Categories: Wiadomości

Rétromobile 2023 – Lancia Rally 037 gwiazdą stoiska

47. edycja Salonu Rétromobile, najstarszej i najbardziej prestiżowej europejskiej wystawy samochodów klasycznych i zabytkowych, odbędzie się w dniach od 1 do 5 lutego we wspaniałym paryskim centrum wystawienniczym Porte de Versailles. Ten prestiżowy francuski Salon będzie gościć ponad 1 000 niezwykłych samochodów i ponad 600 międzynarodowych wystawców oraz prawie 130 000 odwiedzających.

Na tym ważnym wydarzeniu nie mogło zabraknąć marki Lancia oraz działu Heritage należącego do grupy Stellantis. Założony w 2015 roku w celu ochrony i promocji historycznego dziedzictwa marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, realizuje swoją misję poprzez udział w wydarzeniach branżowych oraz oferowanie specjalistycznych usług przeznaczonych dla pasjonatów i właścicieli klasycznych samochodów włoskich marek grupy Stellantis.

Lancia to marka progressive-classic, która pragnie ponownie stać się pożądaną, szanowaną i niezawodną marką na europejskim rynku samochodów premium, opierając się na swojej ponad 116-letniej historii obfitującej w ikoniczne modele, które zapisały się w historii włoskiej i światowej motoryzacji. Lancia 037 oraz modele Stratos i Delta, to „agresywne” samochody wyścigowe o super osiągach, które sprawiły, że Lancia jest najbardziej utytułowaną marką w historii rajdów samochodowych. Te samochody wyścigowe, wraz z pięknymi flagowymi modelami, do których należą Flaminia i Aurelia, są inspiracją dla przyszłych modeli marki, które stawią czoła wyzwaniom, jakie niesie z sobą nowa era mobilności elektrycznej. W powyższe podejście doskonale wpisuje się program „Lancia Classiche” wspierający dziedzictwo marki, w ramach którego marka Lancia pokazuje swoje zaangażowanie w ochronę i promowanie pochodzenia i autentyczności ikonicznych modeli należących do jej chwalebnej przeszłości” – powiedział dyrektor generalny marki Lancia, Luca Napolitano.

Lancia Rally 037, agresywny i minimalistyczny styl samochodu, który zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1983 r.

Wyróżniająca się „funkcjonalnymi” i ostrymi liniami zarówno z przodu, jak i z tyłu, Lancia Rally 037, lepiej znana jako „037” (numer projektu), to samochód sportowy czystej krwi, uosabiający słynne zwycięstwo Dawida nad Goliatem. Lancia Rally 037 była ostatnim modelem z napędem na dwa koła, który zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1983 roku, pokonując silniejszych konkurentów z napędem na wszystkie koła.

Lancia 037, będąca ewolucją samochodu Beta Monte-Carlo, nie była jednak przeznaczona do produkcji w dużych ilościach, ponieważ głównym zadaniem wersji drogowej było przygotowanie wejścia marki do świata rajdów. Oficjalny debiut modelu w wersji drogowej nastąpił podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1982 roku, wyprodukowano zaledwie dwieście egzemplarzy modelu, aby uzyskać dostęp do grupy B, ale tylko 53 z nich było przystosowanych do startu w wyścigach.



Lancia Rally 037 zadebiutowała w Rajdzie Costa Smeralda we Włoszech w 1982, a rok później wystartowała w barwach oficjalnego zespołu „Lancia Martini Racing”. Model 037 zdominował Mistrzostwach Świata Kierowców już od swojego pierwszego wyścigu i zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo z Walterem Röhrlem za kierowcą. Na koniec sezonu, pomimo ostrej konkurencji ze strony nowego Audi Quattro z napędem na cztery koła, Lancia zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów i zajęła drugie miejsce w mistrzostwach świata kierowców z Walterem Röhrlem za kierownicą oraz w mistrzostwo Europy i Włoch.

Rétromobile 2023 – DS Automobiles pokazuje swoje model o wybitnych osiągach

Wyposażona w czterocylindrowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu, którego moc wahała się od 260 do 305 KM, w zależności od pojemności silnika (od 1995 do 2111 cm3), Lancia Rally 037 okazała się samochodem o wysokich osiągach, lekkim, zwinnym, o doskonałej przyczepności i własnościach jezdnych. Jest to zasługa również bryły tego samochodu, który stanowi kombinację samonośnego nadwozia z przestrzenną ramą rurową. Jego konstrukcja, zaprojektowana przez atelier Pininfarina, wyróżniała się agresywnym i eleganckim nadwoziem będącym w stanie zapewnić znaczne obciążenie aerodynamiczne. W celu maksymalnego zwiększenia osiągów poszycie wykonano z włókien poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym, z pokrywą silnika i bagażnikiem, które można było w całości zdemontować.
Minimalistyczne i pragmatyczne wnętrza to esencja samochodów rajdowych, podobnie jak niektóre z aerodynamicznych „dodatków” na słupku i z tyłu, w tym efektowny spojler, dzięki którym samochód był jeszcze bardziej wydajny.

Lancia Classiche program działu Heritage: jedyne tego typu certyfikaty i usługi

47. edycja targów Rétromobile jest dla Lancii okazją do wsparcia programu działu Heritage „Lancia Classiche”, czyli szerokiego wachlarza usług, których celem jest ochrona i promowanie oryginalności i autentyczności zabytkowych samochodów marki. Komisji certyfikacyjnej przewodniczy dyrektor generalny marki Lancia oraz szef działu Heritage – miejsca, w którym przechowywane są rejestry z produkcji i cała dokumentacja techniczna, wykorzystywana przez komisję do analizy informacji o weryfikowanych pojazdach.

Program Lancia Classiche obejmuje dwa certyfikaty: certyfikat pochodzenia i certyfikat autentyczności oraz usługi renowacji.

Certyfikat pochodzenia”. Lancia oferuje możliwość odkrycia historii każdego z samochodów na podstawie jego numeru podwozia. Usługa obejmuje dokładną kontrolę dokumentów w rejestrach z produkcji oraz wydanie certyfikatu poświadczającego rok produkcji samochodu i jego oryginalną konfigurację: specyfikację modelu, numer seryjny silnika, oryginalne elementy nadwozia i detale wewnętrzne.

Certyfikat autentyczności”. Po szczegółowej analizie weryfikowanego samochodu zabytkowego i sprawdzeniu jego danych produkcyjnych oraz specyfikacji technicznych w archiwach firmy, marka Lancia, przy wsparciu działu Heritage i czołowych ekspertów zajmujących się historią Lancii, wydaje certyfikat autentyczności pojazdu zabytkowego. Aby uzyskać ten certyfikat, każdy samochód musi przejść rygorystyczny proces kontroli i oceny, przeprowadzany przez wyspecjalizowany zespół, który weryfikuje autentyczność samochodu i jego komponentów oraz działanie najważniejszych części mechanicznych.

Usługa renowacji. Ten sam zespół, który sprawuje pieczę nad kolekcją zabytkowych modeli Lancii jest dostępny dla klientów prywatnych, oferując im usługi od zwykłej konserwacji po kompletną renowację samochodu, od diagnostyki poprzez renowację nadwozia, naprawy poszczególnych elementów mechanicznych i estetycznych aż po testy końcowe.

Źródło: Lancia



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

14 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

14 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago