Categories: Testy

Mitsubishi L200 Stark – pickup prawie doskonały

Moda na off-roadowe pickupy wciąż nie przemija. W swojej ofercie takie modele ma jednak niewielu producentów. Od dekad utrzymuję je w produkcji japońscy producenci jak m.in. Toyota, Nissan i oczywiście Mitsubishi. Dzisiejsze pikapy spełniają rolę wielofunkcyjną, a nie tylko typowo użytkową. 

Pięć generacji, ponad 4 mln wyprodukowanych egzemplarzy i ponad 40-letnia historia modelu, który wciąż na całym świecie cieszy się dużym uznaniem ze względu na wytrzymałość i funkcjonalność.

Pickupy Mitsubishi – historia

Szukając korzeni nowego modelu, nie sposób pominąć sukcesów skromnych pojazdów, takich jak Mizushima z 1946 roku – bardzo prosty trójkołowy pickup o ładowności 0,4 tony, który został opracowany przez Mizushima Motor Vehicle Works – oraz Leo z 1959 roku.

Dalsi krewni, jak wytrzymały dwutonowy pickup Jupiter Junior, pomagali zbudować szczególną reputację pickupów marki Mitsubishi, aż do pojawienia się w 1967 roku modelu Colt Pickup o ładowności 0,5 tony, zbudowanego na bazie osobowego Mitsubishi Colt 1000F. Popularność tego modelu po raz kolejny dowiodła trafności przewidywania trendów rynkowych i wymagań klientów w firmie Mitsubishi.

W 1978 roku Mitsubishi zaprezentowało swojego pierwszego, jednotonowego pikapa o nazwie Forte. Auto w założeniu miało być pojazdem użytkowym, który będzie także wykorzystywany do codziennej jazdy i celów rekreacyjnych. Ponieważ nowy pikap miał być opracowany z przeznaczeniem na eksport, zwłaszcza do USA, a na rynek japoński miał trafić jedynie „przy okazji”, w prace zaangażował się koncern Chrysler Corporation, który w tamtych czasach sprzedawał w USA samochody Mitsubishi pod swoimi markami.



Po zamknięciu długiego i solidnie przeprowadzonego etapu prac badawczo-rozwojowych, model Forte, który na wielu rynkach występował jako L200, ostatecznie trafił do produkcji w 1978 roku, to jest w osiem długich lat od postawienia pierwszej kreski do pierwszego samochodu zjeżdżającego z taśmy montażowej. Było to osiem solidnie przepracowanych lat. Sprzedaż w pierwszym roku osiągnęła 45 000 sztuk i wzrosła drastycznie do ponad 100.000 sztuk w kolejnym roku. Tylko na rynku USA sprzedawano około 5000 sztuk miesięcznie. Samochód oferowany tam jako Dodge D50 oraz Plymouth Arrow Pickup poprzez sieć dealerską Chryslera, zyskał ogromną popularność i został wybrany najlepszym pickupem roku 1979 przez magazyn “Pickup, Van and 4WD”.

Odświeżony konstrukcyjnie w 1986 roku, choć jako Forte wycofany z rynku japońskiego, L200 pierwszej serii nadal przyciągał klientów, a jego sprzedaż w latach 1985/87 wynosiła około 130 tysięcy sztuk rocznie, dowodząc jego reputacji i niegasnącej popularności.

Punktem zwrotnym w historii samochodu był rok 1991, gdy linia modelowa Strada zastąpiła Forte w Japonii i na rynkach zagranicznych, a towarzyszyła temu zmiana koncepcji pojazdu w stronę twardego pickupa o podwyższonych zdolnościach terenowych, przypominającego charakterem samochód z segmentu SUV, co było zgodne z nowymi wymaganiami klientów z najważniejszych rynków eksportowych.

Mitsubishi L200 – testy wytrzymałościowe przed Asia Cross Country Rally 2022

Wraz ze zniknięciem Forte jako nazwy modelu, zmienił się wizerunek pickupa Mitsubishi na rynku japońskim, gdzie przez wiele lat uchodził on za typowo użytkowy lekki samochód dostawczy. Mitsubishi Motors zdecydowało się podążać za coraz wyraźniejszym trendem rynkowym, zgodnie z którym klienci oczekiwali samochodów o cechach sportowo-użytkowych, co z kolei wiązało się z coraz powszechniejszą fascynacją aktywnym stylem życia i jego atrybutami.

Pierwsza generacja modelu Strada łączyła w sobie wszystkie cechy sprawnego wszędołaza i sportowego pickupa z komfortem, o którym użytkownicy takich samochodów do niedawna mogli tylko pomarzyć. Duża przednia osłona wlotu powietrza, uwypuklone błotniki, najszersze opony w swojej klasie założone na aluminiowe obręcze kół, jak również podwójne rury pałąka antykapotażowego zapewniały solidny i atrakcyjny wygląd. Wnętrze kabiny pickupa Strada z podwójną kabiną kojarzyło się już ze starannie rozplanowanym wnętrzem samochodu osobowego.

Uniwersalny charakter samochodu gwarantowała największa w klasie skrzynia ładunkowa, a zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów pozwalał na długie wyprawy bez konieczności tankowania. Możliwościom terenowym samochodu dobrze służył turbodoładowany dieslowski silnik Cyclone 2,5 l 4D56.

Strada II generacji, która na światowych rynkach pojawiła się w 1996 roku, została zaprojektowana w Japonii, a jej produkcję powierzono zakładom spółki MMC Sittipol w Tajlandii. Był to wynik podjętej przez MMC decyzji, by produkcję 1-tonowych pickupów przeznaczonych na globalny rynek skoncentrować właśnie w tym kraju.

Sprzedawany jako L200 na rynkach trzecich, nowy stylowy pickup okazał się bestsellerem dla MMC, MMTh i MME, a jego łączny eksport przekroczył 700 tysięcy sztuk. L200 walnie przyczynił się także do kolejnych sukcesów Mitsubishi Motors (Thailand) Co., Ltd, gdy nowy L200 rozpoczął swoją tajlandzką karierę w dniu 25 sierpnia 2005 pod nazwą “Triton”

Zupełnie nowy pojazd rozpoczął erę zupełnie nowej koncepcji produktu – określanego dzisiaj jako “Sport Utility Truck” – z wyrafinowanym wyglądem zewnętrznym inspirowanym wyścigowym samochodem terenowym Pajero Evo, zapewniającym wygodę podróży jak w samochodzie osobowym i dysponującym unikalnymi cechami, jak stały napęd Super Select 4WD (z reduktorem), czy najmniejszy w klasie promień skrętu.

Będąc przedstawicielem nowego gatunku pojazdów, L200 czwartej serii świetnie trafił w gusta światowych klientów, znajdując 1,3 miliona nabywców w ciągu 9 lat produkcji (stan z września 2014). Aktualnie w sprzedaży jest piąta generacja po face liftingu, której atrakcyjna wersja Stark cieszy się uznaniem polskich użytkowników

Mitsubishi L200 Stark – limitowane seria

Unikatowa seria 60 egzemplarzy w założeniu miała podkreślać moc i twardy charakter pikapa. Została stworzona przez miłośników marki i wyłoniona w wyniku konkursu ogłoszonego na profilach społecznościowych polskiego oddziału Mitsubishi Motors. Konkurujący ze specjalnymi wersjami Nissana Navara i Toyoty Hilux pickup Mitsubishi L200 STARK odpowie na potrzeby osób przywiązujących wagę do detali i pragnących wyróżnić się z tłumu, miłośników przygód w terenie i niesztampowych podroży oraz licznego grona zwolenników aut typu SUV, którzy docenią muskularny wygląd i offrooadowe możliwości, jakie daje ten dostępny od ręki pojazd.

Pickup L200 STARK jest idealną propozycją dla aktywnych osób, które docenią możliwość zabrania na wakacje sprzętu do uprawiania ulubionych sportów – kite’a, SUP-a, rowerów, quadów, motocykla, skuterów wodnych, ekwipunku do nurkowania i wspinaczki, czy też przyczepy z łodzią motorową, czy żaglową. Wyjątkowa wersja pickupa L200 z namiotem na dachu lub obok auta może być wakacyjnym domem dla wszystkich wielbicieli spędzania czasu w otoczeniu przyrody – na campingach w polskich górach, nad jeziorami i morzem, czy też w tak lubianej przez Polaków Chorwacji i Słowenii.

Mitsubishi L200 Stark – z napędem na cztery koła

Najnowszej generacji systemem napędu 4WD z oferowaną w standardzie blokadą tylnego mechanizmu różnicowego i opcjonalną funkcją Off-Road. Dzięki niej kierowca może wybrać jeden z 4 trybów pracy układu: Gravel (szuter), Mud/Snow (błoto/śnieg), Sand (piach) i Rock (kamienie) a samochód ma lepsze zdolności terenowe. Wyróżnikiem Mitsubishi L200 jest również możliwość korzystania z napędu 4×4 przy dowolnej prędkości jazdy i na dowolnym rodzaju nawierzchni, także na asfalcie, czego nie potrafi większość konkurentów.

Zaprojektowany dla Mitsubishi L200 z automatyczną przekładnią AT – modeli roku 2020 i 2022 – moduł mocy Steinbauer K-1000, który zapewnia pełne 502 Nm momentu obrotowego, 185 KM i elastyczność silnika lepszą aż o 20%. Zwiększona moc (+35 KM) i moment obrotowy (+102 Nm) względem fabrycznego silnika pozwoliły na skrócenie czasów przyspieszenia. Dodatkowa moc to zatem nie tylko większa przyjemność z jazdy, ale też poprawa bezpieczeństwa przy takich manewrach, jak wyprzedzanie, czy włączanie się do ruchu.

Mitsubishi L200 Stark – stylowe wyposażenie

To lakierowane na czarny połysk aluminiowe obręcze kół oraz atrapa chłodnicy i obudowy przednich lamp, listwy ozdobne przedniego zderzaka, klamki drzwi oraz obudowy lusterek zewnętrznych lakierowane na matowy, czarny kolor, czy wyrazisty emblemat STARK. Całości dopełniają poszerzone nadkola lakierowane na czarno, przednie orurowanie w kolorze czarnym, czarne relingi dachowe i nakładki na tylne lampy oraz przednie lampy przeciwmgielne, a także praktyczne skrzynki narzędziowe w przestrzeni ładunkowej, kuweta skrzyni ładunkowej i amortyzator tylnej burty. Mitsubishi L200 STARK można także wyposażyć w podkreślające off-roadowy charakter auta rury skrzyni ładunkowej i lakierowaną na czarno roletę z dodatkowym zamkiem, którą można otworzyć i zamknąć jednym ruchem ręki lub ułatwiającą przewóz wyższych przedmiotów, sięgającą do wysokości dachu zabudowę w wielu wariantach.

Dodatkowo użytkownicy mogą zdecydować się na niezbędne w trudnym terenie stalowe osłony silnika, skrzyni biegów i reduktora, hak holowniczy, opony typu All-Terrain (AT) w rozmiarze 265/60 R18., dalekosiężne oświetlenie LED LAZER Linear-42 montowane na dachu, dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe czy bagażnik dachowy do relingów. Bogata oferta 200 akcesoriów zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających fanów jazdy terenowej.

Mitsubishi L200 Stark – podsumowanie

To solidny i niezawodny pickup. Chociaż wnętrze nie należy do awangardowych, to jednak konstruktorzy i designerzy zadbali, by było funkcjonalne i w miarę wygodne. Nie zawiedzie nas oszczędny silnik wysokoprężny, który w tym przypadku występuje z przekładnią automatyczną. Auto sprawdzi się podczas długich, rodzinnych wypraw, ale też dostarczy emocji podczas jazdy w trudnym terenie.

Dodatkowo, za 14 438 zł można wyposażyć w podkreślające off-roadowy charakter auta rury skrzyni ładunkowej i lakierowaną na czarno roletę z dodatkowym zamkiem. Dzięki czemu zyskujemy pojemny I wodoszczelny bagażnik.

Mitsubishi L200 Stark – podstawowe dane techniczne

Silnik diesel 2.2 D
6AT 4wd
Pojemność silnika cm3 2268
Maksymalna moc KM/obr./min 150/3500
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr./min 400/1750-2250
Pojemność zbiornika paliwa L 75
Osiągi diesel 2.2 D
6AT 4wd
Maksymalna prędkość km/h 171
Zużycie paliwa (WLTP) diesel 2.2 D
6AT 4wd
Niski zakres prędkości L/100km 11.2
Średni zakres prędkości L/100km 9.7
Wysoki zakres prędkości L/100km 8.6
Bardzo wysoki zakres prędkości L/100km 10.1
Średnia emisja CO2 g/km 254
Zawieszenie diesel 2.2 D
6AT 4wd
Zawieszenie – przód Niezależne, wahacze poprzeczne
Zawieszenie – tył Resory piórowe
Masa i wymiary diesel 2.2 D
6AT 4wd
Masa własna kg 2035
Dopuszczalna masa całkowita kg 3110
Pojemność bagażnika l ——-
Długość mm 5305
Szerokość mm 1815
Prześwit mm 200



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

12 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

12 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago