Spectre, model definiujący generację elektrycznego super coupé, pokonawszy niemal 2 mln km kończy trzecią fazę najbardziej rygorystycznych testów w 118-letniej historii marki – i wciąż nie jest to jeszcze koniec. Obecnie trwają testy w ekstremalnie wysokich temperaturach w Republice Południowej Afryki: w Augrabies, na terenie Prowincji Przylądkowej Północnej oraz we Franschhoek, na terenie „Francuskiego kwartału” winiarskiego w Prowincji Przylądkowej Zachodniej.
To tu panują stabilne, a zarazem kontrastujące warunki klimatyczne – suche i ekstremalnie gorące na północy oraz przypominające śródziemnomorskie i wilgotne na południu. Razem zapewniając najlepsze na świecie letnie warunki do jazdy. Najwyższa temperatura przekracza 50°C, zaś południowy region daje możliwość prowadzenia testów na zróżnicowanych powierzchniach i terenach, w tym po wijących się wiejskich pylistych drogach. To idealne warunki do testów, jakie można sobie wyobrazić.
W trakcie tego etapu testów inżynierowie obserwują i udoskonalają każdy system, urządzenie i protokół programowy, który był opracowywany podczas ciągłego prowadzenia testu na dystansie niemal 2 mln km. Tylko takie drobiazgowe pozyskiwanie informacji pozwoli technologicznym ekspertom Rolls-Royce’a na osiągnięcie dokładnie takiego poziomu doskonałości, jaki przekłada się na doświadczenia tak cenione przez klientów oraz z sukcesem urzeczywistnia definiujące markę hasło „magic carpet ride”.
Podczas trwania testów Spectre, po pokonaniu trasy o długości 25 tys. km, każda z funkcji odpowiedzialnych za osiągi samochodu była precyzyjnie dopracowywana tak, aby zapewniała doświadczenia z jazdy będące kwintesencją marki. Obecnie zabiegi te prowadzone są dalej według zasady „marginalnych zysków”, zgodnie z którą każde, nawet bardzo niewielkie i dodatkowe dopracowanie przełoży się na ogólną znaczną poprawę. Ta zasada, pomimo iż szeroko stosowana i przynosząca udokumentowane efekty w elitarnych dyscyplinach sportowych czy też na wysokich szczeblach w biznesie, nigdy nie została tak szeroko zastosowana w branży motoryzacyjnej. Wdrożenie jej jest częścią szerszego procesu walidacji nazywanego w firmie „Rolls-Royce Finishing School”.
Przykłady skrupulatnej dbałości o szczegóły prototypów Spectre, są liczne, ale niemożliwe do oszacowania, ponieważ odzwierciedlają osąd i wyczucie niezrównanej i od lat pracującej elity inżynierów. Przykładowo ponad 1500 godzin poświęcono już na dopracowanie hamowania rekuperacyjnego tak, by nie wymagało wysiłku (effortless), ale przy tym było odczuwalne. Podobnie jest w przypadku stabilizacji antypoślizgowej. Jest ona dostrajana tak, by spełniła obietnicę robiącego wrażenie designu super-coupé zapewniającego charakterystyczne dla marki wrażenia „jazdy na latającym dywanie”.
W RPA testy te mają szczególne znaczenie, jako że wysokie temperatury mogą zmienić twardość gumowych elementów zawieszenia, co daje parametr, którego wyniki były już wzięte pod uwagę podczas testów w warunkach ekstremalnej zimy. To wyczerpujące podejście zostało również zastosowane w celu zapewnienia odpowiedniej jakości kolorów i ich blasku, co ma wpływ na grę świateł przy otwieraniu drzwi do Spectre. Aby zapewnić poczucie harmonii w kabinie, niezależnie od światła na zewnątrz, wszystkie wewnętrzne iluminacje, w tym słynna podsufitka Bespoke Starlight, zestaw wskaźników i interfejs SPIRIT, muszą być idealnie skoordynowane. Wymaga to szczegółowej analizy globalnego zakresu ekspozycji i rodzaju światła słonecznego, a także wykorzystania referencji palety kolorystycznej Pantone w celu zapewnienia spójności jakości kolorów w każdym miejscu na świecie, w którym znajduje się Spectre.
W Republice Południowej Afryki i podczas pozostałej części programu testowego także system audio zostanie dostrojony i dopracowany tak, aby uzyskać ułamkową poprawę jakości dźwięku z 17 głośników znajdujących się w Spectre. Po wstępnych testach i kalibracji w warunkach laboratoryjnych system jest obecnie poddawany wyczerpującym testom w rzeczywistych warunkach. Do tego celu wykorzystuje się specjalnie dobraną listę odtwarzania prezentującą szeroki zakres gatunków reprezentujących pełne spektrum wymagań dźwiękowych. To zobowiązanie do zapewnienia doskonałych parametrów akustycznych rozciąga się na kluczowe funkcje samochodu. Badano nawet prędkość, z jaką zamykają się samozamykające się drzwi, aby upewnić się, że podczas zamykania generowany jest doskonały poziom pozytywnego hałasu.
Rolls-Royce Spectre – niezwykłe przedsięwzięcie coraz bliżej finału
Gdy doświadczenia i dane zebrane w RPA zostaną w pełni zanalizowane, a odpowiednie działania i środki wdrożone, Spectre będzie ukończony w około 80 proc. i wejdzie w ostateczną fazę walidacji. Obejmuje ona poddanie samochodu intensywnemu programowi testów „wszystkich pór roku”, w tym ponowne wizyty na arktycznych krańcach Arjeplog i w bardziej umiarkowanych warunkach Lazurowego Wybrzeża.
Rolls-Royce – klucze do R-R zaprojektowane przez studentów krakowskiej ASP
Ostatnie 500 tys. km testy Spectre skupią się na analizie stylu życia. W tym autorskim procesie testowym Spectre będzie testowany w sytuacjach charakterystycznych dla superluksusowego stylu życia klientów Rolls-Royce’a, aby upewnić się, że model sprawdza się w centrach globalnych metropolii, w okolicach nowych i historycznych luksusowych destynacji, a także w innych okolicznościach współmiernych do potrzeb, przyzwyczajeń i stylu życia właścicieli.
Rolls-Royce – testy
Przed dostawą pierwszych samochodów do klientów, zaplanowaną na IV kwartał tego roku, Spectre przeszedł wyczerpujące testy mające na celu odtworzenie prawie 400 lat normalnego użytkowania w niektórych z najbardziej ekstremalnych warunków na Ziemi. W sumie samochód pokona ponad 2,5 miliona kilometrów, co odpowiada 50-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej.
Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży
Testy rozpoczęły się zimą 2021 roku w specjalnym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji, zaledwie 55 kilometrów od koła podbiegunowego. W temperaturach sięgających -40°C inżynierowie Rolls-Royce’a zbadali i udoskonalili każdy aspekt osiągów i prowadzenia Spectre na śniegu i lodzie, a także wszelkie skutki długotrwałego ekstremalnego mrozu na akumulatory samochodu i inne układy elektroniczne.
Po pomyślnym zakończeniu tego badania Spectre spędził lato 2022 roku w bardziej słonecznych, ale nie mniej wymagających klimatach Riwiery Francuskiej i wokół Lazurowego Wybrzeża. Podczas tej wizyty prowadzono testy na historycznym torze testowym Autodrome de Miramas, dawnym torze Grand Prix, który obecnie oferuje ponad 60 kilometrów zamkniętych tras i 20 najnowocześniejszych torów testowych. Większość badań przeprowadzono jednak na terenach wiejskich Prowansji, oceniając możliwości Spectre w rzeczywistych warunkach na terenie, gdzie wiele samochodów produkcyjnych prawdopodobnie spędzi swoje życie.
„Powód naszego niezwykłych i niestrudzonych testów prowadzonych na całym świecie jest prosty: nigdy wcześniej nie było samochodu takiego jak Spectre. Jako pierwszy w pełni elektryczny Rolls-Royce, Spectre reprezentuje nie tylko nowy paradygmat w naszej technologii, ale cały przyszły kierunek naszej marki. Tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli wymyślić tę zdumiewającą podróż i tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli ją podjąć: zadaniem nie jest testowanie samochodu, ale podniesienie poziomu doskonałości motoryzacyjnej.”– powiedział Dr. Mihiar Ayoubi, Director of Engineering, Rolls-Royce Motor Cars.
Źródło: Rolls-Royce