W sprzedaży ukazał się ostatni w historii numer tygodnika “Auto Świat”. Wydawca Ringier Axel Springer Polska podjął decyzję o zakończeniu po prawie 28 latach wydawania tego poczytnego i cenionego periodyku.
To numer specjalny, przygotowany przez zespół redakcyjny na święta, ale też na pożegnanie z wiernymi Czytelnikami. To także 1356 numer w prawie 28 letniej historii. Jest dostępny w sprzedaży od 19 grudnia 2022 roku.
Przy tej okazji warto przypomnieć jakie były początki „Auto Świata”. Prace nad nowym tygodnikiem motoryzacyjnym na polskim rynku rozpoczęły się jesienią 1994 roku. Osobą, dzięki której pojawiło się nowe pismo – na licencji niemieckiego „Auto Bilda” – był ówczesny szef wydawnictwa Axel Springer Polska, dr Wiesław Podkański. Pierwszym redaktorem naczelnym tworzącego się pisma został znany dziennikarz sportowy Jerzy Jankiewicz, jego zastępcą Andrzej Martynkin, a sekretarzem redakcji – Józef Szewczyk (późniejszy naczelny). W skład redakcji wchodzili także (pracujący do dziś): Ewa Czechowska, Stanisław Sewastianowicz (obecny redaktor naczelny), Roman Dębecki.
Jeszcze w 1995 r. do redakcji dołączyli pracujący z nami do dziś Andrzej Jedynak i Tomasz Okurowski. Zespół „w budowie” pracował początkowo w wynajętym mieszkaniu na Mokotowie, a od lutego 1995 r. – w willi na Wilanowie, tuż obok pałacu. Po roku nastąpiła przeprowadzka do profesjonalnego biurowca, wynajętego przez wydawnictwo.
Pierwszy numer „Auto Świata” pojawił się w kioskach 8 marca 1995 roku, ale miał numer 10, żeby zachować numerację tygodniową. Początkowo pismo ukazywało się w środę, po kilku latach skróciliśmy cykl wydawniczy i zamieniliśmy środę na poniedziałek. Dzięki temu staliśmy się bardziej aktualni, mogliśmy szybciej zamieszczać relacje z prezentacji nowych aut, wystaw i targów motoryzacyjnych.
„Auto Świat” miał 40 stron i kosztował 90 groszy lub 9 tysięcy złotych. Dlaczego taka podwójna cena? Wynikało to z faktu, że 1 stycznia 1995 r. wprowadzono w Polsce denominację złotego – aby ukrócić wysoką inflację i przywrócić wartość polskiej walucie, zdecydowano się skreślić cztery zera i wprowadzić tym samym przelicznik: 1 nowy złoty = 10 tysięcy starych złotych. Przed tą operacją Polacy byli milionerami, ale tylko na papierze – pensje były bardzo wysokie, ale nie oznaczało to wysokiej siły nabywczej złotego. Dość powiedzieć, że bardzo dobra pensja wynosiła wówczas 15-20 mln złotych, ale paczka papierosów kosztowała ok. 100 tys. zł, a Maluch, czyli Fiat 126p, ok. 100 mln zł.
Specjalnością „Auto Świata” były też konkursy i plebiscyty. Już w pierwszym roku naszej działalności ogłoszono konkurs „Auto nr 1” . Czytelnicy w pierwszym etapie wybierali najlepsze nowe auto na rynku polskim, a w drugim etapie – na szczeblu europejskim – jury złożone ze specjalistów, kierowców wyścigowych i redaktorów naczelnych pism rodziny „Auto Bilda” wybierało najlepsze auto roku. Nagrody w tych konkursach były bardzo atrakcyjne – samochody osobowe, sprzęt audio, foto, akcesoria samochodowe. W 1995 r. główną nagrodą w konkursie „Auto 1” było Audi 80.
Pojawienie się „Auto Świata” w połowie lat 90. to była prawdziwa rewolucja na ówczesnym rynku wydawniczym. To, co od pierwszego numeru wyróżniało „Auto Świat” wśród innych pism (nie tylko motoryzacyjnych), to mnóstwo kolorowych fotografii, nowoczesne łamanie kolumn i najnowsze modele opisywanych aut. Było to możliwe m.in. dzięki licencji niemieckiego „Auto Bilda”. Redakcja miała zapewniony dostęp do przebogatych zasobów niemieckiej redakcji – zarówno zdjęć, jak też testów (pojedynczych modeli oraz długodystansowych), porównań, porad oraz informacji o najnowszych modelach, których w Polsce jeszcze nie było. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się tzw. “szpiegi”, czyli materiały ze zdjęciami szpiegowskimi prototypów aut testowanych w Niemczech czy na północy Szwecji.
Nowe pismo zostało przyjęte przez Czytelników z entuzjazmem – co tydzień sprzedawano ok. 200 tys. egzemplarzy.
W dziale testy polecamy Waszej uwadze dwa porównania. W pierwszym mierzą się elektryczne modele Audi, Mercedesa i Porsche, a w drugim w rodzinnym pojedynku między spalinowym Multivanem i elektrycznym ID. Buzzem sprawdzamy, jakie rozwiązania są lepsze na rodzinne podróżowanie. Ponadto w testach: Opel Astra Sports Tourer, Kia Stonic, Renault Megane E-Tech, Ford Focus Active X, Hyundai i30N oraz BME 330e.
W poradach znajdziecie podsumowanie zmian dotyczących kierowców w regulacjach prawnych i podatkach, jakie zostały wprowadzone w minionym roku. Podsumowujemy także subiektywnie minione trzy dekady rozwoju motoryzacji. Zobaczcie, co nam się podobało, co nie i za czym będziemy tęsknić.
W ostatnim dodatku o autach używanych przedstawiamy najlepsze propozycje rynkowe w sześciu kategoriach, zarówno samochodowych, jak i rozwiązań technicznych. Sprawdzamy też, czy instalacja gazowa w modelu hybrydowym rzeczywiście się opłaca.
Na deser zapraszamy natomiast do fabryki Bentleya w Crewe, gdzie realizowane są prawdziwe samochodowe marzenia.
Przede wszystkim jednak publikowanych jest kilkadziesiąt listów, które wpłynęły od firm motoryzacyjnych po ogłoszeniu informacji o zakończeniu wydawania “Auto Świata”. Redakcja bardzo dziękuje za te listy. Ale nade wszystko dziękuje za wiele lat współpracy z tak wspaniałymi ludźmi z różnych firm.
– Dziękujemy również wszystkim naszym Czytelnikom, bo to o Was zawsze myśleliśmy, planując każde wydanie. Dziękujemy za Wasz udział w naszych licznych akcjach, chociażby “As Bezpiecznej Jazdy”, “Auto nr 1”, “Złota Kierownica”, “Narodowy Auto Test” i wielu innych plebiscytach i konkursach. Trzymajcie za nas kciuki.
Podziękowania dla kolegów dziennikarzy z innych tytułów prasowych i internetowych. Było wiele wspólnych spotkań, prezentacji, jazd testowych, targów motoryzacyjnych. Pewnie jeszcze będzie okazja na takie spotkania.
No i serdeczne podziękowania dla zespołu redakcyjnego “Auto Świata”. To nasi dziennikarze tworzyli jakość i markę tego tytułu. Dla mnie była to ogromna przyjemność pracować z tak wyjątkowymi ludźmi, również z tymi, którzy zaczęli swoją przygodę w naszym tytule, a kontynuowali ją już gdzie indziej, również z sukcesami. Życzę wszystkim dalszych sukcesów. – napisał Stanisław Sewastianowicz, wieloletni redaktor naczelny “Auto Świata”.
Dobra wiadomość jest taka, że “Auto Świat Classic” będzie się ukazywał w dalszym ciągu. Są plany, żeby nadal wydawać katalogi “Auto Świata”, które mimo ogromnych przemian na rynku medialnym nadal cieszą się dużym powodzeniem u Czytelników.
A na święta dużo zdrowia, dobrej pogody i bezpiecznych podróży. Do zobaczenia!
Źródło: Auto Świat
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…