Inżynierowie Hondy, opierając się na, skoncentrowanym na człowieku, podejściu do dynamiki, designu i użyteczności, zastosowanym podczas opracowywania 11. generacji Civica, doszlifowali każdy jego szczegół, aby stworzyć jeszcze bardziej ekstremalnego Civica Type R. Wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne, między innymi wlot powietrza na masce i nowy tylny dyfuzor, które poprawiają właściwości aerodynamiczne, jednocześnie uzupełniając sportową sylwetkę. Type R jest również niższy i szerszy od standardowego Civica, a nowy projekt tylnego spojlera podkreśla smukłą linię dachu, poprawia aerodynamikę i wzmacnia muskularny wygląd samochodu.
Lekkie komponenty i wzrost mocy 2-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, pozwoliły uzyskać stosunek mocy do masy należący do najlepszych w tej klasie samochodów. Zmieniony układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip gwarantuje, że zmiana biegów w sześciostopniowej skrzyni manualnej będzie prawdziwą przyjemnością dla kierowcy.
Wnętrze Civica Type R zdominowała sportowa czerwień, lekkie sportowe fotele i elementy sterowania skoncentrowane na kierowcy, które tradycyjnie już wyróżniają wszystkie wyczynowe modele Hondy. Oprócz wstępnie zaprogramowanych trybów jazdy (Comfort / Sport / +R), nowy, indywidualny tryb umożliwia dotychczas niedostępny poziom dostosowania samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy, pozwalając mu na personalizację charakterystyki takich parametrów, jak reakcje przepustnicy i reakcje układu kierowniczego. Pokładowy rejestrator danych Honda Log R posiada ulepszone monitorowanie oraz innowacyjną funkcję punktacji, która pomaga kierowcy w poprawianiu swoich wyników na torze.
Podobnie, jak wszystkie modele Type R Hondy, Civic Type R otrzymał ikoniczny karmazynowo-czerwony znaczek “H”, który nawiązuje do ducha wyścigów obecnego w Hondzie od powstania firmy. Sukcesy wyścigowe samochodów Hondy sięgają 1965 roku, kiedy podczas Grand Prix Meksyku zwycięstwo odniósł Richie Ginther i jego bolid RA272 Formuły 1, wyróżniający się białym malowaniem z czerwonym, wschodzącym słońcem, umieszczonym między miejscem kierowcy, a numerem startowym. Honda nadal przekracza granice osiągów w sportach motorowych, a najnowsza generacja Type R ustanowiła niedawno nowy rekord okrążenia samochodu z napędem na przednią oś na słynnym z wyścigów F1 torze Suzuka w Japonii.
Wszystkie rozwiązania techniczne nowego Civica Type R, tworzonego zgodnie z koncepcją stworzenia “Ultimate Sports 2.0”, zostały dopracowane z myślą o zwiększeniu poczucia radości z jazdy poprzez poprawę osiągów aerodynamicznych i zwiększenie siły docisku do nawierzchni. Bazując na eleganckich i stylowych liniach nowej Hondy Civic e:HEV, Type R prezentuje bardziej agresywną sylwetkę, wyróżniającą się na tle innych pojazdów. Doskonale odzwierciedla to sportowy, dynamiczny i wzbudzający uzależniające emocje charakter samochodu.
Civic Type R jest o 7 mm niższy i 880 mm szerszy niż Civic e:HEV oraz o 33 mm niższy i 13 mm szerszy niż Civic Type R poprzedniej generacji. Niski, muskularny wygląd osiągnięto dzięki nadaniu mucnej formy nadkolom, które rozszerzają się nad nowymi, wysuniętymi na zewnątrz, 19-calowymi, lekkimi i bardzo sztywnymi obręczami kół, wykończonymi w matowej czerni. Na wyjątkowe obręcze Type R założono opony, wykonane ze specjalnej mieszanki Michelin Pilot Sport 4S 265/30 ZR/19.
Kształty starannie dopracowanych powierzchni nowego samochodu są wynikiem funkcji jego poszczególnych elementów. Inżynierowie, pracujący nad nową Hondą Civic Type R, korzystali z wymiany informacji technicznych i pomysłów z wybranymi firmami z globalnej sieci partnerów wyścigowych Hondy – w tym z uczestniczącym w wyścigach WTCR zespołem J.A.S. Motorsport i specjalistami od wyścigów Super GT z Honda R&D (HRD) w Sakurze. Skupili się oni na wykorzystaniu obliczeniowej mechaniki płynów (CFD) w celu znacznego zredukowania oporów powietrza. W rezultacie uzyskano wyraźną poprawę współczynnika czołowego oporu powietrza w stosunku do poprzedniej generacji Civica Type R, a także bardziej kontrolowany przepływ powietrza i mniejsze zmiany ciśnienia nad i wokół samochodu.
Na końcowy rezultat złożyło się wiele drobnych zmian i modyfikacji. Przykładowo – w przednich błotnikach za kołem pojawił się duży kanał odprowadzający powietrze, co pozwala na zmniejszenie ciśnienia w nadkolu. Strumień powietrza, wyprowadzony z tych kanałów, jest kierowany wzdłuż samochodu przy progach bocznych, a następnie z dala od tylnego nadkola przez małe spoilery, umieszczone na końcu progów.
Z tymi elementami współpracują szersze tylne nadkola, w pełni zintegrowane z nadwoziem, co daje gładsze, czystsze wykończenie, które nie zakłóca przepływu powietrza wokół tylnej części samochodu. Ukształtowanie łuku nadkola usuwa występujące w poprzedniej generacji wahania ciśnienia wokół tylnych drzwi, a tylny dyfuzor i spojler zapewniają mniejsze zakłócenia w przepływie powietrza.
Przedni zderzak stylistycznie pozbawiony jest elementów, które zakłócałyby jego formę. Stanowi on rozwinięcie podstawowej konstrukcji i kształtu zderzaka z Civica e:HEV. Dolny wlot powietrza został poszerzony i podwyższony, aby schłodzić intercooler o dużej pojemności, zwiększając przepływ powietrza zarówno do intercoolera, jak i do przednich hamulców. Jego powierzchnia jest o 10% większa, niż w poprzedniej generacji, w wyniku czego z Type R zniknęły światła przeciwmgielne i ich obramowania, znane z Civica e:HEV. Zastąpiono je stylizowanymi, cienkimi pionowymi wlotami powietrza, które optycznie podkreślają szerokość samochodu, a funkcjonalnie doprowadzają powietrze do przednich hamulców.
Aby wspomóc zarządzanie temperaturą 2-litrowej jednostki VTEC Turbo, na aluminiowej masce oraz przednim pasie pojawiły się wloty, które pozwolą zoptymalizować przepływ powietrza przez komorę silnika i zapewnić docisk przedniej osi do nawierzchni.
Z tyłu nowy dyfuzor współpracuje ze spojlerem, aby powiększyć siłę docisku tylnej osi, jednocześnie pomagając w redukowaniu oporów powietrza. Zamontowany na nowych, odlewanych z aluminium wspornikach, tylny spojler jest szerszy i niższy niż w poprzedniej generacji modelu, co pomaga zaakcentować nową, elegancką linię dachu. Pozycja skrzydła spojlera została zoptymalizowana poprzez zmianę jego kąta wzdłuż osi poziomej, co zwiększa generowaną siłę docisku i zmniejsza ogólny opór przepływu powietrza. Zamontowane częściowo na kompozytowej pokrywie bagażnika skrzydło spojlera poprawia również widoczność w lusterku wstecznym, ponieważ pokrywa się z krawędzią tylnej szyby.
Konstrukcja lekkich, 19-calowych obręczy kół została również zoptymalizowana pod kątem maksymalnego wykorzystania osiągów opon Michelin o profilu 265/30 ZR19. Nowe obręcze kół, będące ewolucyjnym rozwinięciem kutych obręczy, montowanych w poprzednim modelu w wersji Limited Edition, charakteryzują się ciągłością konstrukcji odwróconej obręczy zastosowaną w celu poprawy sztywności. Taka konstrukcja poprawia prowadzenie samochodu poprzez stabilizację nacisku na wewnętrzną ścianę opony podczas pokonywania zakrętów. Wizualnie pomaga to również stworzyć wrażenie kół o większej średnicy.
Wszystkie funkcjonalne części pojazdu wykończone są w kolorze czarnym o wysokim połysku. Obejmuje to przedni wlot powietrza, tylny dyfuzor i centralną część tylnego spojlera, podkreślając wyczynowe aspiracje samochodu. Gama dostępnych kolorów lakieru nawiązuje do wyścigowego rodowodu modelu i obejmuje kultowy Championship White, a także Rallye Red oraz Racing Blue Pearl, Crystal Black Pearl i Sonic Grey Pearl.
Pozycję kierowcy obniżono o 8 mm w stosunku do poprzedniego Civica Type R i najnowszej 11 generacji cywilnego Civica, co wzmacnia odczucia związane z jazdą sportowym samochodem. Nowo zaprojektowane, lekkie przednie sportowe fotele dają bezpieczne podparcie dla korpusu kierowcy ponad biodrami, zapewniając stabilność, komfort i łatwość manewrowania, zarówno podczas jazdy na torze, jak i podczas dłuższych podróży po zwykłych drogach. Umożliwia to kierowcy łatwe znalezienie naturalnej pozycji do jazdy i daje poczucie jedności z samochodem podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Dzięki obniżeniu pozycji bioder względem nawierzchni, obejmujące ciało fotele są centralnym elementem zapewniającym sportowe emocje za kierownicą. Wszystkie istotne elementy kontroli i sterowania są zaprojektowane w zasięgu ręki, a główny wyświetlacz umieszczono centralnie, aby ułatwić kierowcy skupienie się na drodze.
Pomimo niskiej pozycji, widoczność z miejsca kierowcy jest lepsza niż w poprzednim Type R. Widać wyraźnie przednie narożniki maski, a martwe pola wokół podstawy słupków A i lusterek bocznych zostały zminimalizowane, co pomaga kierowcy zarówno na torze, jak i w ruchu ulicznym. Aby zminimalizować rozpraszanie uwagi, ograniczono ilość elementów, mogących wywoływać refleksy świetlne, jakie znajdują się w linii wzroku kierowcy. Oprócz lepszej widoczności do tyłu, którą zapewnia nowa konstrukcja tylnego spojlera, płaska linia krawędzi dolnej szyb bocznych umożliwia bardziej intuicyjne postrzeganie otoczenia w lusterkach zewnętrznych.
Przednie fotele są wykończone nową, bardziej wyrazistą tapicerką zamszową o wysokiej przyczepności, natomiast tylne siedzenia są wykończone tym samym materiałem, ale w kontrastowym zestawieniu – czarnym kolorze z czerwonymi szwami. Pasażerowie z tyłu otrzymali więc lepsze wsparcie podczas szybkiej jazdy. Dywaniki podłogowe są wykończone w dopasowanej do całości czerwieni, która budzi emocje, tak jak w poprzednich generacjach Type R.
Podobnie jak we wszystkich poprzednich generacjach, nowy Type R posiada również unikatową tabliczkę znamionową. Jest ona umieszczana na desce rozdzielczej, a nie na konsoli środkowej, jak w poprzednich modelach, aby podkreślić ekskluzywność wnętrza Type R. Wizerunkowi kabiny dobrze służą wysokiej klasy elementy wykończeniowe, jak konsola wykonana z aluminium, czy obwódki nawiewów powietrza w kolorze jasnego matowego grafitu, które nie tylko wprowadzają estetykę klasy premium, ale także pomagają w redukcji refleksów świetlnych.
W Type R udoskonalono również w pełni cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników, zachowując czystą i prostą formę dwóch zegarów dla trybów jazdy Comfort i Sport. Przełączenie w tryb +R powoduje aktywację specjalnie przygotowanej kompozycji graficznej, która przekazuje tylko kluczowe informacje, by zapobiec dekoncentracji kierowcy w czasie jazdy na torze wyścigowym. Cyfrowy obrotomierz, zajmujący całą szerokość ekranu, znajduje się na samej górze. Poniżej go wyświetlane są dane, mające istotne znaczenie na torze wyścigowym, takie jak najważniejsze poziomy temperatury, czasy okrążeń i miernik przeciążeń, wyskalowany w odniesieniu do przyspieszenia mierzonego siłą grawitacji G. Nowo wprowadzony tryb Individual pozwala użytkownikom dostosować preferowany układ wyświetlacza.
Od premiery pierwszego Civica Type R w 1997 roku, samochód ten zasłynął ze swoich mocnych, bardzo dynamicznych, wysokoobrotowych silników. Najnowsza generacja kontynuuje przywiązanie do doskonałości osiągów, które sprawiło, że Civic Type R od 25 lat cieszy się popularnością wśród fanów ostrej jazdy.
Nowy Civic Type R jest napędzany usprawnionym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem VTEC o pojemności 2 litrów, w którym zastosowano kilka technologii, wywodzących się ze sportów motorowych. Rozwiązania te jeszcze skuteczniej podwyższają moc i moment obrotowy oraz poprawiają reakcje silnika, wykraczając nawet poza możliwości odchudzonej wersji Limited Edition poprzedniej generacji modelu.
Konstruktorzy przeprojektowali turbosprężarkę, aby poprawić jej sprawność. Dzięki zmniejszeniu liczby łopatek turbiny oraz optymalizacji ich kształtu i średnicy, zmniejszono bezwładność wewnętrzną jednostki. Przeprojektowany korpus jest mniejszy i bardziej kompaktowy niż w poprzedniej generacji modelu. Przyczynia się on przy tym większej mocy i szybkości reakcji turbosprężarki.
Prosty przebieg układu wydechowego zwiększa przepływ gazów wylotowych o 13% w stosunku do poprzedniej generacji modelu, zmniejszając ciśnienie przy zaworach wydechowych i pozwalając silnikowi na bardziej wydajną pracę. Układ wydechowy zakończony jest, zaprojektowanym na nowo, potrójnym tłumikiem, który wyposażono w aktywny zawór, aby jeszcze bardziej zwiększyć przepływ spalin. Zadbano też o jeszcze lepsze brzmienie wydechu, poprawiając wrażenia akustyczne, co również wywołuje przypływ pozytywnych emocji u kierowcy i pasażerów.
Nowy Type R otrzymał usprawnioną kontrolę temperatury i skuteczniejsze chłodzenie powietrzem poprzez wydajniejszą chłodnicę. Dzięki temu uzyskano stałe, optymalne osiągi podczas bardzo dynamicznej jazdy. Przyczyniły się do tego również wloty powietrza o powierzchni, która łącznie wzrosła o 48%. Powiększony przekrój układu dolotu powietrza umożliwił poprawienie przepływu o 10%.
Wszystkim zarządza zmieniony elektroniczny moduł kontroli silnika, który został udoskonalony poprzez dalsze zwiększenie precyzji kontroli czasów zapłonu i dostrojenie zmiennych faz rozrządu VTC, w celu poprawy ogólnej reakcji na otwarcie przepustnicy przy przyspieszaniu.
W ujęciu całościowym efektem zmian, wprowadzonych w silniku, są lepsze osiągi przy wysokich obrotach i niższe zużycie paliwa przy niskich obrotach oraz najlepszy w tej klasie stosunek mocy do masy. Silnik wytwarza 329 KM przy 6500 obr./min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest dostępny już przy 2600 obr./min i pozostaje na tym poziomie do 4000 obr./min, a silnik swobodnie rozkręca się aż do 7000 obr./min. Dzięki temu Civic Type R może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, a następnie osiągnąć prędkość maksymalną 275 km/h.
W uzyskiwaniu takich osiągów pomaga zmodernizowana sześciobiegowa przekładnia manualna, która posiada szereg nowych elementów, zaprojektowanych wyłącznie dla najnowszej generacji Civica Type R i poprawiających płynność i łatwość zmiany biegów elementów. Nowe koło zamachowe jest o 18% lżejsze niż w poprzednich generacjach, co zmniejsza jego bezwładność o 25%, czyniąc reakcje silnika VTEC Turbo jeszcze dynamiczniejszymi.
Zmodyfikowany układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip, podbijający obroty przy redukcji, zapewnia idealne dostosowanie prędkości obrotowej podczas zmiany biegów, pomagając w uzyskaniu wysokiej stabilności na wejściu w zakręt. Szczególną uwagę zwrócono na zmianę biegów z drugiego na pierwszy. Wytrzymała skrzynia biegów zyskała również dźwignię o wysokiej sztywności, zoptymalizowany wzór bramki zmiany biegów, a także unikalny dla Type R mechanizm, poprawiający płynność przełożeń. Poprawiono również wyczucie zmiany biegów, dzięki zoptymalizowaniu oporu sprężyny, działającej z lepiej dobraną siłą. Pozwala to na szybsze wybieranie biegów.
Model | Honda Civic Type R | ||
Typ silnika | 2-litrowy, czterocylindrowy, rzędowy, benzynowy z turbodoładowaniem | ||
Koła napędzane | Przednie | ||
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa skrzynia manualna | ||
Rodzaj napędu | K20C1 | ||
Pojemność skokowa (cm3) | 1996 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | Średnica: 86 Skok: 85,9 | ||
Stopień sprężania | 9,8:1 | ||
Układ rozrządu | DOHC, 4 zawory na cylinder VTEC | ||
Norma emisji | Euro 6D-Final-ISC-FCM | ||
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa (98) | ||
OSIĄGI | |||
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 329 przy 6500 | ||
Maksymalny moment obrotowy(Nm/obr./min.) | 420 przy 2600 – 4000 | ||
0-100 km/h (s) | 5,4 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 275 | ||
ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2 | |||
WLTC* | |||
Prędkość niska CO2 g/km | 260 | ||
Prędkość średnia CO2 g/km | 182 | ||
Prędkość wysoka CO2 g/km | 161 | ||
Prędkość bardzo wysoka CO2 g/km | 182 | ||
Uśredniona emisja CO2 g/km | 186 | ||
Prędkość niska l/100 km | 11,4 | ||
Prędkość średnia l/100 km | 8,0 | ||
Prędkość wysoka l/100 km | 7,1 | ||
Prędkość bardzo wysoka l/100 km | 8,0 | ||
Uśrednione zużycie l/100 km | 8,2 | ||
Tlenek węgla CO (mg/km) | 355,8 | ||
Węglowodory niemetanowe NMHC (mg/km) | 9,2 | ||
Tlenki azotu NOx (mg/km) | 15,4 | ||
WYMIARY | |||
Długość (mm) | 4 594 | ||
Szerokość (mm) | 1 890 | ||
Wysokość (mm) | 1 401 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2 734 | ||
Rozstaw kół przednich (mm) | 1 625 | ||
Rozstaw kół tylnych (mm) | 1 623 | ||
Prześwit (z kierowcą) (mm) | 121 | ||
Średnica zawracania (m) | 12,1 | ||
Promień skrętu (m) | 6,2 | ||
Obroty kierownicy (od oporu do oporu) | 2,1 | ||
PRZESTRZEŃ | |||
Zbiornik paliwa (litry) | 47 | ||
Ilość miejsc | 4 | ||
Pojemność bagażnika – tylne siedzenia podniesione (litry, metoda VDA) | 410 | ||
Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do dachu (litry, VDA) | 1 212 | ||
Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do linii okien (litry, VDA) | 904 | ||
MASY | |||
Masa własna (kg) | 1,429 | ||
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1,800 | ||
Dopuszczalna nacisk na oś – przód/tył (kg) | Przód:1010, Tył: 800 | ||
Maksymalny nacisk na dach (kg) | 50 | ||
PRZEKŁADNIA | |||
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa skrzynia manualna | ||
Przełożenie na biegu 1 | 3,625 | ||
Przełożenie na biegu 2 | 2,115 | ||
Przełożenie na biegu 3 | 1,529 | ||
Przełożenie na biegu 4 | 1,125 | ||
Przełożenie na biegu 5 | 0,911 | ||
Przełożenie na biegu 6 | 0,735 | ||
Przełożenie końcowe | 3,842 |
Źródło: Honda
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…