Categories: Wiadomości

Opony zimowe – gdzie obowiązują i czy warto je sezonowo zmieniać

Kiedyś wszyscy jeździli na jednym rodzaju opon i marzyli o Fiacie 125p. Rzeczywiście, historycznie opony na cały rok towarzyszyły motoryzacji przez wiele dziesięcioleci. Z czasem jednak, zwłaszcza od lat 80’< , ruch na drogach był coraz większy, a auta coraz cięższe – więc opony na cały rok przestawały zapewniać kierowcom wystarczającą przyczepność.

Dlatego powstały opony dedykowane zimowej części roku, kiedy temperatury są poniżej +7/10 st. C, a drogi pokryte wodą, śniegiem albo bł otem po śniegowym. I drugi typ na ciepłą część roku – kiedy drogi rozgrzewają się do ponad 60 st. C.

Opony, których używamy zimą, muszą mieć homologację zimową. Po czym poznać, że dany produkt ma mieszankę i został zatwierdzony na najzimniejszy okres w roku? Dlaczego warto o tym pamiętać przed feriami? W jakich krajach homologacja zimowa jest obowiązkowa nawet dla turystów? Czy opony całoroczne też mają homologację? Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) poleca listę kluczowych elementów, które warto sprawdzić przed dłuższym wyjazdem samochodowym. To ważne także w kontekście ostatnich kolizji i wypadków w górach, jakie wydarzyły się z powodu niedostosowania opon do warunków Zakopiańska Policja już aktywnie przypomina kierowcom o oponach zimowych „Apelujemy do kierowców, aby wybierając się na górskie drogi zawsze wyposażać samochód w opony zimowe i alternatywnie mieć ze sobą łańcuchy śniegowe. Apelujemy przede wszystkim do kierowców samochodów ciężarowych, autokarów i pojazdów dostawczych, aby na odpowiednio oznaczonych odcinkach dróg bezwzględnie stosowali łańcuchy śniegowe”.

Facebook – Zakopiańska Policja

Jedynym oficjalnym symbolem homologacyjnym opon na zimę, jest symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich – tzw. symbol alpejski. zarówno w przypadku opon zimowych jak też całorocznych, Co on oznacza w praktyce? Na rynku spotyka się warianty z oznaczeniem M+S – co nie zawsze jest jednoznaczne z homologacyjnym przeznaczeniem na typowo górskie warunki. Wspomniane „M+S” określa, że opona posiada bieżnik przeznaczony na błoto i śnieg. Nie ma jednak ona zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej. A to właśnie połączenie mieszanki zachowującej przyczepność w niższych temperatura i specjalnego bieżnika czyni oponę zimową lub całoroczną. Brak symbolu alpejskiego jest jednoznaczny z tym, że dany produkt nie spełni oczekiwań w zakresie trakcji opony w trakcie śnieżnej zimy.

Zgodnie z rozporządzeniem

Symbol alpejski, czyli trzy szczyty górskie i płatek śniegu (w skrócie 3PMSF – ang. Three-Peak Mountain Snow Flake) został wprowadzony w regulaminie 117 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ), a następnie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w lipcu 2009. Standaryzacja ma na celu zagwarantowanie maksimum bezpieczeństwa kierowcom – takie oznaczenie można zastosować jedynie w przypadku, gdy opony (zimowe lub całoroczne) spełniają określone normy i z powodzeniem przeszły wymagające testy. Jest to nad wyraz ważne – gdyż w zimowych warunkach, podczas mrozu, śniegu, błota pośniegowego czy gołoledzi – tego typu opony muszą zapewnić bezpieczną jazdę oraz że samochód zahamuje dużo skuteczniej niż na oponach letnich. Różnica może wynieść nawet ponad 30 metrów.



PZPO – ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Droga hamowania na mokrej, ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni jest o wiele dłuższa. Dostosowanie ogumienia do panujących warunków drogowych stanowi podstawę bezpieczeństwa. Kilka zaoszczędzonych metrów może uratować zdrowie, a nawet życie. Dlatego konieczne jest sprawdzanie, jakie produkty kupujemy. Warto pamiętać o zasadzie 3xP, czyli: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Porządne opony – czyli ogumienie nieużywane, przynajmniej dobrej jakości, dostosowane do sezonu pogodowego, zapewniające odpowiednią przyczepność, drogę hamowania i odporność na aquaplaning. Profesjonalny serwis to taki który nie niszczy opon ani felg i ściga się na czas Profesjonalny serwis opon trwa min. 40 minut przy jednym mechaniku. Najlepsze warsztaty mają Certyfikat Oponiarski PZPO potwierdzony niezależnym, filmowanym audytem wyposażenia, umiejętności technicznych i obsługi klienta. Prawidłowe ciśnienie mierzymy przynajmniej raz w miesiącu. Dzięki tej profilaktycznej czynności kierowca ma pewność, że opona będzie dobrze przylegała do nawierzchni i nie spowoduje to jej przyspieszonego zużycia. Kierowca musi być świadomy swojego wyboru. Potwierdzenie, że na boku opony jest znak alpejski zajmuje dosłownie chwilę – a może przyczynić się do skrócenia drogi hamowania i poprawy przyczepności, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym – wyjaśnia Piotr Sarnecki.

Opony całoroczne – dobre, ale nie dla każdego

Należy pamiętać, że opony całoroczne nie są tak samo skuteczne, jak dedykowane ogumienie zimowe tej samej klasy. Stanowią kompromis pomiędzy wariantem letnim i zimowym. Sprawdzą się w miejscach, gdzie śnieg na drogach utrzymuje się przez stosunkowo krótki czas – przede wszystkim w miastach. Jednak dla osób podróżujących w regiony górskie o wiele lepszym rozwiązaniem jest ogumienie sezonowe. Dzięki dedykowanej mieszance, bardziej agresywnemu bieżnikowi i specjalnej konstrukcji charakteryzuje się ono lepszymi parametrami, przyczepnością oraz drogą hamowania w ekstremalnych warunkach pogodowych. Nowoczesne zimówki bardzo dobrze sobie radzą także na mokrych drogach przy dodatniej temperaturze jesiennej i zimowej słoty.

Zima to wymagający okres, zwłaszcza w warunkach górskich. Brak dobrych opon to błąd, który często przyczynia się do wypadków. Dopóki ich skutki kończą się na wizycie w serwisie blacharskim – to mało kto zastanawia się nad przyczynami zajścia. Jednak zły dobór opon, wybór tańszych wariantów czy co gorsza bez homologacji zimowej, może doprowadzić do tragedii – przestrzega Piotr Sarnecki.

Przed wyjazdem na ferie

Pamiętajcie, aby auto odpowiednio wcześniej przygotować na wyjazd. Sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu oświetlenia to jeden z elementów na tzw. „check liście”. Kolejnym powinny być właśnie opony, dedykowane do sezonu lub całoroczne. Należy też sprawdzić czy ogumienie lub felgi nie są krzywe lub uszkodzone. Ich zły stan może doprowadzić do tzw. „bicia” w czasie jazdy – zwłaszcza z większymi prędkościami, a tym samym szybszego zużycia poszczególnych elementów. Nie zapominajmy również o kole zapasowym, które także należy kontrolować – okresowo napompować oraz sprawdzić czy guma nie zaczęła parcieć.

Check lista:

  • Opony zimowe z homologacją płatka śniegu na tle góry

  • Stan opon – głębokość bieżnika taka, jaki wskazuje producent opon

  • Dopompowane opony do wartości przewidzianych dla większego obciążenia

  • Sprawdzenie boków opony pod kątem uszkodzeń, przetarć, spękania

  • Działające oświetlenie (światła mijania, długie, tylne + stop, kierunkowskazy)

  • Dolany płyn zimowy do szyb

  • Odpowiedni poziom płynu hamulcowego i płynu chłodzącego

  • Koło zapasowe, dojazdowe lub zestaw naprawczy

Nie tylko opony

Wyjeżdżając w wysokie góry warto zastanowić się nad spakowaniem łańcuchów przeciwpoślizgowych – wymaganych na niektórych trasach (oznaczonych znakiem c-18) – a także zabrać skrobaczki, szczotki i rękawiczki. Na wszelki wypadek przydałby się też ciepły koc i awaryjna tabliczka czekolady, gdyby doszło do zatrzymania samochodu w niesprzyjających warunkach otoczenia (korki autostradowe, zamknięcie dróg, itp.).

Gdzie zimówki są obowiązkowe?

Zanim ruszymy na zagraniczne stoki trzeba upewnić się, czy nie ma tam obowiązku jazdy na oponach zimowych. Już w 29 państwach Europy wprowadzony jest wymóg jazdy na oponach sezonowych, a przepisy jasno precyzują okres lub warunki ich użytkowania. W 16 krajach są to konkretne daty kalendarzowe (Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia Szwecja, Finlandia Białoruś, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja). Jedynie 2 państwa mają ten obowiązek określony warunkami na drodze (Niemcy, Luxemburg). Są też kraje, w których występuje obowiązek mieszany kalendarzowo-pogodowy (Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja), obowiązek nakładany znakami (Hiszpania, Francja, Włochy) czy konieczność dostosowania auta do zimy wraz z konsekwencjami finansowymi za spowodowanie wypadku na letnich oponach (Szwajcaria, Liechtenstein).

Państwa w których z kolei nie ma żadnych obostrzeń za względu na łagodną zimę to m.in. Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Portugalia, Węgry czy Grecja. Polska jest jedynym krajem z zimnymi i śnieżnymi zimami gdzie takiego wymogu nie ma. Z tego powodu co rok mamy statystycznie ponad 1000 wypadków więcej. W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach z homologacją zimową, nastąpiła średnio 46% redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem1. Ten raport udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3% – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20%.

Tymczasem co roku na naszych drogach ginie prawie 2500 osób i dochodzi do niemal kilkadziesiąt tysięcy wypadków oraz kolizji drogowych2. Za wiele z tych zdarzeń odpowiada niewłaściwy stan techniczny pojazdów – z czego dużą część stanowią przyczyny związane z niewłaściwym stanem ogumienia.

Kraje w Europie, w których obowiązują opony zimowe

Regulacja

Kraj

Obowiązek kalendarzowy

(określony datami)

Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia Szwecja, Finlandia
Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja, Ukraina

Obowiązek zależny od tylko od warunków pogodowych

Niemcy, Luxemburg

Obowiązek mieszany kalendarzowo-pogodowy

Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja

Obowiązek nakładany znakami

Hiszpania, Francja, Włochy

Obowiązek na kierowcy dostosowania auta do zimy i konsekwencje finansowe spowodowania wypadku na letnich oponach

Szwajcaria, Liechtenstein

Przy wymianie opon warto korzystać ze sprawdzonego serwisu, który w sposób bezpieczny wymieni opony nie uszkadzając ich oraz odpowiednio wyreguluje ciśnienie. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Dlatego warto wybierać warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim, które przeszły audyt i zostały dokładnie sprawdzone.

1 Komisja Europejska, Study on some safety-related aspects of tyre use, https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/vehicles/study_tyres_2014.pdf

2 Raport Komendy Głównej Policji, Biuro Ruchu Drogowego „Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku”



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

9 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

9 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago