W dniu 22 listopada 2022 r. przebity został dwukomorowy tunel na drodze ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br. Dziś przebiliśmy drugą nawę, a tym samym cały tunel.
Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego – również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM – Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to prawie 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m3 wykopów i 224 tys. m3 nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
Budowa tego odcinka S1 trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w III kwartale 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Trwa wykonywanie dokumentacji dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia, które realizowane są w systemie Projektuj i buduj. Umowę dla odcinka pomiędzy węzłami Kosztowy II i Bieruń popisaliśmy 4 lipca 2022 r., a odcinka od Bierunia do Oświęcimia (wraz z obwodnicą Bierunia) 30 listopada 2021 r.
W połowie września przekazaliśmy wykonawcy plac budowy odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami, a na początku października pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą.
Całą drogą ekspresową S1 od Mysłowic do granicy państwa w Zwardoniu powinniśmy pojechać w 2025 r.
Wykonawcą odcinka S1 Oświęcim – Dankowice, o długości 15,2 km, jest konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Wartość umowy to 989,7 mln zł. W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Powstaną także drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia. Na ukończenie prac na tym odcinku przewidziano w umowie 16 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
12-kilometrowy odcinek S1 odcinek pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok k. Bielska-Białej realizuje konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok. Zadanie obejmuje budowę dróg towarzyszących drodze ekspresowej oraz obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Na ukończenie prac na tym odcinku przewidziano w umowie 16 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
Budowa S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
Źródło: GDDKiA
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…