Toyota RAV4 GR SPORT – dynamiczna stylistyka oraz lepsze właściwości jezdne na drodze i w terenie

Toyota RAV4 zawsze znajdowała się w czołówce rynku motoryzacyjnego, odkąd prawie 30 lat temu zapoczątkowała nowy segment, wprowadzając na rynek nowatorską koncepcję łatwego w prowadzeniu, wszechstronnego, rekreacyjnego SUV-a. Dziś RAV4 jest nie tylko najlepiej sprzedającym się SUV-em na świecie, ale też jednym z najpopularniejszych samochodów osobowych.

Teraz RAV4 otrzymuje nową wersję GR SPORT o sportowej stylistyce, ze zmodyfikowanym zawieszeniem i topowym wyposażeniem. Inspiracją dla niej są sportowe samochody zespołu TOYOTA GAZOO Racing, aktualnego mistrza świata w rajdach samochodowych i terenowych, wyścigach długodystansowych oraz zwycięzcę Rajdu Dakar.

Wersja GR SPORT została już wprowadzona do szerokiej gamy modeli Toyoty, od Yarisa, Yarisa Cross, Toyoty C-HR i Corolli po terenowego pick-upa Hiluxa. Teraz dołącza do nich RAV4.

Stylistyka inspirowana sportowymi autami z linii GR

Mocny wygląd SUV-a z napędem na cztery koła został podkreślony czarnymi nadkolami, poprawiającym aerodynamikę tylnym zderzakiem i czarnym lśniącym grillem z zarezerwowanym dla GR SPORT wzorem kratki o trójwymiarowej strukturze. Ten sam wzór zastosowano na powiększonych oprawach świateł przeciwmgielnych i na tylnym zderzaku. Dolne części zderzaków są ozdobione ciemnoszarym, metalicznym wykończeniem. Na przednim grillu i drzwiach bagażnika umieszczono plakietki z logo GR.

Specjalnie dla wersji GR SPORT stworzono 19-calowe felgi aluminiowe z pięcioma podwójnymi ramionami, które zostały zaprojektowane z myślą o większej sztywności i mniejszej masie. Pokryte czarnym lśniącym lakierem obręcze zostały ozdobione drobnymi, jasnymi, prążkowanymi detalami wokół brzegów ramion, wykonanymi nową techniką precyzyjnego wycinania linii.

Zgodnie z biało-czerwono-czarną kolorystyką TOYOTA GAZOO Racing, którą łatwo zauważyć na rajdowych i wyścigowych samochodach marki, dostępne jest zarezerwowane dla wersji GR SPORT połączenie lakieru Imperial Red z czarnym dachem. Gama kolorystyczna RAV4 GR SPORT obejmuje pięć dwukolorowych kompozycji nadwozia – o wyboru obok czerwonego lakieru są także Platinum White Pearl, Misty Silver, Royal Grey i Elite Blue.

Wykończenie wnętrza w stylu GR SPORT

Utrzymane w czarnej tonacji wnętrze zostało wykończone detalami charakterystycznymi dla linii GR SPORT. Czarna tapicerka z zamszu i skóry syntetycznej dodatkowo stabilizuje pozycję kierowcy i ułatwia prowadzenie. Srebrnoszare przeszycia stanowią elegancki kontrast na siedzeniach, kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Zagłówki przednich siedzeń mają wytłoczone logo GR.

Stylistykę kabiny podkreślają ciemnoszare metaliczne detale na kierownicy, obudowach wlotów powietrza i wokół dźwigni zmiany biegów. Na kierownicy i dywanikach znajduje się logo GR.

GR SPORT to najwyższa wersja wyposażenia RAV4, która obok zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i nowych multimediów oferuje w standardzie elektryczną regulację przednich foteli, nową wersję kamery 360 stopni, która wyświetla widok otoczenia samochodu oraz podłoża pod nim, pozwalając sprawdzić teren i pozycję kół, co umożliwia bardziej precyzyjne prowadzenie przy niskiej prędkości. Wersja GR SPORT otrzymała też nową cyfrową kamerę cofania, która w porównaniu z poprzednim systemem analogowym zapewnia lepszą jakość obrazu.

Nowe cyfrowe zegary

Digital Cockpit to cyfrowe zegary na dużym, 12,3-calowym ekranie TFT o wyraźnej grafice i możliwościach personalizacji ustawień. Do wyboru są cztery style – Casual, Smart, Sport i Tough, trzy layouty oraz inne opcje ustawień, dzięki czemu kierowca może wybrać najistotniejsze informacje prezentowane wraz z cyfrowym prędkościomierzem. Podświetlenie tła zmienia się automatycznie wraz z wybranym trybem jazdy.

Na ekranie wyodrębnione są trzy strefy. W środkowej części prezentowane są najczęściej używane informacje, takie jak wskaźniki systemów bezpieczeństwa czynnego. W poszczególnych sekcjach można ustawić wyświetlanie różnych danych, na przykład o ekonomii jazdy, o utworze odtwarzanym przez system audio czy informacje z inteligentnego tempomatu oraz dzięki części widget, kierowca może dopasować, co chce widzieć na ekranie.

Multimedia

RAV4 GR SPORT otrzymuje system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect z nowym 10,5-calowym ekranem wysokiej rozdzielczości (HD), zapewniającym ostrość obrazu w każdych warunkach oświetleniowych. Stałe, oparte na ikonach menu jest prezentowane na wyświetlaczu po stronie kierowcy. Użytkownicy mogą również podłączyć do systemu swój smartfon lub tablet za pomocą Apple CarPlay® (bezprzewodowo) lub Android Auto® (przewodowo).

System w standardzie zawiera nawigację online umożliwiającą dokładne planowanie podróży w oparciu o aktualizowane na bieżąco informacje, w tym o natężeniu ruchu, wydarzeniach na drodze czy dostępności miejsc parkingowych. Czteroletni dostęp do internetu w cenie auta sprawia, że można korzystać z wszystkich funkcji online systemu multimedialnego i nawigacji bez konieczności parowania smartfonów z pojazdem. Z nawigacji można korzystać także offline, gdy nie jest dostępne połączenie z internetem, na przykład w tunelu lub wysoko w górach.

Nowy agent głosowy Hey Toyota daje więcej możliwości komunikowania się z samochodem. Reaguje na komendy głosowe, by ustawić klimatyzację i multimedia, wykonać połączenie telefoniczne oraz otworzyć lub zamknąć okna. Hey Toyota rozumie naturalne zdania. Na przykład, jeśli kierowca lub pasażer powie „zimno mi”, agent głosowy zamknie okna lub podniesie temperaturę w ustawieniach klimatyzacji. Dzięki dwóm mikrofonom zainstalowanym na desce rozdzielczej system reaguje na polecenia zarówno kierowcy, jak i pasażera na przednim siedzeniu. Działa również, gdy w tle słychać hałas, więc nie ma potrzeby wyłączania radia czy muzyki.

Toyota najpopularniejszym producentem samochodów na świecie w 2022 roku

Kolejnym udogodnieniem jest funkcja aktualizacji systemu multimedialnego, nawigacji czy systemów Toyota Safety Sense online za pomocą bezprzewodowego internetu dostarczanego przez wbudowany w samochód moduł DCM z kartą SIM. Oznacza to, że nie ma potrzeby zabierania samochodu do warsztatu, by zaktualizować system.

Usługi zdalne w aplikacji MyT

Kierowca może uzyskać zdalny dostęp do wielu przydatnych funkcji za pośrednictwem aplikacji MyT. Aplikacja pozwala na telefonie sprawdzić, czy samochód jest zamknięty, ma zamknięte okna i wyłączone światła. Daje także możliwość zablokowania i odblokowania drzwi na odległość – to przydatna funkcja, jeśli ktoś potrzebuje dostępu do samochodu bez kluczyka. Można również włączyć światła awaryjne, co ułatwia odnalezienie pojazdu na dużym parkingu, oraz zdalnie uruchomić klimatyzację w celu ogrzania lub schłodzenia kabiny przed jazdą. Ponadto aplikacja podaje poziom paliwa, zasięg i szczegóły ostatniego przeglądu oraz wyświetla ikony kontrolne samochodu. Funkcje te są standardem we wszystkich wersjach wyposażenia.

Zawieszenie

W ramach modyfikacji zawieszenia RAV4 GR SPORT otrzymał sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Dzięki temu auto prowadzi się pewniej i stabilniej, ułatwiając kierowcy w pełni wykorzystać osiągi auta. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. Sprawdzona konfiguracja zawieszenia RAV4 wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu oraz podwójne wahacze z tyłu – jedne i drugie ze stabilizatorami.

Napęd hybrydowy czwartej generacji

RAV4 GR SPORT jest oferowany z układem hybrydowym 2,5 l AWD-i i korzysta ze sprawdzonej technologii hybrydowej czwartej generacji Toyoty, której modułowa konstrukcja TNGA oparta na lekkich, kompaktowych komponentach zapewnia lepsze osiągi i większą wydajność niż poprzednia generacja.

Toyota Corolla i RAV4 najpopularniejszymi samochodami na świecie kolejny rok z rzędu

Napęd Hybrid Dynamic Force o łącznej mocy 222 KM (163 kW) pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Oparty jest na 4-cylindrowym benzynowym silniku 2,5 l o najwyższej na świecie wydajności cieplnej. Silnik pracuje w cyklu Atkinsona, który łączy dynamikę z oszczędnością paliwa. RAV4 GR SPORT zużywa 5,8 l/100 km paliwa i emituje 132 g/km CO2 (wg WLTP).

Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i

RAV4 GR SPORT ma w standardzie inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła AWD-i, który obniża zużycie paliwa w mieście, ogranicza hałas przy dużych prędkościach i poprawia trakcję na śliskiej lub nierównej nawierzchni. AWD-i jest prostszy, mniejszy i lżejszy od mechanicznego napędu na cztery koła z wałem napędowym. To przekłada się na niezawodność, utrzymanie niskiego zużycia paliwa typowego dla hybryd oraz zachowanie przestronnego wnętrza i bagażnika.

System napędza tylną oś, wykorzystując energię z układu hybrydowego i zamontowany przy niej, dodatkowy silnik-generator. Taka konstrukcja redukuje straty, obniża masę i optymalizuje funkcjonowanie napędu na wszystkie koła w różnych warunkach jazdy.

Opracowana przez Toyotę technologia dostarcza większy moment obrotowy na tylne koła, do maksymalnie 1300 Nm, zrównując się (a w wielu przypadkach zdecydowanie je przekraczając) z możliwościami mechanicznych systemów AWD, a przy tym zapewniając o wiele lepsze osiągi, np. podczas ruszania na sypkim lub śliskim podłożu.

Elektryczny system AWD-i automatycznie optymalizuje rozdział momentu obrotowego między osie. W zależności od warunków jazdy, może się wahać między 100:0 a 20:80. Przekłada się to na lepsze prowadzenie, stabilność i dzielność terenową, szczególnie podczas jazdy w zakrętach i na podłożu o obniżonej przyczepności, zapewniając kierowcy poczucie dobrego kontaktu wszystkich kół z nawierzchnią.

Zintegrowane zarządzanie systemem AWD-i

Bardzo dobre osiągi i właściwości jezdne, związane z napędem AWD-i, zapewnia Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD (AIM). To funkcja niespotykana w tej klasie aut. System automatycznie dostosowuje pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport. Po wybraniu trybu Sport, AIM modyfikuje działanie powyższych układów w taki sposób, by auto uzyskało jak najlepsze osiągi na jezdni.

Trail Mode, czyli sposób na terenówkę

Możliwości terenowe RAV4 GR SPORT zwiększa tryb Trail Mode, wprowadzony do modelu RAV4 wraz z jego aktualną, piątą generacją. Trail Mode, czyli automatyczna kontrola ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym, zapewnia najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem na śliskiej nawierzchni. Dostarcza też istotnego wsparcia, gdy trzeba się zmierzyć z wyzwaniami w terenie. System zmniejsza ryzyko utknięcia samochodu, gdy napędzane koło straci kontakt z podłożem na bardzo nierównym terenie.

Aktywacja trybu Trail Mode (włączanego przyciskiem trybu jazdy w środkowej konsoli) sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy zamiast do niego trafi do koła mającego przyczepność. W dążeniu do odzyskania napędu, kierowcę wspomoże w tej sytuacji również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy (T-MATE)

RAV4 GR SPORT korzysta z poszerzonego i udoskonalonego zestawu systemów T-MATE, który został wprowadzony do całej gamy modelowej RAV4 wraz z rocznikiem 2023. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zyskuje system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który ułatwia bezpieczne skręcanie na przecięciach dróg. System wykrywa ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem podczas skrętu oraz ostrzega o pieszych przechodzących przez ulicę, w którą samochód skręca. W takich sytuacjach system włącza sygnał ostrzegawczy, a w razie konieczności automatycznie hamuje, by pomóc uniknąć kolizji.

Nowa funkcja wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga kierowcy uniknąć uderzenia w pieszego, który wszedł na jezdnię, jednocześnie utrzymując samochód pod kontrolą, w granicach jego pasa ruchu podczas manewru wymijania.

Źródło: Toyota