Škoda Octavia Combi – 25 lat od premiery

Podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie 3 marca 1998 roku po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana została Škoda Octavia Combi nowej generacji. Ten model ze względu na niekwestionowane walory cieszył się dużym powodzeniem wśród użytkowników.

Produkcja przyszłego bestsellera rozpoczęła się już kilka tygodni wcześniej, w lutym 1998 roku, w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Mladá Boleslav. W ciągu ostatnich 25 lat ten legendarny model stał się jednym z najbardziej udanych kombi w swojej kategorii. Obecna czwarta generacja oferuje również wersje zelektryfikowane: hybrydowy układ napędowy typu plug-in w Octavii Combi iV oraz Octavia Combi e-TEC z technologią miękkiej hybrydy.

Škoda Octavia – 25 lat i 7 mln egzemplarzy czterech generacji

Niektóre z tradycyjnych zalet praktycznej Škody Octavia Combi to doskonały stosunek ceny do wydajności, szeroka gama systemów wspomagających oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Po raz kolejny potwierdziły to w grudniu 2022 roku najbardziej wymagające testy zderzeniowe Euro NCAP, ważne do 2028 roku.

Klasyk tygodnia – ostatnia Škoda Octavia pierwszej generacji wyjechała 50 lat temu

Pierwsza w historii Škoda Octavia Combi była klasyczną w owych czasach konstrukcją z silnikiem zamontowanym w przedniej części nadwozia, który napędzał tylne koła. W latach 1961-1971 w fabryce w Kvasinach wyprodukowano 54 100 egzemplarzy.

 

Najnowsza era Škody Octavia Combi rozpoczęła się wiosną 1998 roku. Pierwsza generacja trafnie zaprojektowanego samochodu w ciągu swojej 13-letniej kariery znalazła uznanie 470 ooo użytkowników.

Od lata 2004 produkowana była druga generacja modelu. Do 2013 roku wyprodukowano 881 200 egzemplarzy.

Trzecia edycja Octavii Combi (2012-2020: 1 195 500 egz.) dodatkowo wzmocniła pozycję Škody na światowym rynku. Produkcja i montaż odbywały się również w wielu zakładach zagranicznych, m.in. na Ukrainie iw Indiach.

Obecna czwarta generacja (A7, od 2020 r.) oferuje również zelektryfikowane wersje hybrydy plug-in iV oraz miękkiej hybrydy e-TEC. Tradycyjne mocne strony obejmują, oprócz doskonałego stosunku ceny do wydajności, szeroką gamę systemów wspomagających i najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Źródło: Škoda Auto