Oferuje on tradycyjnie niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa wyścigowych maszyn AMG i jest wyposażony w wiele nowych technologii ze świata motorsportu. W rezultacie wyróżnia się atrakcyjnym zestawem kompetencji, który w szczególności docenią zapaleni kierowcy amatorzy. Nowy model podkreśla ambicje Mercedes-AMG, by objąć rolę lidera także w międzynarodowych zawodach GT2.
Prezentując model GT2, marka samochodów sportowych i wyczynowych z Affalterbach rozpoczyna nowy rozdział w swoim programie wyścigowym dla klientów. Wypełnia on lukę pomiędzy modelami GT3 oraz GT4. Podczas gdy ten pierwszy jest coraz częściej wykorzystywany przez zawodowych kierowców, drugi stanowi przede wszystkim wstęp do świata wyścigów GT. Z kolei najnowszy GT2 jest skierowany w szczególności do grupy kierowców dżentelmenów. Wprowadzając w 2020 r. przepisy GT2, organizacja Stéphane Ratel Organization (SRO) stworzyła atrakcyjną platformę z coraz większą liczbą międzynarodowych wyścigów.
Wizytówką nowego Mercedesa-AMG GT2 są jego osiągi: z mocą 520 kW (707 KM) nowy członek rodziny Customer Racing przewyższa poziom GT3. Dotyczy to także prędkości maksymalnej. Źródłem mocy jest tu 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG z płaskim wałem korbowym. Siła napędowa trafia do kół za pomocą sekwencyjnej 6-biegowej wyścigowej przekładni o zmodyfikowanych przełożeniach. Podobnie jak we wszystkich modelach GT skrzynia jest zamontowana na tylnej osi, w ramach tzw. konfiguracji transaxle, i połączona z silnikiem za pomocą wykonanej z włókna węglowego, wyjątkowo sztywnej rury reakcyjnej. Zawieszenie korzysta z wszechstronnie konfigurowalnych wyścigowych amortyzatorów oraz regulowanych stabilizatorów.
Design nadwozia Mercedesa-AMG GT2 przemawia tym samym wyrazistym językiem projektowania, co inne samochody Customer Racing z Affalterbach: począwszy od szerokiego optycznie przodu z dużymi wlotami powietrza aż po muskularny tył, każdemu detalowi przyświeca tu misja zapewnienia najwyższych osiągów. W masce z włókien węglowych znalazł się masywny wylot powietrza, a w przednich błotnikach (również z włókien węglowych) zintegrowano tzw. żaluzje, które wpływają na właściwości aerodynamiczne pojazdu.
Aerodynamice służy też zupełnie nowe tylne skrzydło, podtrzymywane przez charakterystyczne mocowanie w kształcie łabędziej szyi. Duży, jednopoziomowy płat z wielostopniową regulacją znacząco przyczynia się do uzyskania precyzyjnego prowadzenia. Wersja GT2, jak wszystkie wyścigowe maszyny AMG dla prywatnych klientów, wyróżnia się wyjątkowo przewidywalnym prowadzeniem – nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą szybko nabrać tu pewności siebie. Ważną nowością wprowadzoną na potrzeby sportowej rywalizacji są mocowania kół: Mercedes-AMG GT2 otrzymał innowacyjne mocowanie obręczy z centralną śrubą, które pozwala na jeszcze szybszą i bardziej niezawodną wymianę kutych 18-calowych felg AMG z lekkich stopów.
Priorytetem w ergonomicznym kokpicie GT2 jest funkcjonalność. Kierowca ma w swoim polu widzenia innowację w postaci najnowszej generacji DDU (Digital Display Unit) – to w pełni programowalny system z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości, intuicyjny i przyjazny w obsłudze. Kolejną ekskluzywną nowością jest wielofunkcyjna kierownica, którą Mercedes-AMG opracował wspólnie z ekspertami od symulacji wyścigów z Cube Controls. Oferuje ona nowy poziom ergonomii i kontroli nad pojazdem.
Aby zapewnić podróżującym optymalną ochronę, Mercedes-AMG GT2 wykorzystuje pionierską koncepcję bezpieczeństwa znaną już z modeli GT3 i GT4. Obejmuje ona m.in. wyścigowe systemy wspomagające kierowcę, takie jak wielostopniowa kontrola trakcji czy wyścigowy ABS najnowszej generacji. Wnętrze samochodu jest chronione stalową klatką przeciwkapotażową, przykręconą do aluminiowej ramy przestrzennej. Klatka bezpieczeństwa kierowcy, wykonana z włókna węglowego, obejmuje sześciopunktową uprząż (wyścigowy pas bezpieczeństwa) i konfigurowalną, ergonomiczną piankę siedziska. Kompleksowy zestaw rozwiązań GT2 z zakresu ochrony dopełniają siatki bezpieczeństwa, klapa w dachu, bezpieczny zbiornik paliwa z włókna węglowego oraz wydajny sportowy system gaśniczy.
Zespoły klientów otrzymają w pełni dojrzałe wydanie Mercedesa-AMG GT2. Nowy samochód przejdzie szeroko zakrojone testy, m.in. na torach kolejnego sezonu GT2 European Series. Oprócz zróżnicowanych wyścigów testowych zaplanowano próbne przejazdy wytrzymałościowe w warunkach rywalizacji torowej. Zespoły korzystające z Mercedesa-AMG GT2 mogą liczyć na pełne wsparcie w ramach ogólnoświatowego programu Customer Racing Mercedes-AMG. Podobnie jak w przypadku modeli GT3 i GT4 pomoc techniczną gwarantują wyścigowi eksperci z HWA AG – partnera rozwojowego i produkcyjnego Mercedes-AMG, który prowadzi wszystkie prace eksploatacyjne i naprawy. Sprzedaż Mercedesa-AMG GT2 rozpocznie się w trakcie wyścigowego sezonu 2023.
„Mercedes-AMG GT2 to kolejny kamień milowy w naszym wyścigowym programie dla klientów – ponownie podkreślamy swoje zaangażowanie w wyścigi GT i dodatkowo je poszerzamy. Wchodząc do segmentu GT2, otwieramy nowe możliwości i zwracamy się do szerokiego grona klientów. Klasy GT3 stają się bowiem coraz bardziej profesjonalne, a segment GT4 ugruntował swoją pozycję jako podstawowa kategoria wyścigów GT. Teraz oferujemy wysoką jakość i kompleksowe wsparcie naszego programu Customer Racing również zainteresowanym w segmencie GT2. W ciągu ostatnich 2 lat serie wyścigów dla pojazdów tej kategorii odnotowały silny wzrost znaczenia i zasięgu. Na tym dynamicznie rozwijającym się rynku przedstawiamy więc Mercedesa-AMG GT2, który jako bardzo atrakcyjny pakiet po raz kolejny udowadnia potencjał osiągów naszej marki” – powiedział Christoph Sagemüller, szef Mercedes-AMG Motorsport.
„Mercedes-AMG GT2 ucieleśnia całe nasze doświadczenie, które zdobyliśmy w ciągu ostatnich lat w naszych udanych aktywnościach Customer Racing. Oprócz sprawdzonych rozwiązań z GT3 i GT4 wprowadziliśmy tu również zupełnie nowe wyścigowe technologie, opracowane specjalnie dla GT2. Tak powstał najmocniejszy homologowany samochód wyścigowy, jaki do tej pory zbudowaliśmy. Mercedes-AMG GT2 wkracza w nowy zakres prędkości. To nie wszystko: sprawiliśmy, że kierowcy, którzy nie ścigają się co weekend, mogą cały czas panować nad tą ogromną mocą w przewidywalny i bezpieczny sposób. Bardzo się cieszę, że możemy teraz zaoferować najwyższej klasy produkt w połączeniu z maksymalnym wsparciem dla zespołów naszych klientów także w tym rozwijającym się segmencie” – dodał Stefan Wendl, szef Mercedes-AMG Customer Racing.
Silnik | 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG z płaskim wałem korbowym |
Pojemność skokowa | 3982 ccm |
Moc maksymalna | do 520 kW (707 KM)* |
Maksymalny moment obrotowy | do 800 Nm |
Zespół napędowy | transaxle: silnik z przodu, skrzynia biegów przy tylnej osi, połączone rurą reakcyjną (Torque Tube) |
Przekładnia | sekwencyjna 6-stopniowa wyścigowa skrzynia biegów AMG z (mechanicznie regulowanym) samoblokującym mechanizmem różnicowym i magnezową obudową, łopatki zmiany biegów przy kierownicy; sterowane pneumatycznie |
Nadwozie | aluminiowa rama przestrzenna; klatka przeciwkapotażowa ze stali o wysokiej wytrzymałości |
Bezpieczeństwo | klatka bezpieczeństwa kierowcy z włókna węglowego, zgodna z najnowszym standardem FIA, konfigurowalna pianka siedziska i zintegrowany zagłówek, otwierany właz w dachu; wydajny wyścigowy system gaśniczy |
Podwozie | aluminiowe podwójne wahacze poprzeczne z przodu i z tyłu; regulowane wyścigowe amortyzatory (odbicie i ugięcie), regulowane stabilizatory |
Aerodynamika | wielostopniowo regulowane tylne skrzydło |
Elektronika | wyścigowa elektronika z kontrolą momentu obrotowego; zoptymalizowane systemy wspomagające kierowcę: AMG TRACTION CONTROL, wielostopniowy wyścigowy ABS najnowszej generacji, łatwa w serwisowaniu, wytrzymała wyścigowa elektryka |
Układ kierowniczy | elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego |
Układ hamulcowy | wyścigowy układ hamulcowy z regulowanym ABS-em, regulacja balansu hamulców, samowentylujące kompozytowe tarcze hamulcowe ze specjalnym prowadzeniem powietrza chłodzącego; 6-tłoczkowe zaciski z przodu, 4-tłoczkowe zaciski z tyłu; średnica tarcz hamulcowych: 395 mm z przodu / 355 mm z tyłu |
Koła | kute obręcze AMG z centralnym mocowaniem; przód: 12 x 18“, tył: 13 x 18“ |
Opony | Przód: 325/660-18 (slicki) / tył: 325/705-18 (slicki) |
Masa własna | <1400 kg, włącznie z klimatyzacją |
Pojemność zbiornika paliwa | 120 l (wyścigowy zbiornik paliwa) |
* w zależności od kategoryzacji balansu osiągów (BoP – Balance of Performance)
Źródło: Mercedes-AMG
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…