Pomimo zastoju na rynku samochodowym, który nadal odczuwa skutki pandemii, kryzysu komponentów elektronicznych oraz kryzysu logistycznego Dacia sprzedała w 2022 roku imponującą liczbę 573 800 sztuk samochodów i odnotowała wzrost o 6,8% w porównaniu z 2021 rokiem. W 2022 roku marka przekroczyła symboliczny próg 8 milionów samochodów sprzedanych na całym świecie od 2004 roku.
W krajach, w których Dacia jest obecna, w 2022 roku odnotowano spadek na rynku o 5,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Bardzo dobre wyniki marki są potwierdzeniem trafności pozycjonowania modeli, które oferują najlepszy stosunek zalet użytkowych do ceny. Jest to widoczne zwłaszcza w sukcesie nowej gamy wśród klientów indywidualnych. W 2022 roku Dacia osiągnęła rekordowy udział 7,6% w sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych w Europie (6,2% w 2021 r.) i umocniła trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się samochodów w tym segmencie na naszym kontynencie, które zajmuje już drugi rok z rzędu. Marka odnotowała również rekordową sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych* w Europie – 3,7% (+0,5 pp. w porównaniu z 2021 rokiem) oraz rekordową sprzedaż samochodów osobowych* – 4,2% (+0,7 pp. w porównaniu z 2021 rokiem).
Dacia nie tylko utrzymała pozycję lidera w Maroku, ale również umocniła się w Europie, gdzie wolumen sprzedaży samochodów osobowych zwiększył się o 15,4%, pomimo ogólnego spadku na rynku o 4%.
Holding 1 zakupił sieć dealerstw marek Renault i Dacia w Warszawie
We Francji, która jest największym rynkiem zbytu dla marki, w 2022 roku zarejestrowano 130 800 nowych samochodów osobowych Dacii, co stanowi wzrost o 4,5% (mimo spadku na rynku o 7,8%). Wyniki te przekładają się na wzrost udziału Dacii w rynku o jeden punkt procentowy do 8,6%, co sprawiło, że marka po raz pierwszy znalazła się na trzecim miejscu w segmencie samochodów osobowych. Udział Dacii w rynku sprzedaży dla klienta indywidualnego wyniósł 15,8% (+1,3 pp. w stosunku do 2021), co oznacza, że co szósty klient indywidualny wybrał Dacię w 2022 roku.
Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży
W Niemczech, gdzie jest bardzo bogata oferta samochodów z segmentu C, Dacia odnotowała najlepsze wyniki w swojej historii. Osiągnęła 50-procentowy wzrost wolumenu sprzedaży i sprzedała 60 300 samochodów osobowych do klientów indywidualnych. Po raz pierwszy przekroczyła poprzeczkę 2% udziału w rynku samochodów osobowych i 5% w rynku samochodów osobowych dla klientów indywidualnych. Dacia prześcignęła niektóre marki o ugruntowanej pozycji i zajęła szóste miejsce w sprzedaży samochodów osobowych klientom indywidualnym.
Dacia powiększyła również swój udział w rynku we Włoszech, gdzie sprzedała 67 300 samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 9,2% w porównaniu z 2021 rokiem, mimo skurczenia się rynku o 9,7%. Udział marki w rynku samochodów osobowych (5,1%) wzrósł o 0,9 pp. w porównaniu z 2021 rokiem.
Dacia przesunęła się o jedno oczko w górę na czwartą pozycję, jeśli chodzi o sprzedaż w segmencie klientów indywidualnych i osiągnęła udział w rynku na poziomie 8,3% (+2 pp. w porównaniu z 2021 rokiem).
W Hiszpanii Dacia sprzedała 37 800 samochodów osobowych – o 2,7% więcej niż w 2021 roku – mimo spadku na rynku o 5,3%. Udział marki w rynku wyniósł 4,7%, co stanowi wzrost o 0,4 pp. w porównaniu z 2021 rokiem. Dacia zajęła czwartą pozycję, jeśli chodzi o sprzedaż w segmencie klientów indywidualnych, co zapewniło jej 8,1% udziału w rynku (+0.6 pp. w porównaniu z 2021 rokiem).
W Wielkiej Brytanii wolumen sprzedaży Dacii wzrósł o 55% w porównaniu z 2021 rokiem, pomimo skurczenia się rynku o 2%. Udział marki w rynku klientów indywidualnych wzrósł z 2% w 2021 roku do 3,1% w 2022 roku, co zapewniło Dacii 13 miejsce (o 5 miejsc wyżej niż w poprzednim roku).
Wyniki na pozostałych rynkach w znaczący sposób przyczyniły się do bardzo dobrych wyników sprzedażowych Dacii w 2022 roku. W Rumunii udział marki w rynku samochodów osobowych przekroczył 30%, co stanowi wzrost o 2 pp. w porównaniu z 2021 rokiem. W Portugalii i Belgii Dacia utrzymała pozycję lidera w sektorze klientów indywidualnych.
W Europie Wschodniej kraje bałtyckie, Słowacja i Czechy odnotowały wzrost sprzedaży samochodów osobowych o ponad 30%.
W Turcji sprzedaż samochodów osobowych Dacii wzrosła o 30% w stosunku do roku 2021, a udział w rynku przekroczył 6 pp., co stanowi wzrost o 1,1 pp. w porównaniu z 2021 rokiem
Bardzo dobry plan produktowy oparty na czterech modelach
W czasie niespełna 15 miesięcy Dacia wprowadziła nową gamę, która obejmuje obecnie cztery kluczowe modele: Sandero, Spring i Duster w 2021 roku oraz Jogger w 2022 roku. Ostatnim etapem wdrażania nowej identyfikacji wizualnej marki było wprowadzenie jej pod koniec 2022 roku we wszystkich czterech modelach wraz z nowymi kolorami oraz łatwo rozpoznawalnym logo Dacia Link z minimalistycznymi literami „D” i „C”, które zazębiają się niczym ogniwa łańcucha, przywodząc na myśl solidność i prostotę. Każdy z tych modeli przyczynił się do wzrostu Dacii w 2022 roku.
W 2022 roku sprzedano 229 500 sztuk Sandero (co stanowi wzrost o 1,2% w porównaniu z 2021 rokiem). Już szósty rok z rzędu okazało się bestsellerowym modelem na europejskim rynku w segmencie klientów indywidualnych i drugim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie we wszystkich kanałach sprzedaży.
Również Duster utrzymał miejsce najlepiej sprzedającego się SUV-a w Europie, zajmowane od 2018 roku i stał się numerem 2 na europejskim rynku w segmencie klientów indywidualnych, zaraz za Sandero. W 2022 roku sprzedano 197 100 sztuk Dustera (co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu z 2021 rokiem). Na drogach jeździ już ponad 2 miliony egzemplarzy tego modelu od jego premiery w 2010 roku.
W 2022 roku sprzedano 48 900 sztuk w 100% elektrycznego miejskiego samochodu Spring – o 75% więcej w porównaniu z 2021 rokiem. Od premiery w 2021 roku Spring zdobył serca ponad 100 000 klientów, z czego 3/4 to klienci indywidualni. Spring znalazł się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w segmencie klientów indywidualnych w Europie.
W 2022 roku, czyli pierwszym roku sprzedaży, sprzedano 56 800 sztuk Joggera, co sprawiło, że jest to drugi najczęściej kupowany samochód w segmencie C (bez SUV-ów) przez klientów indywidualnych w Europie.
Atrakcyjność Dacii wynika zarówno z wyposażenia, jak i silników. Świadczy o tym wyjątkowo wysoki miks. Ponad 70% klientów nadal wybiera najlepiej wyposażone wersje.
Co trzeci klient Dacii decyduje się na ECO-G 100. W przypadku Joggera jest to wręcz 58% klientów. Ten dwupaliwowy silnik (zasilany benzyną i LPG) pozwala zmniejszyć emisję CO2 Joggera o 10% (do 118 g CO2/km) w porównaniu z silnikiem benzynowym o porównywalnej mocy. Samochód oferuje zasięg ponad 1000 km na pełnych zbiornikach.
Stanowiący prawdziwy impuls dla rozwoju elektromobilności Spring wybierany jest przez 93% klientów indywidualnych, którzy kupują swój pierwszy samochód elektryczny.
Do atrakcyjności Dacii przyczynia się również umiejętność marki do zdobywania nowych i utrzymywania istniejących klientów. W pięciu krajach Europy, czyli Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii, sześciu na dziesięciu klientów Dacii nie miało wcześniej samochodu Grupy Renault. A 80% klientów Dacii wybiera na swój kolejny samochód inny model spośród marek Grupy Renault.
Perspektywy na 2023 rok
Już na początku stycznia pełna gama Dacii z nową identyfikacją wizualną pojawiła się w salonach. Marka utrzymuje wysoką dynamikę dzięki rozszerzeniu oferty o samochody zelektryfikowane.
Dacia Jogger HYBRID 140 – pierwsza hybryda Dacii – jest najbardziej przystępnym na rynku samochodem rodzinnym z napędem hybrydowym. Posiadający sprawdzone i wysokowydajne technologie Renault, Jogger HYBRID 140 wyposażony jest w automatyczną, bezsprzęgłową kłową skrzynię biegów i oferuje większą moc, komfort i oszczędność paliwa. Emisja CO2 w przypadku tej wersji wynosi od 108 g/km.
Dacia Spring wyposażony w nowy silnik ELECTRIC 65 (65 KM/48 kW) oferuje większą moc i zapewnia lepsze przyspieszenie na każdym biegu. Model ten zainauguruje również nową wersję wyposażenia Extreme. W drugiej połowie roku będzie ona dostępna w całej gamie. Nowa wersja jest oparta na koncepcji, która odniosła sukces podczas debiutu Joggera i doskonale oddaje outdoorowy charakter Dacii.
Od początku 2022 roku Dacia realizuje plan modernizacji sieci salonów zgodnie z nową identyfikacją wizualną marki. Celem ambitnego projektu jest poprawa widoczności i atrakcyjności punktów sprzedaży oraz stworzenie nowej koncepcji wnętrz – funkcjonalnej, elastycznej i ekologicznej. Do końca 2022 roku zmodernizowano 10% salonów Dacii. Ten odsetek ma być zdecydowanie większy w 2023 roku.
– Sprzedaż Dacii w Europie i udział w rynku w 2022 roku wzrosły, co stanowi potwierdzenie trafności naszej strategii polegającej na definiowaniu na nowo tego, co niezbędne i tworzeniu produktów, które idealnie odpowiadają na potrzeby klientów. W 2023 roku utrzymamy tę dynamikę i będziemy rozszerzać gamę zelektryfikowanych samochodów, a jednocześnie pozostaniemy wierni pozycjonowaniu Dacii, która oferuje klientom to, co naprawdę ważne, przy najlepszym stosunku zalet użytkowych do ceny. – powiedział Xavier Martinet, dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i działalności operacyjnej Dacii.
Źródło: Dacia