Categories: Testy

DS 9 E-Tense 360 4×4 Performance Line+ – absolutnie piękny samochód

Powrót do przeszłości stał się faktem. Citroën zawsze lubił się wyróżniać. W październiku 1955 roku zadebiutował legendarny DS 19, którego magazyn Classic Sports & Car nazwał najpiękniejszym samochodem wszech czasów. Już pierwszego dnia w dniu premiery przyjęto 12 tys. zamówień, a w latach 1955-1975 sprzedano 1 455 746 egzemplarzy.

Samodzielna marka DS powołana została do życia 1 czerwca 2014 roku, by rywalizować z konkurentami w segmencie premium. Wcześniej, w latach 1955-1975 funkcjonowała w ramach firmy Citroën DS. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej w 1938 roku francuski producent rozpoczął prace nad przygotowywał się do stworzenia samochodu, który zastąpi legendarnego Citroën Traction Avant. Ze względu na działania wojenne do projektu zespół pod kierownictwem André Lefèbvre, powrócił dopiero po 10 latach. Nietypowy jak na owe czasy design nadwozia zaproponował włoski stylista Flaminio Bertoni.

Fot. Musée Automobile de Pont-L’Evêque

W efekcie stworzono awangardowe w owych czasach auto. Zaskoczeniem była aerodynamiczna linia nadwozia, której nie można było porównać z żadnym z konkurentów. Na wykonanie maski zużyto 100 kg aluminium. Zastosowano elementy przykręcane (błotniki, drzwi, dach) do przestrzennej ramy. Przez dekadę stosowano mocowanie koła z centralną nakrętką. Wśród rozwiązań technicznych należy wymienić m.in. przednie hamulce tarczowe, hydropneumatyczne zawieszenie, hydraulicznie sterowane sprzęgło, hydrauliczny układ hamulcowy i hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Należy do tego dodać również dwustopniowy sygnał dźwiękowy oraz awangardową deskę rozdzielczą z oryginalnym kołem kierownicy.

DS – porównanie generacji

Model DS 19 DS 9 E-TENSE
Lata produkcji 1955-1975 2020-obecnie
Długość 4800-5026 mm 4940 mm
Szerokość 1790-1803 mm 1855 mm
Wysokość 1520-1530 mm 1460 mm
Rozstaw osi 3125 mm 2895 mm
Masa własna 1237 kg 1864 kg
Przekładnia 4-biegowa manualna 8-stopniowy automat
Napęd przedni przedni / 4×4

DS 9 – duża moc i napęd na cztery koła

Flagowy sedan odradzającej się francuskiej marki pierwotnie miał zadebiutować w kwietniu 2019 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Szanghaju, ale premiera dwukrotnie była odkładana i dopiero 27 lutego 2020 roku zaprezentowano go dziennikarzom.

DS CERTIFIED – ogromny wybór używanych modeli DS z gwarancją na okres do 24 miesięcy i bez limitu kilometrów

DS 9 powstał na modularnej platformie EMP V2.3, którą wykorzystano wcześniej do stworzenia Peugeota 508, ale dłuższej wersji dedykowanej na rynek chiński i jest globalnie produkowany przez Shenzhen Baoneng Motor Co.,Ltd. Inteligentny układ napędowy na wszystkie koła, tworzą dwa silniki elektryczne o mocy 110 i 113 KM oraz silnik benzynowy o mocy 200 KM. Daje to łączną moc systemową hybrydy 360 KM i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Współpracuje on z 8-stopniowym automatem.



Auto w opcji posiada aktywne zawieszenie z kamerą skanującą nawierzchnię, układ półautonomicznej jazdy (poziom 2) z utrzymaniem w pasie ruchu do 180 km/h i asystentem jazdy w korku, rozpoznaje znaki drogowe, monitoruje wzrok i zachowanie kierowcy oraz wyposażone jest w układ night-vision z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i zwierząt.

DS 9 – design na miarę luksusu

Już delikatna i opływowa linia nadwozia sprawia wrażenie luksusu. Na masce wyjątkowość podkreśla wyróżniający się element, którym jest wytłoczony pas metalu, zainspirowany przez jednego z najlepszych paryskich zegarmistrzów. Są też wysuwane klamki w drzwiach. W nawiązaniu do historii i pierwszego modelu DS, na tylnej części linii dachu zaprojektowano dodatkowe punkty świetlne.

Technologia DS Active LED Vision z głównym reflektorem LED i trzema obrotowymi modułami zarządza kilkoma trybami oświetlenia , dostosowanymi do różnych sytuacji na drodze. Moduły działają jednocześnie, dostosowując kąt, natężenie i zasięg wiązki światła w czasie rzeczywistym, w zależności od warunków jazdy (warunki atmosferyczne, pora dnia). Zależnie od tego, czy jedziemy przez miasto, czy autostradą, oświetlenie dostosowuje się zapewniając optymalną widoczność. Także tylne światła pojazdu wykonano w technice LED.

DS 9 – wnętrze, które podkreśla swój wyjątkowy charakter

Szyba przednia pokryta jest specjalną folią akustyczną, która w połączeniu z częściowo klejonym nadwoziem eliminuje wibracje. dźwiękiem emitowanym przez system HiFi Focal Electra® z 14 głośnikami. Deska rozdzielcza pokryta jest w całości skórą i alcantarą, nie zabrakło też eleganckich dodatków, a całość uzupełnia niebanalny design bryły auta i wnętrza. Podobnie kierownica z ręcznym obszyciem. Podłokietnik Lounge z tyłu znacząco zwiększa komfort pasażerów. Wykończony jest skórą Nappa i kryje pojemny schowek, w którym zainstalowano porty USB. Umieszczono w nim również przyciski do sterowania funkcją masażu.

DS 9 – fot. Lesław Sagan

Wkomponowany w deskę rozdzielczą zegarek B.R.M R180 został zaprojektowany we współpracy z firmą B.R.M Chronographes i stanowi unikalne połączenie zaawansowanej technologii i eleganckiego designu. Ukazuje się on oczom pasażerów po uruchomieniu silnika. Automatycznie dostosowuje się do pory roku i strefy czasowej.

DS 9 E-Tense 360 4×4 Performance Line+ – wyposażenie

Standardem są takie elementy jak m.in. elektrycznie sterowane, podgrzewane fotele z pamięcią ustawień, system multimedialny z 12-calowym ekranem, nawigacją oraz CarPlayem i Android Auto, wirtualne zegary na 12-calowym wyświetlaczu, system martwego pola, ruchu poprzecznego przy cofaniu, pasa ruchu, ograniczeń prędkości, uwagi kierowcy i unikania kolizji do 140 km/h czy 19-calowe koła. Natomiast bogatsza wersja dodatkowo posiada m.in. aktywne zawieszenie z kamerą skanującą drogę, asystenta kierowania i monitorowanie uwagi kierowcy przez bardziej zaawansowany system z kamerami, fotele z wentylacją i masażem, skórzaną tapicerkę czy adaptacyjne reflektory LED.

DS 9 E-Tense 360 4×4 Performance Line+ – podsumowanie

Tytuł nie jest przypadkowy. Podczas jazdy jedną z warszawskich ulic i oczekiwaniu na zmianę świateł. kierowca z samochodu obok, poprosił o otwarcie szyby. Z podziwem powiedział: “absolutnie piękny samochód”. I trudno z nim się nie zgodzić, bo auto wzbudza duże zainteresowanie. Nie tylko ładnie się prezentuje, ale przede wszystkim zapewnia komfort jazdy i gustowne wnętrze. Do dyspozycji użytkownika producent zapewnił także bogate wyposażenie standardowe. Topowa wersja z napędem 4×4 jest w stanie spełnić nasze marzenia. Taki jest DS 9!

DS 9 E-Tense 360 4×4 Performance Line+ – podstawowe dane techniczne

 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

11 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

11 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago