Categories: Jeżdżę anglikiem

Auto z Wielkiej Brytanii – zmiana przepisów i większe koszty

Jeszcze dwa lata temu masowo sprowadzano auta z Wielkie Brytanii. Wśród nich królowały marki BMW i Ford. Jednak Brexit spowodował duże zmiany w stosunkach pomiędzy Wielką Brytanią a krajami należącymi do Unii Europejskiej. Na dodatkowe koszty powinni przygotować się m.in. Polacy, którzy zdecydowali się sprowadzić do kraju samochód ze Zjednoczonego Królestwa. 

Od 1 stycznia 2021 r. rejestracja samochodów z Wielkiej Brytanii odbywa się na zasadach identycznych z rejestracją aut z krajów spoza Unii Europejskiej. Przed podjęciem decyzji o sprowadzeniu takiego pojazdu z kierownicą z prawej strony warto przekalkulować czekające nas koszty.

Na czym polegają nowe zasady rejestracji “anglika” w Polsce?

Rejestracja “anglika” to pozornie nic trudnego, jednak sprawę komplikuje konieczność stosowania różnych przepisów, co ma związek z opuszczeniem przez Wielką Brytanię struktur unijnych. Jakie zasady obowiązywały w przeszłości, a jakie obowiązują aktualnie?

Przez długi czas rejestracja anglika w Polsce wymagała przełożenia kierownicy z prawej na lewą stronę. Sytuację zmienił wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 2014 r. Organ ten uznał, że uzależniając rejestrację pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii od przeniesienia kierownicy na lewą stronę, Polska narusza prawo unijne. W konsekwencji przepisy w tym zakresie uległy zmianie.

Według nowego brzmienia Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych (§ 9 ust. 2 i 2a) kierownica w samochodzie osobowym nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu, ale jednocześnie przewidziano wyjątek dla samochodu, który spełnia następujące warunki – został:



  • uprzednio zarejestrowany na terytorium jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej,
  • dostosowany do ruchu prawostronnego – wyposażony w odpowiednie reflektory świateł mijania, lusterka wsteczne i prędkościomierz wyskalowany w km/h.

Mimo że Wielka Brytania opuściła Unię Europejską 31 stycznia 2020 r., to do końca 2020 r. obowiązywał okres przejściowy. W tym czasie Wielka Brytania nadal była traktowana jak członek UE, co dla osób sprowadzających angliki oznaczało brak zmian – sprowadzenie auta nie było importem, ale wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, przekładka z kolei była zbędna.

Rejestracja pojazdu używanego sprowadzonego z zagranicy

W związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii aut zarejestrowanych w tym kraju po 2020 r. i następnie sprowadzonych do Polski powyższe przepisy nie obowiązują – przed rejestracją konieczne będzie przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę.

Formalności przed rejestracją anglika:

1. Przetłumaczenie dokumentów – umowy i dowodu rejestracyjnego

Jeżeli dysponujesz umową kupna-sprzedaży jedynie w języku angielskim, musi ona zostać przetłumaczona na język polski przez tłumacza przysięgłego – w przeciwnym razie urzędnicy jej nie uznają i odmówią rejestracji anglika. Dowodu rejestracyjnego nie musisz tłumaczyć, gdy auto zostało zarejestrowane w kraju należącym do Unii Europejskiej, a zatem gdy pojazd został zarejestrowany w Wielkiej Brytanii przed końcem 2020 r.

2. Opłaty za przywiezienie anglika do Polski – akcyza, cło i VAT

Jednym z powodów, dla których sprowadzenie “anglika” do Polski trzeba dobrze przekalkulować, są liczne opłaty. Pierwszą z nich jest akcyza. Na zapłatę akcyzy jest 30 dni, mniej czasu jest za to na złożenie deklaracji – 14 dni. Wysokość podatku akcyzowego nie jest stała, ale uzależniona od rodzaju napędu i pojemności silnika. Aktualne stawki są następujące:

  • 18,6 proc. – samochody o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 3,1 proc. – pozostałe samochody o pojemności silnika poniżej 2000 cm3, z wyjątkiem opisanych niżej aut hybrydowych,
  • 9,3 proc. – samochody o hybrydowym napędzie typu plug-in o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 1,55 proc. – samochody o hybrydowym napędzie typu plug-in o pojemności silnika poniżej lub równej 2000 cm3.

Aktualnie samochody w pełni elektryczne i wodorowe są całkowicie zwolnione z akcyzy i będzie tak również w przyszłym roku.

Ponieważ Wielka Brytania nie należy już do UE, sprowadzając “anglika”, musisz uwzględnić inne opłaty, np. cło.

Teoretycznie, z tej opłaty powinieneś być zwolniony na mocy obustronnej umowy o handlu i współpracy, która reguluje stosunki UE – Wielka Brytania po Brexicie. Została ona podpisana 30 grudnia 2020 r., tymczasowo była stosowana od 1 stycznia 2021 r., po czym weszła w życie 1 maja 2021 r. W art. 21 ww. umowy znalazł się zapis mówiący, że: “O ile niniejsza Umowa nie stanowi inaczej, cła na wszystkie towary pochodzące z terytorium drugiej Strony są zakazane.”

Takie zwolnienie jest jednak obwarowane dodatkowymi wymogami (np. samochód musi spełniać kryteria pochodzenia). Dlatego, najlepiej dopytać o zwolnienie/konieczność zapłaty cła we właściwym urzędzie celno-skarbowym.

Uwaga! Stawki cła można sprawdzić w internetowej bazie danych dotyczącej zintegrowanej taryfy celnej (TARIC). Niestety, nie zawsze opłata jest naliczana od ceny widniejącej na umowie (fakturze) – zdarza się, że kwota ta jest podważana przez celników i wartość rynkowa samochodu jest wyliczana na podstawie specjalistycznych programów kosztorysowych (katalogów).

Sprowadzenie samochodu z Wielkiej Brytanii oznacza również zapłatę podatku od towarów i usług (VAT). W Polsce właściwa stawka wynosi aktualnie 23 proc. Do jego naliczenia jest uprawniony urząd celny. Podstawa opodatkowania to: wartość celna samochodu, cło, podatek akcyzowy i inne koszty, np. ubezpieczenia na czas transportu czy samego transportu.

Podatek VAT i cło należy zapłacić w tym kraju, w którym pojazd z Wielkiej Brytanii zostaje wprowadzony na teren Unii Europejskiej – nie zawsze zatem musi to być Polska.

3. Dostosowanie konstrukcji samochodu do ruchu prawostronnego

Obowiązywanie w Wielkiej Brytanii ruchu lewostronnego powoduje, że sprowadzone do Polski “angliki” nie są przystosowane do jazdy po polskich drogach. W jakim zakresie należy dostosować konstrukcję takiego pojazdu?

Aby auto z Wielkiej Brytanii przeszło badanie techniczne, należy:

  • wymienić reflektory świateł przednich na dostosowane do ruchu prawostronnego i przełożyć tylne światło przeciwmgielne na lewą stronę,
  • zmienić lusterka wsteczne na dostosowane do ruchu prawostronnego,
  • wymienić prędkościomierz – prędkość musi być podawana w km/h (ewentualnie dodatkowo w milach na godzinę).

Jeżeli samochód sprowadzony z Wielkiej Brytanii został zarejestrowany w tym kraju po 2020 r., to konieczne jest też dokonanie przekładki – zmiany położenia kierownicy. W praktyce wiąże się to z modyfikacją wielu elementów pojazdu, np. pedałów i deski rozdzielczej. Zmian musi dokonać specjalista – w przeciwnym razie samochód może nie zostać dopuszczony do ruchu.

Źródło: Rankomat.pl



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago