Categories: Wiadomości

Ford Ranger Raptor – rajdowa terenówka prosto z salonu

Ford Ranger Raptor to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Wyczynowy pickup przygotowany został przez Ford Performance – sportowy dział Forda. To super wydajna, potężna rajdowa terenówka, którą możesz kupić w salonie. Oto 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć.

Opracowany przez Ford Performance nowy Ranger Raptor jest jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie. Łączy w sobie surową moc z wysoką wytrzymałością oraz niebywałymi możliwościami w terenie. Jest znacznie szybszy i naszpikowany nowymi funkcjami, a na dodatek wygląda wręcz niesamowicie.

Najwytrzymalszy Ranger w historii – prawdziwie wyczynowy pickup

Nowy Ford Ranger Raptor to prawdziwie terenowa rajdówka, którą możesz kupić w salonie. Samochód zdołał już udowodnić swoją wyczynową wartość w Rajdzie Baja 1000 – imprezie sportowej uznawanej za najtrudniejszy rajd terenowy na świecie. Wartym zapamiętania jest fakt, że nowy Ranger Raptor startował w kategorii SCORE – stworzonej dla cywilnych pickupów. Oznacza to, że jego silnik, skrzynia biegów i układ napędowy były seryjne!

Rajd Baja 1000 był pierwszym sprawdzianem Rangera Raptora nowej generacji. Zespół ukończył rajd w czasie 26 godzin, 21 minut i 39 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród pojazdów seryjnych. Samochód przejechał ten najtrudniejszy na świecie rajd bez żadnych nieplanowanych postojów, nawet bez przebitej opony. Po zakończeniu zawodów zespół wrócił nim na kołach do Kalifornii.

Nowy Ranger Raptor: 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć

  1. Nowy Ford Ranger Raptor ma mnóstwo mocy

Ford Ranger Raptor wyposażony jest w 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Ford Performance wykrzesał z niego aż 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego.



Blok silnika wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system podtrzymania turbo, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST – umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.

  1. Nowy, zaawansowany układ stałego napędu na cztery koła

Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Układ ma blokowane mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu – element absolutnie niezbędny dla entuzjastów jazdy w trudnym terenie. Ponadto, dla każdego z biegów silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.

  1. Tryby jazdy – pełna kontrola w terenie

Wyczynowy pickup Forda oferuje aż 7 trybów jazdy – w tym 3 drogowe oraz 4 terenowe. Każdy z nich dostosowuje szereg elementów, między innymi: silnik, skrzynię biegów, kontrolę trakcji i układ zawieszenia, głośność układu wydechowego, działanie układu kierowniczego czy reakcję przepustnicy. Wybór trybu jazdy wybierany jest na cyfrowym zestawie wskaźników.

W skład drogowych trybów jazdy wchodzi „Tryb normalny” – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa, „Tryb sportowy” – dostosowany do dynamicznej jazdy oraz „Tryb na śliskie nawierzchnie”, który służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach.

Tryby terenowe to „Tryb jazdy po skałach”, „Tryb jazdy po piasku”, „Tryb błoto/koleiny” oraz „Tryb Baja”, który jest ekstremalnym potwierdzeniem zdolności do szybkiej jazdy w terenie. W nim wszystkie systemy samochodu ustawione zostają pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w jeździe terenowej z dużą prędkością.

Pierwszy Ford Mustang GT 2024 sprzedany za prawie pół miliona dolarów na cele charytatywne

W „Trybie Baja” dodatkowo wspomniany wcześniej system utrzymanie pracy turbosprężarek do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk pedału przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu.

  1. Przeprojektowane zawieszenie

Nowy Ford Ranger Raptor otrzymał przekonstruowane zawieszenie, które w pełni wykorzystuje możliwości amortyzatorów FOX® z zaworem Live Valve. Mają one średnicę 2,5 cala i zostały wyposażone w najnowszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Te amortyzatory są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek zamontowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji.

Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie oraz w terenie.

Amortyzatory zostały dopracowane w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Oprócz współpracy z różnymi trybami jazdy, układ zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas ściskania amortyzatora różne strefy dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają do pełnej wysokości.

  1. Samochód, który może skakać

Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa, sprawdzony na trasach wyścigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec przechylaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.

  1. Wyczynowa konstrukcja i rozwiązania ze świata off-roadu

Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień takich elementów jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów – wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji doskonale radzi sobie w trudnych warunkach terenowych.

Samochód został dodatkowo wyposażony w solidne osłony podwozia. Przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra i wykonano ją z wysokowytrzymałej stali. Chroni ona chłodnicę, układ kierowniczy, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy.

Dodatkowo na liście wyposażenia można znaleźć podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.

  1. Terenowy tempomat

Nowy Ranger Raptor posiada również funkcję Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca może skoncentrować się na kierowaniu pojazdem w wymagającym uwagi terenie.

  1. Aktywny układ wydechowy – od cichego, aż po wyczynowy

Model został wyposażony w nowy, aktywny układ wydechowy z dwiema końcówkami, w którym zastosowano elektronicznie sterowany zawór. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, w tym tryb cichy do uruchamiania auta wczesnym rankiem.

Tryby do wyboru to: „Cichy” – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy, „Normalny” – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku, „Sport” – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która znakomicie koresponduje z dynamiczną jazdy, oraz „Baja” – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie.

Aktywny układ wydechowy może być sterowany przez kierowcę, w zależności od jego preferencji, za pomocą przycisku „Układ wydechowy” lub automatycznie, stosownie do wybranego trybu pracy.

  1. Sportowe fotele nawiązujące do odrzutowych myśliwców

Wyczynowy Ford Ranger Raptor to nie tylko szereg systemów tworzących z amerykańskiego pickupa terenową rajdówkę, to również komfortowe i technologicznie zaawansowane wyposażenie.

We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego wyjątkowo niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy i zapewniają najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu, stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.

Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki SYNC 4A® nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego. Dziesięciogłośnikowy system audio B&O® dba o godną oprawę dźwiękową każdej wyprawy.

  1. Wygląd i akcesoria godne króla off-road’u

Już sam wygląd Raptora mówi wyraźnie, co ten samochód potrafi. Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe aluminiowe felgi, z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz wytrzymałe, solidne stopnie boczne z wykonane z aluminiowych odlewów podkreślają wygląd i funkcjonalność pickupa.

Matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej windują skuteczność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom. Zapewniają doświetlanie zakrętów, są wyposażone w nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie. Diodowe oświetlenie tylne stanowi charakterystyczne nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak wyposażono w centralny stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

Źródło: Ford



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

13 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

13 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago