Categories: Klasyki

Muzeum Mercedes-Benz – od 2006 r. trzy razy dookoła świata

Kolejne odcinki nowej serii Muzeum Mercedes-Benz pt. „W zbliżeniu” prezentują ciekawe, zaskakujące historie związane z obiektem – koncentrując się na detalach samochodów, eksponatach, architekturze lub wzornictwie. Tym razem w centrum uwagi znajdą się windy dla zwiedzających, zlokalizowane w atrium budynku.

Wehikuły czasu: każda wizyta w Muzeum Mercedes-Benz rozpoczyna się od podróży srebrną kapsułą. Na poziomie wejścia goście wsiadają do jednej z trzech futurystycznie zaprojektowanych kabin. Ich zakrzywione powierzchnie przypominają karoserię aerodynamicznie zoptymalizowanego samochodu wyścigowego Mercedes-Benz z połowy XX wieku. Po zamknięciu drzwi kabina wspina się po ścianie atrium na wysokość 35 metrów. Dwie owalne powierzchnie świecą w dół niczym reflektory klasycznego samochodu. Windy to wehikuły czasu – na górze pasażerowie wysiadają w 1886 roku, kiedy wynaleziono samochód. Tak rozpoczyna się zwiedzanie muzeum.

Trzy razy dookoła świata: podróż windą w przeszłość mobilności trwa 25 sekund. Każda kabina systemu zaprojektowanego i stworzonego przez firmę thyssenkrupp może pomieścić do 25 osób. W pracowity dzień, gdy muzeum odwiedza ponad 4000 osób, trzy windy przejeżdżają łącznie prawie 44 kilometry. W przypadku 225 000 przejazdów zrealizowanych w 2022 r. daje to około 8000 kilometrów. Jeśli bazować na tych liczbach, od czasu otwarcia muzeum w 2006 roku trzy wyciągi wspólnie pokonały dystans równy około trzem okrążeniom globu.

Klasyk tygodnia – Mercedes-Benz S600 Galpin Royale

Wysokiej klasy atmosfera: kabiny wind są absolutnie wyjątkowe – zostały zaprojektowane specjalnie dla Muzeum Mercedes-Benz. Lśniący, srebrny metal na zewnątrz oraz obicia z Alcantary we wnętrzu zapewniają pierwszorzędną oprawę, podobnie jak łagodne oświetlenie, emitowane z przezroczystych powierzchni podłogi oraz dachu.

Wrażenia audiowizualne: przez szerokie panoramiczne okno zwiedzający mają widok na przeciwległą ścianę atrium oraz salę legend – zupełnie, jakby patrzyli przez przednią szybę samochodu. Czekają na nich dodatkowe wrażenia kinowe: na ścianach pojawiają się krótkie filmy, emitowane przez projektory zamontowane w górnej części windy. W rezultacie zawsze wyświetlają się one dokładnie na wysokości kabiny. Obrazy ilustrują historię Mercedes-Benz, korzystając z 30 różnych detali z archiwalnych fotografii, i obejmują zarówno produkcję seryjną, jak i motorsport. Wrażeniom wizualnym towarzyszą odgłosy silników pojazdów z różnych epok.



Tańcząca technologia: w 2006 roku, gdy otwarto muzeum, odpowiedzialni za projekt architekci Ben van Berkel i Carolin Bos z firmy architektonicznej UN Studio opisali interakcję przejazdów windą i projekcji wideo jako poruszające dzieło sztuki: „Kiedy trzy windy jednocześnie wykonują swój taniec, atrium, z jego masywnymi betonowymi łukami, rozświetla się migoczącymi kolorami”.

Transparentny design: windy osobowe zazwyczaj poruszają się w szybie, który nie jest widoczny z zewnątrz. Misternie zaprojektowane kabiny w Muzeum Mercedes-Benz są jednak w pełni „odkryte”. Efektem tej transparentności jest wyjątkowe poczucie przestrzeni w muzealnym atrium. Celowo odsłonięto również 14 poruszających kabiny lin oraz ich przeciwwagi.

Sztuka w ruchu: wszystkie trzy windy odgrywają szczególną rolę podczas aktualnej wystawy specjalnej pt. „Moving in Stereo”, która prezentuje szereg prac z kolekcji sztuki Mercedes-Benz (wystawa potrwa do 11 czerwca 2023 r.). Specjalnie dla muzeum artystka Florina Leinß stworzyła swoje „krople” – na windach, wokół szybów i na przeciwwagach zagościły kolorowe, półprzezroczyste folie, które umieszczają windy i ich osprzęt w zupełnie nowym kontekście estetycznym.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

11 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

11 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago