Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – francuski dyktator mody

To jeden z najważniejszych modeli w gamie francuskiego producenta. Produkowany od 2012 roku, doczekał się już trzech generacji. Był pierwszym samochodem marki z oznaczeniem modelowym X08, a także pierwszym modelem, w którym pojawiło się najnowsze logo.

Następca modelu Peugeot 307 zadebiutował we wrześniu 2007 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem. Pierwsza generacja produkowana była w wersjach: 3- i 5-drzwiowej hatchback, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowej coupé-cabrio. W latach 2007-2021 auto było produkowane w 6 fabrykach i na 3 kontynentach. Dwukrotnie go modernizowano. Wersja 308 HDI wpisana została do Księgi Rekordów Guinnessa jako najoszczędniejszy w owym okresie samochód produkowany seryjnie, ze średnim zużyciem 3,13 l/100 km paliwa przy pomiarze na dystansie 14 580 km.

Druga generacja zadebiutowała we wrześniu 2013 roku również podczas targów IAA we Frankfurcie nad Menem. Powstała na płycie modułowej EMP2. Do trzech ograniczono liczbę produkowanych nadwozi. Model był dostępny w wersji: 5-drzwiowej hatchback, 5-drzwiowej kombi i 4-drzwiowej sedan. We wrześniu 2014 r. zaprezentowano wersję usportowioną GT, a rok później GTi. W 2017 roku model przeszedł face lifting oraz otrzymał nowe silniki wysokoprężne. Peugeot 308 otrzymał prestiżowy tytuł Car of the Year 2014.

Trzecia generacja zadebiutowała w marcu 2021 roku. Powstała na trzeciej generacji koncernowej platformy EMP2V3, którą wykorzystano także do drugiej odsłony DS 4 i szóstej generacji Opla Astra. To także początek historii marki z nowym logo, które w kolejnym okresie pojawiło się na najnowszych modelach francuskiej marki. Poza wersjami hybrydowymi PHEV do oferty dołączyła wersja z czystym napędem elektrycznym Peugeot e-308.

Marka PEUGEOT w 2023 roku z najbogatszą ofertą pojazdów zelektryfikowanych w Europie

Peugeot e208 – miejski lew w natarciu

Peugeot 308 – porównanie generacji

Generacja308 I (T7)308 II (T9)308 III (P5)
Lata produkcji2007-20212013-20212021-obecnie
Długość4276 mm (4500 mm)4253 mm (4580 mm)4367 mm (4636 mm)
Szerokość1815 mm1804 mm1852 mm
Wysokość1498 mm (1566 mm)1461 mm (1470 mm)1440 mm
Rozstaw osi2610 mm (2708 mm)2620 mm (2730 mm)2675 mm (2732 mm)
Bagażnik348/1201 l / (573 /1736 l)398/1206 l/ (556/1606 l)361 l (548 l)

*dane dotyczą 5-drzwiowej wersji hatchback, a w nawiasie 5-drzwiowej wersji SW

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – panoramiczne wnętrze

Po otwarciu drzwi, zauroczy nas design wnętrza. Zaprojektowano go z gustem i co najważniejsze funkcjonalnie. Peugeot i-Cockpit stanowi element DNA marki. Z każdą generacją wzbogaca się o nowe możliwości i modernizuje. W 308 SW ulepszono ergonomię, jakość, interfejs graficzny i technologię oraz wprowadzono nowy system infotainment Peugeot i-Connect.

W nową kompaktową kierownicę wbudowano czujniki, które wykrywają, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy podczas korzystania z nowych systemów wspomagania prowadzenia. Kierownica ma ergonomiczny kształt i może być podgrzewana w opcji. Jest wyposażona w ważne przyciski: radia, mediów, telefonu i systemów wspomagania prowadzenia. Jednak wymaga ona znalezienie optymalnego ustawienia, by kierowca miał możliwość odczytu danych z wirtualnego kokpitu. Konstruktorzy zaprojektowali spłaszczenie górnej i dolnej części koła kierownicy. Dzięki temu możliwe jest jej optymalne ustawienie.

Usytuowany na linii wzroku kierowcy zestaw zegarów, od wersji ACTIVE Pack jest wyposażony w 10-calowy cyfrowy wyświetlacz, a w wersji GT – w wyświetlacz trójwymiarowy. Cyfrowy panel zegarów oferuje możliwość zmiany i personalizacji ustawień. Ma kilka trybów wyświetlania (nawigacja online TomTom, radio/media, systemy wspomagania prowadzenia, przepływ energii elektrycznej itd.), które można zmieniać za pomocą przycisku na zespolonym przełączniku.

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – fot. Lesław Sagan

Konstrukcja deski rozdzielczej wykorzystuje układ „high vent” z nawiewami umieszczonymi na wysokości głów kierowcy oraz pasażera, i zapewnia im optymalny komfort. Taki układ deski rozdzielczej umożliwia również umieszczenie centralnego ekranu dotykowego o przekątnej 10 dostępnego w standardzie nieco poniżej poziomu panelu zegarów. Dzięki temu ekran, harmonijnie wbudowany w deskę rozdzielczą, jest bliżej ręki kierowcy. Nie zapomniano też o tradycyjnym pokrętle umożliwiającym zmianę natężenia dźwięku.

Od wersji ALLURE w nowym Peugeot 308 SW zamiast panelu sterowania klimatyzacją pojawia się
nowość i toggles których ustawienia można dowolnie zmieniać. Umieszczone obok centralnego ekranu, niczym otwarta książka. Każdy i toggle to dotykowy klawisz skrótu, który umożliwia przejście do sterowania klimatyzacją, kontaktu z listy telefonicznej, wybranej stacji radia czy uruchomienie aplikacji zdefiniowanych swobodnie przez użytkownika.

Projektantom zależało na osiągnięciu równowagi w podziale przestrzeni pomiędzy obiema osobami siedzącymi z przodu. Takie ukształtowanie deski było możliwe dzięki bardziej kompaktowym wymiarom bloku klimatyzacji i zwiększeniu dostępnego miejsca. Dzięki temu na łuku konsoli od strony kierowcy umieszczono wszystkie przełączniki związane z prowadzeniem samochodu: nową kompaktową dźwignię pozwalającą na impulsowy wybór trybu jazdy Reverse Neutral Drive) i 2 przyciski (Parking i Manual) automatycznej skrzyni biegów z 8 przełożeniami, przełącznik trybu jazdy Electric Hybrid Eco, Normal i Sport).

Łuk konsoli sięga aż do miejsca, gdzie znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfonów Pozostałą część konsoli wykorzystano na schowki i praktyczne wyposażenie: dwa uchwyty na kubki dużej średnicy, dwa gniazda USB C (do ładowania oraz ładowania i pobierania danych), liczne schowki o pojemności do 34 litrów i podłokietnik.

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – kombi, które potrafi zauroczyć

Czy kombi może być ładne? Z całą pewnością na to pytanie wymownie odpowiedział Peugeot. Przyznać trzeba, iż projektanci designu w tym przypadku wywiązali się z zadanie bez zarzutu. Efektem ich pracy jest nie tylko ładna sylwetka i zewnętrzne kształty, ale również pojemne wnętrze. Optymalizacja konstrukcji nadwozia pozwoliła na zaprojektowanie opadającego dachu i atrakcyjnego tyłu nadwozia, bez utraty przestrzeni w kabinie.

Powiększony o 55 mm rozstaw osi w porównaniu do wersji hatchback przyczynił się do wydłużenia sylwetki nadwozia i powiększenia przestrzeni w tylnej części kabiny. Tył nadwozia 308 SW przejmuje charakterystyczne głęboko wyprofilowane boki nowego 308, wyraźnie załamujące światło. Daje to wrażenie stabilności nadwozia i jest kluczowym elementem jego sylwetki.

Z tyłu zastosowano te same bardzo wąskie światła w 100% LED, co w wersji hatchback, jednakże bez łączącej je czarnej listwy. Projektantom nowego 308 SW zależało raczej na wizualnym powiększeniu nadwozia, zwłaszcza w obszarze tylnej klapy, by podkreślić jego przestronność i pojemność bagażnika.

Podobnie do wersji hatchback, tył samochodu został zaprojektowany z uwzględnieniem optymalnego przepływu strumienia powietrza z korzyścią dla właściwości aerodynamicznych. Tak więc tylny, dolny pas jest szczególnie rozbudowany, ponieważ to właśnie ten element, przedłużający dolne partie boku nadwozia, pełni rolę aerodynamicznego spojlera, który odprowadza strumień powietrza opływającego drzwi.

Na przodzie 308 SW niepodzielnie króluje nowe logo marki, dodatkowo wyeksponowane zbiegającymi się w jego stronę motywami stylistycznymi grilla. Zaawansowany technologicznie radar wykorzystywany przez systemy wspomagania znika z korzyścią dla designu całości pod logo z wizerunkiem lwa. W obudowie anteny radaru wykorzystano stop indu, który przepuszcza fale radiowe. W ten sposób logo jest jedynym elementem zdobiącym wlot powietrza. Miejsce na tablicę rejestracyjną przesunięto w dół.

Ciekawy układ świateł doskonale wpisuje się w aktualny styl marki i sprawia, że już na pierwszy rzut oka rozpoznajemy samochody marki, zarówno w dzień jak i w nocy. Wąskie reflektory Peugeot Matrix LED Technology zapewniają wyższą wydajność i bezpieczeństwo w codziennej eksploatacji. Tylne światła wykonano w technologii Full LED w kształcie potrójnego śladu pazurów, tworzącego nowoczesną sygnaturę świetlną, charakterystyczną dla samochodów marki.

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – fot. Lesław Sagan

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – podsumowanie

Ładny, komfortowy i nowoczesny. Tak najkrócej można scharakteryzować najnowsze wcielenie Peugeot 308. Producent zadbał o wszystko, co niezbędne jest do obsługi i bezpieczeństwa pasażerów. Bogate wyposażenie obejmuje praktycznie wszystkie dostępne systemy. Nabywca ma duży wybór i możliwość indywidualizacji. Wersja SW (kombi) ceniona jest za pojemny bagażnik.

 

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – podstawowe dane techniczne