Elektryczna flota marki Peugeot wciąż się rozrasta. Jednym z ciekawszych modeli jest najmniejszy z nich e208. Zaprojektowany do miasta i wciąż modyfikowany, a co najważniejsze z coraz większym zasięgiem, który w najnowszej wersji sięga 400 km.
Już w 1941 roku Francuzi zaprezentowali Voiture Légère de Ville (VLV) napędzany elektrycznym silnikiem o mocy 0,96 kW (3,5 KM), pobierający energię z czterech 12 V baterii, co pozwalało na rozwijanie maksymalnej prędkości 36 km/h i zasięg do 80 kilometrów. Chociaż plany były ambitne, to w latach 1941-1945 wyprodukowano jedynie 377 egzemplarzy, które głownie trafiły na prowincję do lekarzy i listonoszy.
Kolejną próbą elektryfikacji był skonstruowany i produkowany przez firmę Heuliez Peugeot 106 Electrique, którego w latach 1995-2003 powstało 6400 egzemplarzy. Do napędu zastosowano silnik szczotkowy Leroy-Somer SA13 o mocy znamionowej 11 kW (15 KM) i maksymalnej 20 kW (27 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym 127 Nm. Akumulatory niklowo-kadmowe firmy Saft były w stanie zmagazynować 12 kWh energii, co pozwalało na jazdę z maksymalna prędkością 90 km/h i zasięg do 100 km.
Należy także wspomnieć o wspólnym projekcie Mitsubishi z PSA, którego efektem był trzy elektryczne auta – Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO i Peugeot iOn. Pojazd napędzany był silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi o mocy 49 kW i zasilany z akumulatorów litowo-jonowych. Osiągał prędkość maksymalną 130 km/h i miał zasięg około 100 km. W latach 2010-212 na rynkach europejskich udało się sprzedać ok. 5 tys. egzemplarzy.
Peugeot europejskim liderem w segmencie B samochodów z napędem w 100% elektrycznym
PEUGEOT e-208 – design z lwim pazurem
Mały “lew” ma swój niekwestionowany urok. Może podobać się design nadwozia i wnętrza oraz bogate wyposażenie. Przednie światła mają symbolizować rowki lwich pazurów z sygnaturą diodową, uzupełnioną wydłużonymi kłami diodowymi, nadając samochodowi nowoczesny wygląd. Równie oryginalny jest tył z optycznie połączonymi światłami. Nie było potrzeby większych przeróbek, bo e-208 różni się od wersji bazowej jedynie unikalną maską w kolorze nadwozia oraz literą e na słupkach C.
Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży
PEUGEOT e-208 – lepiej szybciej
Elektryczny Peugeot doskonale sprawdził się na zatłoczonych ulicach stolicy. Dynamiczny start spod świateł, szybkie manewry wyprzedzania, to może cieszyć kierowcę. Pełne naładowanie baterii teoretycznie pozwala na uzyskanie zasięgu 340 kilometrów, ale w realnych warunkach udaje się pokonać ok. 300 km. To w zupełności wystarczający zasięg, gdy używamy tego auta codziennie w aglomeracji miejskiej.Jednak wraz z pokonywanym dystansem zasięg staje się coraz mniejszy i pojawia się potrzeba doładowania baterii. W tym celu warto wybrać szybką ładowarkę (jest ich coraz więcej). Podczas takiej wizyty, gdy pojemność baterii spadła do 50 procent, doładowanie baterii “do pełna” zajęło nam w Galerii Mokotów niewiele ponad 1 godzinę. Była więc okazja, by zrobić zakupy i zjeść lody.
Jednak, gdy nie mamy dostępu do szybkiej ładowarki, to czas może się znacznie wydłużyć (patrz tabela poniżej).
PEUGEOT e-208 – podsumowanie
Ten model sprawdzi się doskonale w aglomeracji miejskiej. Oferuje co prawda teoretyczny zasięg ponad 350 km, ale nawet w najmniej sprzyjających warunkach pozwoli pokonać dystans ok. 300 km. Możliwość szybkiego ładowania pozwoli w każdej chwili na uzupełnienie zapasu energii. Może podobać się nowoczesny design wnętrza, chociaż kierowcy o znacznym wzroście mogą narzekać na ustawienie kierownicy, która w niektórych przypadkach może zasłaniać wyświetlacz wskaźników. Nie można narzekać na komfort, bo Peugeot jak zawsze zapewnia wygodne siedzenia.
PEUGEOT e-208 – podstawowe dane techniczne
Rodzaj silnika | elektryczny |
Moc | 136 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm |
Pojemność baterii | 50 kWh |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna CVT, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 150 km/h (ograniczona blokadą) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Ładowanie w stacji szybkiego ładowania 50 kW | 1 h 35 min |
Ładowanie gniazdko 11 kW | 5 h 04 min |
Ładowanie gniazdko w domu 1,8 kW | 31 h 10 min |
Zużycie energii | 16,1 kWh/100 km |
Średni zasięg | 340 km |
Długość | 4055 mm |
Szerokość | 1765 mm |
Wysokość | 1430 mm |
Rozstaw osi | 2540 mm |
Pojemność bagażnika | 311 l |
Masa własna | 1455 kg |
Cena wersji Active | 156 600 zł |
Cena wersji GT | 176 400 zł |