Categories: Klasyki

Rétromobile 2023 – klasyki Alfa Romeo gwiazdami stoiska Heritage firmy Stellantis

W 47 edycji salonu Rétromobile w Paryżu, najstarszych w Europie targach poświęconych samochodom zabytkowym, które odbędą się w dniach 1-5 lutego 2023 roku, spodziewany jest udział 130 000 gości, ponad 600 wystawców z całego świata i ponad 1000 prezentowanych samochodów.

Gwiazdami tego ważnego wydarzenia, które gościć będzie w Porte de Versailles, będą marka Alfa Romeo i dział Heritage firmy Stellantis. Dział Heritage został powołany do życia w Turynie w 2015 roku, by chronić i promować markę Alfa Romeo oraz jej historyczne dziedzictwo poprzez udział w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych i dostarczanie miłośnikom oraz właścicielom samochodów zabytkowych specjalistycznych usług. Na targach Rétromobile pojawią się dwa niezwykle cenne samochody zabytkowe: Alfa Romeo S.Z. (z 1989 roku) i Alfa Romeo 1900 Super Sprint (z 1956 roku).

Alfa Romeo S.Z. (ES30), rok 1989

Prezentowany model można określić mianem raczej wyjątkowego niż rzadkiego. Samochód ten to przedprodukcyjny egzemplarz, który był wykorzystywany na torze testowym w Balocco, gdzie służył do testowania różnych rozwiązań. Ten prawdziwie „laboratoryjny” samochód różni się pod względem niektórych detali od późniejszych modeli S.Z., do tego stopnia, że można go uznać za prototyp. To ambitny projekt o nazwie ES30, czyli „Experimental Sportcar 3.0 litres”, który powstał, by Alfa Romeo mogła potwierdzić swoją tradycję produkowania samochodów sportowych z napędem na tył, przy jednoczesnym wykorzystaniu nowych technologii.

Rétromobile 2023 – Citroën zaprasza do ponownego odkrywania swoich kultowych modeli

Marka powierzyła produkcję tysiąca modeli firmie Zagato, która montowała je w zakładzie na obrzeżach Mediolanu. W ten sposób powstała Alfa Romeo S.Z. (Sprint Zagato), rasowy, sportowy samochód o agresywnych, niepowtarzalnych liniach. Montowana na stalowym podwoziu karoseria została wykonana z materiałów kompozytowych, natomiast podłogę i układ mechaniczny wzięto z samochodu wyścigowego Alfa Romeo 75 (Grupa A). Moc trzylitrowego silnika V6 została zwiększona do 207 KM, co pozwoliło na osiągnięcie maksymalnej prędkości 245 km/h. Po raz pierwszy wykorzystano tu systemy projektowania i produkcji CAD/CAM (Computer Aided Design, Computer Aided Manufacturing), co pozwoliło na znaczne skrócenie czasu prac projektowych, zwłaszcza w odniesieniu do udoskonaleń i wprowadzanych na bieżąco zmian.

W Officine Classiche samochód został całkowicie zdemontowany i gruntownie odrestaurowany: karoseria została rozebrana i wyremontowana, wnętrze zostało całkowicie odnowione zgodnie ze sztuką konserwatorską, zbiornik paliwa został oczyszczony specjalnym preparatem, silnik przeszedł gruntowny tuning, a obręcze kół dokładnie oczyszczono, co pozwoliło zachować ich oryginalny wygląd.



Alfa Romeo 1900 Super Sprint, 1956

W 1955 roku, Alfę Romeo 1900 Sprint zastąpiła wersja „Super Sprint”, która była produkowana do 1958 roku. W sumie wyprodukowano 599 sztuk tego modelu. Bardzo podobna do poprzedniej wersji, 1900 Super Sprint jest wyposażona w nową pięciobiegową skrzynię biegów, nadal umieszczoną na kierownicy, ale o przełożeniach zestopniowanych ciaśniej niż przy czterech biegach. Podzespoły mechaniczne są takie same jak w sedanie 1900 Super T.I.: silnik o pojemności 1975 cm3 i dwa gaźniki, z których każdy miał dwie równoległe dysze. Silnik, z czterema cylindrami w układzie rzędowym, osiąga moc 115 KM @5500 obr./min i prędkość maksymalną 190 km/h.

Elegancja Alfy Romeo wynika z projektu karoserii zaczerpniętej od wersji Touring, która w połączeniu z materiałami, które poddano badaniom nadaje samochodowi lekkość i niski współczynnik aerodynamiczny – optymalny dla uzyskania najlepszych osiągów podczas wyścigów.

Dzięki certyfikatowi pochodzenia wystawionemu przez Stellantis Heritage – Alfa Romeo Classiche, wiadomo, że prezentowany model, należący do prywatnej kolekcji, został wyprodukowany 14 lipca 1956 roku i sprzedany 3 dni później w Paryżu. Zarówno niebieski lakier nadwozia, jak i silnik są oryginalne.

Alfa Romeo Classiche

Program „Alfa Romeo Classiche” wspierający dziedzictwo marki oferuje szereg usług, których celem jest ochrona i promocja historii kultowej włoskiej marki. Kadra kierownicza marki jest osobiście zaangażowana we wszystkie działania, które tworzą całą gamę specjalnych usług. Komisji wydającej certyfikaty przewodniczy dyrektor generalny Alfy Romeo i szef działu Heritage przy wsparciu Muzeum Alfy Romeo, miejsca, w którym znajdują się rejestry z produkcji i cała dokumentacja techniczna wykorzystywana przez komisję do analizy informacji o badanych samochodach.

Program „Alfa Romeo Classiche” wspierający dziedzictwo marki obejmuje „Certyfikat Pochodzenia”, który oferuje możliwość odkrycia historii każdego samochodu poprzez jego numer podwozia. Usługa przewiduje dokładny przegląd dokumentów w rejestrach produkcyjnych marki i wydanie certyfikatu poświadczającego rok produkcji samochodu i jego oryginalną konfigurację: specyfikację modelu, numer seryjny silnika, oryginalne elementy nadwozia i detale wewnętrzne.

Certyfikat autentyczności” to dokument, za pomocą którego marka Alfa Romeo, przy wsparciu działu Heritage, poświadcza autentyczność pojazdu zabytkowego. Aby uzyskać ten certyfikat, każdy samochód musi przejść rygorystyczny proces kontroli i oceny przeprowadzany przez wyspecjalizowany zespół, weryfikujący autentyczność samochodu i jego komponentów oraz działanie najważniejszych elementów mechanicznych.

Usługa renowacji”: Ponadto, ten sam zespół, który opiekuje się kolekcją zabytkowych modeli Stellantis jest dostępny dla klientów prywatnych, oferując usługi od zwykłej konserwacji po kompletną renowację samochodu. Wszystkie informacje i wsparcie potrzebne do rozpoczęcia spersonalizowanego programu są dostępne na stronie internetowej Alfy Romeo.

Źródło: Alfa Romeo

 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

15 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

15 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago