Rolls-Royce świętuje 20-lecie produkcji samochodów w Goodwood. To także historia rozwoju marki i jej ewolucja. W tym okresie powstało 20 wyjątkowych modeli i konceptów. Rolls-Royce Motor Cars rozpoczął seryjną produkcję w Goodwood od siódmej generacji modelu Phantom. Pierwszy egzemplarz został przekazany użytkownikowi 1 minutę po północy 1 stycznia 2003 roku.
Od tego historycznego momentu powstaje każdego roku jeden nowy model. Po Phantomie i jego rodzeństwie, Phantom Drophead Coupé i Phantom Coupé, pojawił się bardziej przystępny Ghost, który stał się najlepiej sprzedającym się modelem, jaki marka kiedykolwiek wyprodukowała od jej powstania w 1904 roku. Rodzina produktów powiększyła się o Wraith (2013 ) i Dawn (2016), odpowiednio najpotężniejsze i najbardziej uwodzicielskie modele w portfolio marki. Dołączył do nich w 2018 roku Cullinan, „Rolls-Royce wśród SUV-ów”, który jest obecnie zaliczany do najbardziej pożądanych i poszukiwanych produktów luksusowych na świecie.
Z wyjątkiem Phantoma wszystkie modele z aktualnej rodziny produktów są dostępne w wariantach Black Badge. Ta stała seria Bespoke, stworzona dla nowej generacji klientów, pragnących bardziej wywrotowego, buntowniczego wyrazu marki Rolls-Royce, stanowi obecnie ponad jedną trzecią całkowitej produkcji marki.
Od 2003 roku zespoły projektantów i inżynierów Home of Rolls-Royce wyprodukowały wiele eksperymentalnych samochodów. Zgodnie z tradycją otrzymały one oznaczenie „EX”, używane do lat 50. XX wieku. Nigdy nie były przeznaczone do produkcji seryjnej, miały fundamentalne znaczenie dla procesu tworzenia niektórych z najbardziej znaczących technicznie i odnoszących sukcesy komercyjne produktów w historii marki.
Na liście znajdują się również dwa arcydzieła, które stanowią ostateczny wyraz możliwości Rolls-Royce’a Bespoke. Indywidualnie zamawiane i całkowicie ręcznie budowane, nawiązują do tradycji budowy powozów z wczesnych lat marki, jednocześnie wykorzystując najnowocześniejsze współczesne techniki projektowania, inżynierii, produkcji i rzemiosła, aby tworzyć prawdziwe dzieła sztuki.
Momentem kulminacyjnym pierwszych 20 lat w Goodwood było wprowadzenie na rynek Spectre. Ten przełomowy samochód, pierwszy całkowicie elektryczny Rolls-Royce w historii, wyznacza również początek nowej ery technologicznej, w której każdy nowy model Rolls-Royce będzie w pełni elektryczny od 2030 roku. Ponieważ produkcja seryjna jeszcze się nie rozpoczęła, Spectre nie znajduje się ściśle wśród 20 samochodów wyprodukowanych w latach 2003-2023, więc nie pojawia się na poniższej liście. Jest to jednak zarówno kolejny krok ewolucyjny w rozwoju rodziny modeli, jak i techniczna i filozoficzna podstawa wszystkiego, co nastąpi w przyszłości.
W tym niezwykłym okresie w historii marki powstały niezliczone, głęboko osobiste, złożone i piękne formy samochodów marki. Chociaż edytowanie wyboru najlepszych z ostatnich dwudziestu lat jest prawie niemożliwe, to dlatego wybrano kilka naprawdę wzorowych przykładów.
20 wyjątkowych samochodów z 20 ostatnich lat
- Phantom, 2003
Oryginalny “Goodwood Phantom” był siódmą generacją, która nosiła najdłużej stosowaną tabliczkę znamionową w historii motoryzacji. Dzięki mariażowi technologii, komfortu, wydajności i charakterystycznej funkcji „Magic Carpet Ride” wyznaczył nowy standard dla każdego kolejnego modelu. - 100EX, 2004
Wyprodukowany z okazji setnej rocznicy pierwszego spotkania Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a. Był to pierwszy samochód eksperymentalny wyprodukowany przez firmę Rolls-Royce Motor Cars należącą do BMW Group. Napędzany 9-litrowym silnikiem V16, nigdy nie był przeznaczony do produkcji, ale był bezpośrednim przodkiem tego, co stało się słynnym Phantom Drophead Coupé. - Phantom Extended, 2005
Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2005 r. Phantom Extended był o 250 mm (9,8 cala) dłuższy niż „standardowy” Phantom. To stworzyło dodatkową przestrzeń na nogi w tylnej kabinie, dzięki czemu ten model jest szczególnie popularny wśród klientów, którzy wolą podróżować z szoferem. - 101EX, 2006
Podobnie jak 100EX, ten eksperymentalny prototyp został zbudowany na skróconej wersji aluminiowej ramy kosmicznej Phantoma, z panelami nadwozia wykonanymi z kompozytu z włókna węglowego. Zyskał światową sławę w swojej ostatecznej wersji produkcyjnej jako Phantom Coupé, napędzany kultowym 6,75-litrowym silnikiem V12. - Phantom Drophead Coupé, 2007
Phantom Drophead Coupé, jeden z najbardziej poszukiwanych modeli kiedykolwiek wyprodukowanych w Goodwood, zadziwił świat swoim debiutem. Charakterystyczną stylistykę wywodzącą się z modelu 100EX (patrz wyżej), wyróżniającą cechą jest wewnętrzna okleina z drewna, która biegnie wokół kabiny, inspirowanej pokładem jachtu. - Phantom Coupé, 2008
Dzięki konstrukcji bez słupków było to prawdziwe dwudrzwiowe coupé z twardym dachem – pierwszy Rolls-Royce tego typu produkowany od ponad dwóch dekad. Podobnie jak jego brat, Phantom Coupé zawierał wiele cech konstrukcyjnych i technik konstrukcyjnych opracowanych w eksperymentalnym 101EX. - 200EX, 2009
Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2009 roku, 200EX był samochodem eksperymentalnym, który w odpowiedzi na opinie klientów zaoferował bardziej przystępnego i zorientowanego na kierowcę Rolls-Royce’a. - Ghost, 2010
Zaprojektowany z myślą o nowej generacji klientów Rolls-Royce’a, Ghost natychmiast zdobył uznanie za prosty, nowoczesny design i dynamiczne osiągi. Do tej pory jest to model, który odniósł największy sukces komercyjny w historii Rolls-Royce’a. - 102EX, 2011
Ta jedyna w swoim rodzaju elektryczna prototypowa wersja Phantoma, znana jako Phantom Experimental Electric (EE), zapoczątkowała poszukiwania przez firmę Rolls-Royce odpowiedniej technologii do zasilania przyszłych generacji jej samochodów. Pierwszy na świecie superluksusowy pojazd elektryczny na baterie, objechał świat, obserwując reakcje klientów, entuzjastów, mediów i szerszej publiczności. - Ghost Extended, 2011
Odpowiadając na opinie klientów, którzy preferują jazdę z szoferem, Rolls-Royce wprowadził rozszerzoną wersję Ghosta, oferującą dodatkową przestrzeń i komfort pasażerom na tylnych siedzeniach, przy jednoczesnym zachowaniu bardziej skoncentrowanych właściwości jezdnych samochodu. - Wraith, 2013
Odpowiadając na opinie klientów, którzy preferują jazdę z szoferem, Rolls-Royce wprowadził rozszerzoną wersję Ghosta, oferującą dodatkową przestrzeń i komfort pasażerom na tylnych siedzeniach, przy jednoczesnym zachowaniu bardziej skoncentrowanych właściwości jezdnych samochodu. - Dawn, 2016
Ostateczny superluksusowy czteroosobowy kabriolet Dawn został zaprojektowany, aby umożliwić czterem dorosłym podróżowanie w towarzystwie w pełnym komforcie. Dach to arcydzieło projektowania i inżynierii: mechanizm nazwany „Cichym Baletem” działa w całkowitej ciszy w zaledwie 22 sekundy i przy prędkościach przelotowych do 50 km/h; przy zamkniętym dachu wnętrze jest ciche jak w Rolls-Royce Wraith. - Black Badge Wraith and Black Badge Ghost, 2016
Rodzina Black Badge przedstawiła światu enfants terribles marki, podważając postrzeganie tego, czym „powinien” być Rolls-Royce. Te warianty są mocniejsze i specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić jeszcze bardziej bezpośrednie, wciągające wrażenia z jazdy, jednocześnie oferując niemal nieograniczone możliwości personalizacji na zamówienie. W przebraniu Black Badge, zarówno Wraith, jak i Ghost otrzymały dodatkowy moment obrotowy, unikalną konfigurację zawieszenia pneumatycznego i wały napędowe, intuicyjną reakcję przepustnicy oraz wyraźniejszą, bardziej pilną 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Rezultatem było jeszcze bardziej zwinne i wciągające wrażenia z jazdy, bez uszczerbku dla nieodłącznych elementów łatwej jazdy „Magic Carpet Ride” Rolls-Royce’a. - 103EX, 2016
Być może najbardziej radykalny samochód eksperymentalny, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Goodwood, Rolls-Royce Vision Next 100, o nazwie kodowej 103EX, przedstawił bezkompromisową wizję marki dotyczącą przyszłości luksusowej mobilności. W pełni elektryczny, z całkowicie autonomicznym napędem i ulepszoną sztuczną inteligencją, jednoznacznie wskazywał na przyszły kierunek Rolls-Royce’a, zarówno pod względem energii elektrycznej, jak i wysoce spersonalizowanego podróżowania. - ‘Sweptail’, 2017
Rolls-Royce ożywił sztukę konstruowania powozów dzięki wspaniałemu modelowi „Sweptail”, określanemu wówczas jako „automotive Haute Couture”. To wyjątkowe dwumiejscowe coupé, inspirowane autokarami Rolls-Royce i jachtami wyścigowymi z lat 20. i 30., miało panoramiczny szklany dach i parę aktówek ukrytych za drzwiami autokaru. - Phantom 8, 2017
Żadna tabliczka znamionowa nie zajmuje bardziej szanowanego miejsca w panteonie wspaniałych samochodów, a nawet towarów luksusowych, jak Phantom. Dlatego zadanie ponownego stworzenia go na nowo, podjęto z wyjątkową starannością. W rezultacie powstał Phantom, który reagował na zmieniającą się wrażliwość nowej generacji, zachowując jednocześnie kultową prezencję, która zapewnia mu stały status „Najlepszego samochodu na świecie”. - Cullinan, 2018
Cullinan to prawdziwy „Rolls-Royce wśród SUV-ów”, zaprojektowany i zbudowany, aby zabierać młodsze, odnoszące sukcesy, zamożne osoby na krańce Ziemi w najwyższym komforcie. Dzięki swoim możliwościom „bez wysiłku i wszędzie”, nieskończonym możliwościom wykonania na zamówienie i unikalnym funkcjom związanym ze stylem życia – w tym modułowi rekreacyjnemu – stał się jednym z najbardziej pożądanych dóbr luksusowych na świecie. - Black Badge Cullinan, 2019
Cullinan rozkoszował się swoją nową, mroczniejszą postacią, która obejmowała mocniejszy 6,7-litrowy silnik V12, czarne 22-calowe kute felgi aluminiowe, osłonę chłodnicy Pantheon i maskotkę Spirit of Ecstasy, a także pierwsze pomalowane zaciski hamulcowe, jakie kiedykolwiek zamontowano w fabrycznie dostarczonym Rolls -Royce’a. - New Ghost, 2020
Prezentując nowego Ghosta, Rolls-Royce odpowiedział na zapotrzebowanie nowej generacji kobiet i mężczyzn sukcesu na samochód, doskonale dostosowany do nowych kodów luksusu. Rezultatem jest estetyka, która stawia na pierwszym miejscu minimalistyczny design i celebruje materiał. Samochód został również zaprojektowany tak, aby posiadał wciągający i dynamiczny charakter, bez kompromisów w zakresie spokoju i komfortu z tyłu. - Boat Tail, 2021
Zlecenia Boat Tail wprowadziły Rolls-Royce Coachbuild w nowe sfery złożoności i śmiałości w ramach wymagającego technicznego i kreatywnego projektu, który trwał prawie cztery lata. Prawdziwy przedmiot sztuki, ten całkowicie ręcznie wykonany samochód demonstruje zaangażowanie marki w budowanie nadwozi jako centralną część jej przyszłego kierunku i strategii.Zlecenia Boat Tail wprowadziły Rolls-Royce Coachbuild w nowe sfery złożoności i śmiałości w ramach wymagającego technicznego i kreatywnego projektu, który trwał prawie cztery lata. Prawdziwy przedmiot sztuki, ten całkowicie ręcznie wykonany samochód demonstruje zaangażowanie marki w budowanie nadwozi jako centralną część jej przyszłego kierunku i strategii.
Źródło: Newspress / Rolls-Royce