Categories: E-mobility

BMW prezentuje w Las Vegas BMW i Vision Dee

BMW Group prezentuje na targach Consumer Electronics Show (CES) 2023 w Las Vegas swoją wizję przyszłych doświadczeń cyfrowych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. BMW i Vision Dee to futurystyczna limuzyna klasy średniej w nowym, minimalistycznym języku stylistycznym. „Dee” oznacza Digital Emotional Experience – i to jest właśnie jego cel: stworzenie w przyszłości jeszcze silniejszej więzi między ludźmi a ich samochodami.

Przyszłe funkcje cyfrowe będą wykraczać daleko poza znany nam dziś poziom sterowania głosem i systemów wspomagających kierowcę. Wyświetlacz BMW Head‑Up rozciąga się na całą szerokość przedniej szyby, dając przedsmak samochodów kolejnej generacji. Od 2025 roku ta innowacja będzie oferowana w modelach Nowej Klasy.

— Wraz z BMW i Vision Dee pokazujemy, jakie możliwości daje połączenie sprzętu i oprogramowania. W ten sposób jesteśmy w stanie wykorzystać pełny potencjał cyfryzacji, aby przekształcić samochód w inteligentnego kompana. To jest przyszłość producentów samochodów – a także przyszłość BMW: połączenie wirtualnych doświadczeń z prawdziwą radością z jazdy — mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. — Jednocześnie BMW i Vision Dee to kolejny krok na drodze do Nowej Klasy. Dzięki tej wizji patrzymy daleko w przyszłość i podkreślamy ogromne znaczenie cyfryzacji dla naszych przyszłych generacji produktów.

Dzięki inteligentnym, niemal ludzkim możliwościom BMW i Vision Dee towarzyszy kierowcom nie tylko w realnych sytuacjach na drogach, ale także w ich cyfrowym środowisku.

Auto Świat – ostatnie w historii wydanie w sprzedaży

— BMW żyje dzięki niezrównanej wydajności cyfrowej. BMW i Vision Dee to doskonała integracja doświadczeń wirtualnych i fizycznych — stwierdził Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój. — Kto będzie wyróżniał się w zakresie integracji codziennych cyfrowych światów klienta w pojeździe na wszystkich poziomach, ten z sukcesem poradzi sobie z produkcją samochodów w przyszłości.



BMW Mixed Reality Slider: w pięciu krokach do wirtualnego świata

BMW Mixed Reality Slider w połączeniu z zaawansowanym wyświetlaczem Head-Up jest cyfrowym wyróżnikiem i centralnym elementem obsługi BMW i Vision Dee. Korzystając z ukrytych czujników umieszczonych na desce rozdzielczej, kierowcy mogą sami decydować, ile cyfrowych treści chcą widzieć na zaawansowanym wyświetlaczu Head-Up. Pięciostopniowy wybór obejmuje informacje analogowe, informacje związane z jazdą, treści systemu komunikacyjnego, projekcję rzeczywistości rozszerzonej, aż po wejście do wirtualnych światów. Równolegle do tego możliwe jest przyciemnianie szyb pozwalające na stopniowe odseparowywanie rzeczywistości. W BMW i Vision Dee rzeczywistości mieszanej można doświadczać w sposób immersyjny, angażujący różne zmysły, bez konieczności stosowania dodatkowych narzędzi, co daje użytkownikowi nowy wymiar radości z jazdy.

Zaawansowany wyświetlacz BMW Head-Up w Nowej Klasie od 2025 r.

Koncern BMW Group jest w branży motoryzacyjnej pionierem w dziedzinie wyświetlaczy Head-Up i przez ostatnie dwie dekady systematycznie udoskonalał tę technologię. W BMW i Vision Dee projekcja na całej szerokości przedniej szyby umożliwia wyświetlanie informacji na największej możliwej powierzchni – która dopiero po włączeniu staje się rozpoznawalna jako wyświetlacz. W ten sposób BMW Group demonstruje ogromny potencjał technologii projekcji, a BMW i Vision Dee pokazuje, w jaki sposób zaawansowany wyświetlacz Head-Up można będzie w przyszłości wykorzystać do wyświetlania i obsługi. Standardowo produkowany wyświetlacz BMW Head-Up rozciągający się na całą szerokość przedniej szyby będzie stosowany w modelach Nowej Klasy od 2025 roku.

Scenariusz powitalny z głosem i ikonami fizyczno-cyfrowymi

Cyfrowe doświadczenie zaczyna się jeszcze poza pojazdem za sprawą spersonalizowanego scenariusza powitalnego, który łączy elementy graficzne oraz efekty świetlne i dźwiękowe. Język naturalny służy jako najprostsza, najbardziej intuicyjna forma interakcji umożliwiająca doskonałe porozumienie między ludźmi a ich pojazdami. Reflektory i zamknięta atrapa chłodnicy BMW tworzą na jednolitej powierzchni fizyczno-cyfrową ikonę, co pozwala pojazdowi na uzyskanie różnych „wyrazów twarzy”. W ten sposób BMW i Vision Dee może rozmawiać z ludźmi i jednocześnie wizualnie wyrażać nastroje takie jak radość, zdziwienie czy aprobatę. BMW i Vision Dee może również wyświetlać obraz awatara kierowcy na bocznej szybie, aby jeszcze bardziej spersonalizować scenariusz powitalny.

Światowa premiera pełnokolorowej technologii E Ink

Po spektakularnym debiucie BMW iX Flow Featuring E Ink na targach CES 2022, BMW Group prezentuje pełnokolorową wersję technologii E Ink w BMW i Vision Dee, która po raz pierwszy na świecie zostanie wykorzystana jako zewnętrzna powłoka pojazdu.

BMW i Vision Dee, zamiast po prostu na przemian czarnego i białego, prezentuje teraz wielobarwny, w pełni zmienny i indywidualnie konfigurowalny wygląd zewnętrzny. Aby stworzyć magiczny pokaz kolorów, na karoserię nakładana jest folia e-papierowa partnera BMW Group, firmy E Ink. Umożliwia ona wyświetlenie do 32 kolorów.

Powierzchnia karoserii BMW i Vision Dee podzielona jest na 240 segmentów E Ink, z których każdy sterowany jest indywidualnie. Dzięki temu w ciągu kilku sekund można wygenerować i zmieniać niemal nieskończoną ilość wzorów. Proces cięcia laserowego wykorzystywany do przycinania folii oraz projekt sterowania elektronicznego zostały opracowane we współpracy z E Ink. Adaptacja tej technologii dla zakrzywionych powierzchni oraz programowanie animacji zostały opracowane przez wewnętrznych inżynierów BMW Group – umożliwiając w ten sposób unikalną w całym sektorze motoryzacyjnym formę personalizacji.

Zredukowana stylistyka – wewnątrz i na zewnątrz

Stylistyka BMW i Vision Dee została celowo okrojona, aby skupić uwagę na cyfrowych doświadczeniach i genach marki BMW. Wygląd zewnętrzny charakteryzuje klasyczna stylistyka trójbryłowej limuzyny, która stanowi rdzeń marki BMW. Tradycyjne elementy stylistyczne, takie jak grill atrapy chłodnicy BMW, podwójne okrągłe reflektory i zagięty słupek C (tzw. Hofmeister kink), zyskały nową formę, w której analogowe elementy zastąpione zostały przez fizyczno-cyfrowe ikony. Dzięki temu BMW i Vision Dee ma swój własny, cyfrowy, ale ludzki charakter.

We wnętrzu cyfryzacja idzie w parze z redukcją materiałów, elementów obsługi i wyświetlaczy, aby nic nie odwracało uwagi od cyfrowych wrażeń i nowej, bardziej intensywnej radości z jazdy. Niekonwencjonalna stylistyka kierownicy z centralnym pionowym ramieniem zawiera punkty dotykowe, które ożywają po zbliżeniu ręki lub dotknięciu i które można obsługiwać poprzez przesuwanie kciuka. Te fizyczno-cyfrowe punkty dotykowe pozwalają na wybór treści wyświetlanych na przedniej szybie i wraz z wyświetlaczem Head-Up wspierają zasadę „ręce na kierownicy, wzrok na drodze”.

— BMW i Vision Dee pokazuje, jak samochód może płynnie integrować się z cyfrowym środowiskiem użytkownika i być jego wiernym kompanem. Sam pojazd staje się portalem do cyfrowego świata – przy czym kierowca zawsze ma nad nim kontrolę — mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group. Wdrożona we właściwy sposób technologia stworzy wartościowe doświadczenia, sprawi, że staniesz się lepszym kierowcą i po prostu zbliży do siebie ludzi i maszyny.

Kolejny kamień milowy na drodze do Nowej Klasy

Przyszłość BMW Group jest elektryczna, cyrkularna i cyfrowa. BMW i Vision Dee reprezentuje cyfrowy aspekt tego trio i będzie kamieniem milowym na drodze do kolejnej generacji pojazdów – Nowej Klasy. W 2023 roku BMW Group przedstawi dalsze perspektywy i przedsmak rewolucyjnej koncepcji Nowej Klasy.

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP.

Źródło: BMW



Redakcja

Recent Posts

Sunderland nie tylko miejscem produkcji Nissana LEAF

Karczowniki, płazy, nietoperze, borsuki czy wylęgające się ptaki drapieżne nie są stworzeniami, jakich można by…

20 godzin ago

Mitsubishi Colt z instalacją LPG już na polskim rynku

Firma Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – wprowadza na nasz rynek…

21 godzin ago

Brussels Motor Show 2025 – premiera Leapmotor C10 w wersji z technologią Range Extender

Leapmotor błyszczy w świetle reflektorów podczas 101. edycji targów motoryzacyjnych Brussels Motor Show, pierwszym międzynarodowym…

21 godzin ago

TomTom Orbis Maps oferują teraz geometrię pasa ruchu 3D dla każdej drogi

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji , ogłosił znaczące ulepszenie swoich Orbis Maps. Zaoferują…

21 godzin ago

Women’s Worldwide Car of the Year 2025 – Audi A6 e-tron zwycięzcą kategorii Duży samochód

Nowe Audi A6 e-tron zwyciężyło w kategorii „Duży samochód” w konkursie Women's Worldwide Car of…

21 godzin ago

Lexus sprzedał w Polsce 50 tys. samochodów z napędem hybrydowym

Lexus oficjalną sprzedaż w Polsce rozpoczął w 1997 roku, a już osiem lat później w…

2 dni ago