Nowe Aygo X po raz kolejny całkowicie zmienia reguły gry w swojej klasie. Stylowy crossover jest większy, wyższy i pojemniejszy od swojego poprzednika. Pod względem jakości i wyposażenia sytuuje się co najmniej na poziomie segmentu B, a jednocześnie pozostaje najtańszym modelem w gamie Toyoty.
Kiedy w 1999 roku Toyotę Starlet zastąpił większy Yaris, w gamie marki pojawiło się miejsce na jeszcze mniejszy samochód do miasta. Pierwsza generacja Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach – to dla nich powstała nowoczesna, zaokrąglona sylwetka i oryginalna stylistyka przodu, zupełnie niepodobna do prostych w formie i konstrukcji, niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Nieustannie wprowadzane kolejne edycje specjalne, nowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny i interesujący.
Aygo miało długość 3415 mm i było o prawie 300 mm krótsze od Yarisa. Otrzymało 68-konny benzynowy silnik 1.0 VVT-i o trzech cylindrach oraz 1,4-litrowy silnik Diesla HDi o mocy 54 KM. Obok 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów była dostępna bezsprzęgłowa skrzynia MultiMode. Jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie, w zależności od konfiguracji Aygo oferowało boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnych siedzeniach, a także kontrolę stabilności pojazdu (VSC) i kontrolę trakcji (TRC). ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie napinacze były standardem we wszystkich wersjach.
Kiedy w 2014 roku przyszedł czas na Aygo drugiej generacji, inspiracją dla jego projektantów stała się kultura japońskiej mangi i anime. Ostro narysowane linie, w tym najbardziej rzucający się w oczy motyw „X” z przodu to dzieło głównego projektanta Nobuo Nakamury. Toyota zrobiła wszystko, żeby model produkcyjny było jak najbliższy pierwotnej koncepcji, dlatego standardowo w każdej wersji otrzymał nowoczesne światła podkreślające jego stylistykę – diody do jazdy dziennej LED i halogenowe światła PES (Poly-Ellipsoid System), dające dłuższe i szersze oświetlenie drogi.
Choć drugi model Aygo był tylko o 25 mm dłuższy niż poprzedni, a linię dachu poprowadzono o 5 mm niżej, przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie została zwiększona o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm, a pojemność bagażnika o 29 l. Kabina nie tylko była większa, ale w jej stylistyce również było widać wyraźne wpływy mangi. Trapezoidalna konsola centralna z siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym x-touch, kolorowe akcenty i obrotowe nawiewy sprawiały bardzo nowoczesne wrażenie. Do systemu multimediów można było podłączyć telefon i obsługiwać na ekranie dotykowym wybrane aplikacje. Manewry ułatwiała kamera cofania w standardzie.
W cenniku Aygo drugiej generacji stale figurowały intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne. Do najbardziej atrakcyjnych elementów wyposażenia należał składany materiałowy dach i nagłośnienie JBL. Silnik 1.0 o mocy 69 KM wraz z faceliftingiem w 2018 roku został wzmocniony do 72 KM.
Pierwszy model Aygo zadebiutował pod hasłem „miejska mobilność dla nowej generacji” i pozostaje ono aktualne do dziś. Większe wymiary i nadwozie crossovera z wyjątkowo dużymi kołami (17 lub 18 cali) idealnie wpisują się w upodobania nowego pokolenia kierowców. Jednocześnie samochód jest równie zwrotny jak poprzednik – ma ten sam promień skrętu 4,7 m, choć jest o 235 mm dłuższy, o 125 mm szerszy i ma o 90 mm większy rozstaw osi.
Wyposażenie w multimedia pokazuje, jak daleko posunęła się technologia od czasu prostego radia z odtwarzaczem CD w pierwszej generacji Aygo. W wyższych wersjach wyposażenia Aygo X ma system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect® oparty na dostępie do internetu oraz nawigację Connected korzystającą z technologii chmury z aktualizowanymi na bieżąco informacjami o zdarzeniach na drodze. Na łączności internetowej samochodu opierają się także funkcje zarządzane przez aplikację na telefon MyT – zdalne odblokowywanie i blokowanie zamka centralnego oraz zdalne uruchamianie świateł awaryjnych, pomagające odszukać auto na parkingu.
Ogromny postęp widać także w kwestiach bezpieczeństwa. Wraz z faceliftingiem w 2018 roku Aygo drugiej generacji w wyższych wersjach wyposażenia zyskało dwa systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS). Nowe Aygo X ma długą listę technologii bezpieczeństwa TSS nowej generacji, które należą do standardowego wyposażenia każdej wersji. Składają się na niego liczne systemy wsparcia kierowcy – układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) wykrywający pojazdy, pieszych i rowerzystów, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, aktywne wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), a także system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) i wspomaganie pokonywania podjazdów (HAC).
Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji. Wybór pięciu wersji wyposażenia i dziesięciu kompozycji kolorystycznych nadwozia wzbogaca ponad 30 akcesoriów oraz elementów stylistycznych nadwozia i wnętrza oraz zabezpieczeń bagażnika. Wyższe wersje wyróżniają się dwukolorowymi kompozycjami nadwozia w specjalnie dla tego modelu opracowanych kolorach inspirowanych przyprawami – Ginger Beige, Cardamom Green, Chili Red i Juniper Blue. W 2023 roku pojawia się zupełnie nowy złoty kolor Brass Gold, również łączony z czarnym lakierem na dachu, przednich słupkach, nadkolach i tylnej części auta.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…