Porozumienie między Toyotą i CJPT a samorządem Fukuoki zakłada wprowadzenie flot ciężarówek i samochodów osobowych na ogniwa paliwowe (FCEV) do przedsiębiorstw i instytucji państwowych, oparcie na tej technologii regionalnego transportu publicznego oraz inwestycje w rozwój infrastruktury tankowania wzdłuż głównych autostrad, która umożliwi szerokie wykorzystanie dużych ciężarówek z napędem wodorowym do długodystansowego transportu towarów.
Jeszcze w tym roku finansowym zostaną wprowadzone do użytku w regionie lekkie auta dostawcze typu FCEV, które będą służyły do dystrybucji żywności i towarów codziennego użytku. Dalsze plany obejmują wprowadzenie do użytku wodorowych śmieciarek i karetek, a także autobusów w transporcie regionalnym i niewielkich busów obsługujących linie autobusowe na mało zaludnionych terenach. Ostatnim etapem będzie wdrożenie dużych ciężarówek do przewozu towarów na długich dystansach.
Program rozpocznie się w wysoko uprzemysłowionej prefekturze Fukuoka, w której pracuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii, a następnie zostanie rozszerzony na prefekturę Kiusiu. Będzie to wstęp do szerokiej implementacji bezemisyjnych technologii wodorowych w transporcie w skali całego kraju.
Wodór to technologia, bez której trudno byłoby zrealizować cel neutralności klimatycznej światowej gospodarki do 2050 roku, dlatego zajmuje kluczowe miejsce w Strategii Zielonego Wzrostu (Green Growth Strategy) japońskiego rządu. W sierpniu 2022 roku własną Wodorową Strategię Zielonego Wzrostu (Hydrogen Green Growth Strategy) ogłosiła również prefektura Fukuoka. Władze regionu są inicjatorem programu wodorowych innowacji, obejmującego m.in. poszukiwanie nowych technologii nisko- lub bezemisyjnego wytwarzania wodoru, wykorzystania go w zakładach produkcyjnych i w transporcie oraz tworzenia gęstej sieci powiązań między różnymi branżami związanymi z wodorem. Budowa regionalnego systemu generującego stabilne zapotrzebowanie na to paliwo dla przemysłu i transportu ułatwi także udostępnienie mieszkańcom infrastruktury tankowania ich prywatnych samochodów.
Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku, której zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, połączenia w sieci i współdzielenia pojazdów. Toyota i CJPT od początku blisko współpracują z samorządem Fukuoki, która jest jednym z liderów wdrażania na dużą skalę technologii wodorowych. W prefekturze produkowany jest niskoemisyjny wodór z odpadów komunalnych, który służy m.in. jako paliwo do prototypowej Corolli H2 startującej w wyścigach długodystansowych Super Taikyu Series.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…