Categories: Testy

Peugeot e208 – miejski lew w natarciu

Elektryczna flota marki Peugeot wciąż się rozrasta. Jednym z ciekawszych modeli jest najmniejszy z nich e208. Zaprojektowany do miasta i wciąż modyfikowany, a co najważniejsze z coraz większym zasięgiem, który w najnowszej wersji sięga 400 km.

Już w 1941 roku Francuzi zaprezentowali Voiture Légère de Ville (VLV) napędzany elektrycznym silnikiem o mocy 0,96 kW (3,5 KM), pobierający energię z czterech 12 V baterii, co pozwalało na rozwijanie maksymalnej prędkości 36 km/h i zasięg do 80 kilometrów. Chociaż plany były ambitne, to w latach 1941-1945 wyprodukowano jedynie 377 egzemplarzy, które głownie trafiły na prowincję do lekarzy i listonoszy.

Voiture Légère de Ville (VLV)

Kolejną próbą elektryfikacji był skonstruowany i produkowany przez firmę Heuliez Peugeot 106 Electrique, którego w latach 1995-2003 powstało 6400 egzemplarzy. Do napędu zastosowano silnik szczotkowy Leroy-Somer SA13 o mocy znamionowej 11 kW (15 KM) i maksymalnej 20 kW (27 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym 127 Nm. Akumulatory niklowo-kadmowe firmy Saft były w stanie zmagazynować 12 kWh energii, co pozwalało na jazdę z maksymalna prędkością 90 km/h i zasięg do 100 km.

Heuliez Peugeot 106 Electrique

Należy także wspomnieć o wspólnym projekcie Mitsubishi z PSA, którego efektem był trzy elektryczne auta – Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO i Peugeot iOn. Pojazd napędzany był silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi o mocy 49 kW i zasilany z akumulatorów litowo-jonowych. Osiągał prędkość maksymalną 130 km/h i miał zasięg około 100 km. W latach 2010-212 na rynkach europejskich udało się sprzedać ok. 5 tys. egzemplarzy.

Peugeot iOn

 

Peugeot europejskim liderem w segmencie B samochodów z napędem w 100% elektrycznym

PEUGEOT e-208 – design z lwim pazurem

Mały “lew” ma swój niekwestionowany urok. Może podobać się design nadwozia i wnętrza oraz bogate wyposażenie. Przednie światła mają symbolizować rowki lwich pazurów z sygnaturą diodową, uzupełnioną wydłużonymi kłami diodowymi, nadając samochodowi nowoczesny wygląd. Równie oryginalny jest tył z optycznie połączonymi światłami. Nie było potrzeby większych przeróbek, bo e-208 różni się od wersji bazowej jedynie unikalną maską w kolorze nadwozia oraz literą e na słupkach C.



PEUGEOT e-208 – lepiej szybciej

Elektryczny Peugeot doskonale sprawdził się na zatłoczonych ulicach stolicy. Dynamiczny start spod świateł, szybkie manewry wyprzedzania, to może cieszyć kierowcę. Pełne naładowanie baterii teoretycznie pozwala na uzyskanie zasięgu 340 kilometrów, ale w realnych warunkach udaje się pokonać ok. 300 km. To w zupełności wystarczający zasięg, gdy używamy tego auta codziennie w aglomeracji miejskiej.Jednak wraz z pokonywanym dystansem zasięg staje się coraz mniejszy i pojawia się potrzeba doładowania baterii. W tym celu warto wybrać szybką ładowarkę (jest ich coraz więcej). Podczas takiej wizyty, gdy pojemność baterii spadła do 50 procent, doładowanie baterii “do pełna” zajęło nam w Galerii Mokotów niewiele ponad 1 godzinę. Była więc okazja, by zrobić zakupy i zjeść lody.

Jednak, gdy nie mamy dostępu do szybkiej ładowarki, to czas może się znacznie wydłużyć (patrz tabela poniżej).

PEUGEOT e-208 – podsumowanie

Ten model sprawdzi się doskonale w aglomeracji miejskiej. Oferuje co prawda teoretyczny zasięg ponad 350 km, ale nawet w najmniej sprzyjających warunkach pozwoli pokonać dystans ok. 300 km. Możliwość szybkiego ładowania pozwoli w każdej chwili na uzupełnienie zapasu energii. Może podobać się nowoczesny design wnętrza, chociaż kierowcy o znacznym wzroście mogą narzekać na ustawienie kierownicy, która w niektórych przypadkach może zasłaniać wyświetlacz wskaźników. Nie można narzekać na komfort, bo Peugeot jak zawsze zapewnia wygodne siedzenia.

 

Peugeot e208 – fot. Lesław Sagan

PEUGEOT e-208 – podstawowe dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc 136 KM
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm
Pojemność baterii 50 kWh
Skrzynia biegów i napęd automatyczna CVT, napęd na przód
Prędkość maksymalna 150 km/h (ograniczona blokadą)
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Ładowanie w stacji szybkiego ładowania 50 kW 1 h 35 min
Ładowanie gniazdko 11 kW 5 h 04 min
Ładowanie gniazdko w domu 1,8 kW 31 h 10 min
Zużycie energii 16,1 kWh/100 km
Średni zasięg 340 km
Długość 4055 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1430 mm
Rozstaw osi 2540 mm
Pojemność bagażnika 311 l
Masa własna 1455 kg
Cena wersji Active 156 600 zł
Cena wersji GT 176 400 zł



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

2 godziny ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

2 godziny ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago