ponad powierzchnią panelu.
Dynamiczny i muskularny wygląd nowego GLC Coupé podkreślają wymiary nadwozia. Nowa generacja mierzy 4763 mm długości i jest o 31 mm dłuższa oraz o 5 mm wyższa od poprzednika. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększenie długości przypada zarówno na rozstaw osi, jak i na nawisy. Szerokość pozostała bez zmian – wynosi 1890 mm.
Z jeszcze większym niż wcześniej bagażnikiem GLC Coupé jest gotowy na wielkie wyprawy – jego pojemność sięga od 545 litrów (o 45 l więcej niż w poprzedniku) do 1490 litrów (+90 l) w miękkich hybrydach oraz od 390 do 1335 litrów w hybrydach plug-in. Do standardowego wyposażenia należy elektrycznie sterowana tylna pokrywa EASY-PACK.
W najbardziej korzystnej aerodynamicznie konfiguracji minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC Coupé wynosi zaledwie Cd = 0,27 wobec 0,30 w przypadku poprzednika. Projektanci zoptymalizowali samochód pod kątem oporu aerodynamicznego i szumu wiatru, korzystając z rozbudowanych cyfrowych symulacji przepływu (CFD – obliczeniowa mechanika płynów), a także testów w tunelu aeroakustycznym.
Nowy GLC Coupé to przyjemnie cichy samochód o nieinwazyjnym brzmieniu oraz niskim poziomie hałasu toczenia i wiatru. Efekt ten uzyskano dzięki akustycznej optymalizacji karoserii i wyrafinowanej izolacji akustycznej. Seryjne wyposażenie obejmuje membranę akustyczną w przedniej szybie. Jeszcze wyższe wymagania w zakresie komfortu spełniają opcjonalnie dostępne dźwiękochłonne szyby termoizolacyjne. Nowością na liście dodatków GLC Coupé jest panoramiczny dach, który po otwarciu ma znacznie większy otwór – o 6 cm dłuższy niż w GLC. W przypadku silnego nasłonecznienia okno dachowe można zasłonić seryjnie montowaną roletą.
ENERGIZING – tak nazywa się koncepcja, w ramach której Mercedes-Benz łączy działanie wybranych układów z zakresu komfortu. Opcjonalny pakiet ENERGIZING Plus oferuje do siedmiu specjalnych programów, które nadają wnętrzu GLC Coupé określoną atmosferę, np. orzeźwiającą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH sugeruje odpowiedni program na podstawie danych pojazdu i podróży. A jeśli kierowca nosi odpowiedni smartwatch, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia nawet informacje o jego parametrach życiowych oraz aktualnym samopoczuciu.
W skład pakietu ENERGIZING Plus wchodzi AIR-BALANCE – funkcja zapewniająca indywidualne, subtelne doznania zapachowe w kabinie. Jednocześnie powietrze zewnętrzne i wewnętrzne jest jonizowane oraz filtrowane. System ENERGIZING AIR CONTROL stale monitoruje jakość powietrza we wnętrzu samochodu, korzystając z czujników jakości powietrza oraz drobnych cząstek. W przypadku przekroczenia określonych progów przełącza klimatyzację w tryb obiegu zamkniętego. Dwustopniowa koncepcja filtra może dodatkowo wychwytywać z powietrza drobny pył i dużą część zanieczyszczeń.
Nowy GLC Coupé jest dostępny z jednostkami spalinowymi z układem miękkiej hybrydy, ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową pokładową instalacją elektryczną. ISG wspomaga silnik spalinowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych, i w połączeniu z turbosprężarką zapewnia wysoką moc, a instalacja 48 V obsługuje funkcje hybrydowe, takie jak żeglowanie, dodatkowa siła napędowa oraz odzyskiwanie energii, zwiększając efektywność. ISG sprawia również, że silnik spalinowy błyskawicznie się uruchamia, a działanie funkcji start/stop jest ledwie wyczuwalne.
Trzy kolejne warianty silnikowe to hybrydy plug-in. Ich zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym jest wystarczający, aby sprostać codziennym potrzebom. Udoskonalony program jazdy hybrydowej rezerwuje tryb elektryczny dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy. Priorytetem jest na przykład korzystanie z silnika elektrycznego podczas podróży po obszarach miejskich. Niezależnie od tego, czy chodzi o wariant benzynowy czy wysokoprężny, GLC Coupé z hybrydowym napędem plug-in łączy wysoką dynamikę z efektywnością. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 31,2 kWh stanowi autorski projekt Mercedes-Benz. Pełne naładowanie baterii za pomocą opcjonalnej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy 60 kW trwa około 30 minut. Standardowe wyposażenie obejmuje trójfazową ładowarkę AC o mocy 11 kW.
Dynamicznie zestrojone zawieszenie nowego GLC Coupé opiera się na nowym układzie czterowahaczowym z przodu oraz wielowahaczowej konstrukcji z tyłu, montowanej do ramy pomocniczej. Hybrydy plug-in są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i kontrolę prześwitu tylnej osi, a pozostałe odmiany otrzymują zawieszenie sportowe. Standardem wszystkich wersji jest układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu. Na życzenie nowy GLC Coupé jest dostępny z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC oraz skrętną tylną osią z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°. AIRMATIC zapewnia bezstopniową regulację tłumienia dla faz kompresji i odbicia amortyzatorów. Z kolei skrętna tylna oś zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich – rozstaw osi ulega wtedy wirtualnemu skróceniu. Gdy prędkość osiągnie poziom 60 km/h lub więcej, tylne koła skręcają zgodnie z przednimi. Takie wirtualne wydłużenie rozstawu osi poprawia stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo przy wyższych prędkościach, np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu czy nagłych manewrów omijania. Skrętna tylna oś łączy się z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego kół przedniej osi – w rezultacie kierowca musi wykonać mniej obrotów pomiędzy skrajnymi położeniami kierownicy.
Najnowsza generacja Pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus obejmuje dodatkowe oraz udoskonalone funkcje. Zmniejszają one obciążenie kierowcy w codziennych sytuacjach, zapewniając wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę. Gdy systemy zarejestrują zagrożenie, są w stanie odpowiedzieć na ryzyko zgodnie z wymaganiami danej sytuacji. Na przykład Aktywny asystent odległości DISTRONIC – adaptacyjny tempomat – potrafi utrzymywać zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu na wszystkich rodzajach dróg: autostradach, drogach ekspresowych i krajowych lub w mieście. Aktywny asystent hamowania wykorzystuje zainstalowane w pojeździe czujniki do wykrywania ryzyka kolizji z pojazdami poprzedzającymi, przejeżdżającymi na skrzyżowaniu lub nadjeżdżającymi z przeciwka. W przypadku niebezpieczeństwa system może wyemitować alarm dźwiękowy i optyczny. Jeśli samochód uzna, że kierowca nie hamuje wystarczająco mocno, może również odpowiednio zwiększyć siłę hamowania lub zainicjować zatrzymanie awaryjne. Jedną z nowych funkcji Aktywnego asystenta układu kierowniczego jest wykrywanie pasa ruchu za pomocą opcjonalnego zestawu kamer 360°. W szczególności docenia się to przy niskich prędkościach, np. podczas tworzenia pasa awaryjnego. Kolejną nowością są funkcje ostrzegania o znakach stop i czerwonych światłach, oferowane przez Asystenta rozpoznawania znaków drogowych.
Dzięki wydajniejszym czujnikom otoczenia systemy parkingowe nowego GLC Coupé mogą jeszcze lepiej wspierać kierowcę podczas manewrowania. Integracja czujników z systemem MBUX sprawia, że ich obsługa jest bardziej intuicyjna, a przy okazji zapewnia wizualne wsparcie na wyświetlaczu. Funkcje awaryjnego hamowania służy również do ochrony innych użytkowników dróg podczas parkowania. Opcjonalny pakiet parkowania z zestawem kamer 360° obejmuje m.in. Aktywnego asystenta parkowania z PARKTRONIC. Asystent parkowania zapamiętuje teraz proces parkowania, np. wjazd i wyjazd z domowego garażu. W przypadku wykrycia przeszkód samochód zatrzymuje się do czasu ich usunięcia.
Nowy GLC Coupé z powodzeniem nadaje się również do jazdy terenowej. W tym celu zyskał kilka nowych funkcji i systemów. Standardowe wyposażenie obejmuje tryb jazdy off-roadowej oraz regulację prędkości zjazdu – DSR (Downhill Speed Regulation). Hybrydy plug-in oferują specjalny tryb całkowicie elektryczny przeznaczony do użytku na nieutwardzonych drogach. Wysoki, dostępny natychmiast moment obrotowy silnika elektrycznego o wartości 440 Nm pozwala na bardzo precyzyjną, kontrolowaną jazdę nawet w trudnym terenie. Ponadto jednostka elektryczna zużywa energię tylko wtedy, gdy pojazd się porusza – zapotrzebowanie na prąd przy prędkościach terenowych będzie więc wyjątkowo niskie, umożliwiając długi czas jazdy bez używania motoru spalinowego.
W trybie terenowym GLC Coupé z zestawem kamer 360° oferuje wirtualną maskę: centralny wyświetlacz prezentuje wówczas wirtualny widok nawierzchni pod przednią częścią pojazdu, w tym przednie koła i ich aktualną pozycję. Umożliwia to kierowcy wcześniejsze i łatwiejsze rozpoznanie przeszkód takich jak duże kamienie lub głębokie dziury.
Korzyści podczas jazdy terenowej przynosi również pakiet z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC z regulacją wysokości oraz skrętną tylną osią. AIRMATIC oferuje możliwość zwiększenia prześwitu i utrzymuje go niezależnie od obciążenia, a duży skok zawieszenia sprzyja pokonywaniu wymagających odcinków. Z kolei skrętna tylna oś dodatkowo zwiększa zwrotność w terenie.
Design zewnętrzny: zdefiniowany przez sportową sylwetkę coupé, łączy elegancję, dynamizm i gotowość do off-roadowch przygód. Uwagę zwracają dół zderzaka stylizowany na osłonę podwozia, czarne relingi dachowe oraz opcjonalne stopnie progowe. Reflektory subtelnie łączą się z osłoną chłodnicy, podkreślając sportowy, muskularny wygląd. W połączeniu z opcjonalnym oświetleniem DIGITAL LIGHT wyróżniają je charakterystyczne elipsy świateł do jazdy dziennej. Kolejną wizytówką nowego GLC Coupé jest osłona chłodnicy ze wzorem Mercedes-Benz (standard).
Design wnętrza: kabina nowego GLC Coupé łączy sportowy charakter z nowoczesnością. Deska rozdzielcza została poziomo podzielona na dwie strefy, a centralny wyświetlacz w portretowym formacie zdaje się unosić ponad elementami wykończenia. Wysoką jakość podkreśla awangardowe wzornictwo foteli i paneli drzwiowych.
Komfort akustyczny: nowy GLC Coupé to przyjemnie cichy pojazd o spokojnej sygnaturze dźwiękowej oraz niskim poziomie hałasu toczenia i wiatru. Pod tym względem przewyższa nawet wysoki standard swojego poprzednika. Finalny efekt zastosowanych środków akustycznych stanowi ważny czynnik odpowiedzialny za atmosferę „witaj w domu”, która jest synonimem Mercedes-Benz.
MBUX: najnowsza generacja systemu informacyjno-rozrywkowego oferuje dwa duże wyświetlacze i pełnoekranową nawigację.
Wygoda obsługi: asystent głosowy „Hej Mercedes” jest jeszcze bardziej responsywny i ma zoptymalizowane możliwości uczenia się. Funkcja MBUX Smart Home zamienia GLC Coupé w mobilne centrum sterowania inteligentnym domem.
Rozrywka: MBUX w pełni integruje wszystkich głównych dostawców strumieniowego przesyłania muzyki, w tym osobiste preferencje i ustawienia użytkownika. Opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester® oferuje 15 wysokiej jakości głośników o łącznej mocy 710 watów.
Układy napędowe: podobnie jak wersja SUV nowy GLC Coupé został zaprojektowany pod kątem konsekwentnej elektryfikacji. Gama silników obejmuje czterocylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne, wszystkie połączone z silnikiem elektrycznym. Cztery z nich to miękkie hybrydy ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji. Trzy kolejne warianty to napędy hybrydowe typu plug-in, wszystkie o zasięgu w trybie elektrycznym przekraczającym 100 km (WLTP).
Komfort i zwrotność: do standardowej specyfikacji nowego GLC Coupé należą sportowe zawieszenie oraz układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Konstrukcja zawieszenia obejmuje czterowahaczowy układ na przedniej osi i niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC oferuje zmienną regulację tłumienia w zakresie kompresji i odbicia. Zwrotność i stabilność prowadzenia zwiększa opcjonalna skrętna tylna oś, połączona z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego przednich kół. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5°. Efekt: średnica zawracania zmniejszona o 90 cm, do 10,9 m.
Wysokie osiągi zarówno na asfalcie, jak i poza nim: GLC Coupé oferuje szereg elementów ułatwiających poruszanie się w bardziej wymagającym terenie, w tym tzw. ekran off-roadowy z widokiem istotnych parametrów, wirtualną maskę (w połączeniu z opcjonalnym zestawem kamer 360°), a także w pełni elektryczny tryb terenowy w hybrydach plug-in.
Opór powietrza: w najbardziej korzystnej aerodynamicznie konfiguracji minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC Coupé wynosi zaledwie Cd = 0,27. Czyni go to o trzy setne lepszym od poprzednika (Cd = 0,30).
Systemy wspomagające: najnowsza generacja Pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus zawiera dodatkowe i udoskonalone funkcje, w tym Aktywnego asystenta układu kierowniczego oraz rozbudowanego Asystenta rozpoznawania znaków drogowych.
DIGITAL LIGHT: zaawansowana technika oświetleniowa (opcja) zapewnia doskonałą iluminację oraz dodatkowe funkcje, takie jak opcjonalna projekcja dodatkowych oznaczeń i symboli ostrzegawczych na drodze.
Wyposażenie z zakresu komfortu: udoskonalone komponenty i systemy obejmują m.in. pakiet ENERGIZING Plus, w tym AIR-BALANCE oraz system kontroli powietrza ENERGIZING AIR CONTROL, nastrojowe oświetlenie czy nowe panoramiczne okno dachowe. Opcjonalne wielokonturowe fotele oferują teraz rozbudowane funkcje masażu.
GLC Coupé jako holownik: nowe menu przyczepy oraz specjalne planowanie trasy sprawiają, że holowanie jest bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Co więcej, napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | ||
Pojemność skokowa | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 | 1993 |
Moc maksymalna | kW/KM | 150/204 | 190/258 | 145/197 | 198/269 |
przy obr./min | 1/min | 6100 | 5800 | 3600 | 4200 |
Dod. moc silnika elektr. (boost) | kW/KM | 17/23 | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 320 | 400 | 440 | 550 |
Dod. moment obr. (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 7,1-8,0 | 7,3-8,2 | 5,1-5,8 | 5,5-6,1 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 162-182 | 165-185 | 135-152 | 145-160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 7,9 | 6,3 | 8,1 | 6,4 |
Prędkość maksymalna | km/h | 227 | 246 | 225 | 249 |
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
silniki benzynowe | Diesel | |||
Pojemność skokowa | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 |
Moc maks., silnik spalinowy | kW/KM | 150/204 | 185/252 | 145/197 |
przy obr./min | 1/min | 6100 | 5800 | 3600 |
Maks. moment obrotowy, silnik spalinowy | Nm | 320 | 400 | 440 |
przy obr./min | 1/min | 2000-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Moc silnika elektrycznego | kW | 100 | 100 | 100 |
Moment obr. silnika elektr. | Nm | 440 | 440 | 440 |
Moc systemowa | kW/KM | 230/313 | 280/381 | 245/335 |
Systemowy moment obr. | Nm | 550 | 650 | 750 |
Pojemność akumulatora | kWh | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Prędkość maksymalna | km/h | 220 | 239 | 219 |
Prędkość maks. (tryb elektr.) | km/h | 140 | 140 | 140 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | l/100 km | 0,5-0,6 | 0,5-0,6 | 0,4-0,5 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | g/km | 11,0-15,0 | 11,0-15,0 | 10,0-13,0 |
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | kWh/100 km | 20,2-22,4 | 20,2-22,4 | 20,3-22,7 |
Zasięg w trybie elektr. (EAER, cykl mieszany; WLTP) | km | 119-131 | 119-131 | 113-130
|
Źródło: Mercedes-Benz
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…