Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.
Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Chwaszczyno – Żukowo oraz Żukowo – Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno – Gdańsk Południe (gdzie połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy) pojedziemy w 2025 r. Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.
Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Zostanie także dokończony węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.
Na odcinku między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe oczekiwane jest na na wydanie przez Wojewodę Pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oczekując na te dokumenty, wykonawca (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia) przygotowuje zaplecze budowy. Na działkach, na których inwestor dostał zgodę właścicieli, prowadzone są ratownicze badania archeologiczne. Oprócz 16 km drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ponad 6 km, która będzie dwujezdniowa między Glinczem na DK20 a węzłem Żukowo i jednojezdniowa od tego węzła do m. Lniska na DK7.
Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Decyzją Rady Ministrów OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Źródło: GDDKiA
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…