Prius to ikona hybryd, której wpływ na rozwój motoryzacji trudno przecenić. Model zadebiutował w 1997 roku, na dobre wytyczając nowe trendy oraz wynosząc Toyotę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów. Toyota konsekwentnie dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym modelem Priusa, znacząco przyspiesza tę transformację.
Nowy, jeszcze wydajniejszy Prius Plug-in Hybrid poszerza kompleksową gamę nisko- i bezemisyjnych modeli, opartą na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującą samochody reprezentujących wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia. Gama ta na całym świecie liczy ponad 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i pojazdy elektryczne na wodór.
Prius zawsze pełnił rolę prekursora nowych technologii, stanowiąc inspirację i punkt odniesienia dla przyszłych modeli Toyoty. Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej baterii. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW), co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu. Świetne właściwości jezdne i ogromna przyjemność z prowadzenia to także efekt jeszcze bardziej aerodynamicznego nadwozia i zoptymalizowanej konstrukcji, zapewniającej stabilność, precyzję prowadzenia i niespotykaną wydajność.
Prius zawsze wyróżniał się stylistyką, stanowiącą wyraźny znak supernowoczesnej technologii. Teraz ikona hybryd zyskała jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupe. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, jeszcze lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.
Przestronna kabina powstała według nowej koncepcji „Island Architecture”, która zakłada przejrzystość, minimalizm i bardziej sportowy charakter. Niższa pozycja na fotelu kierowcy przyczynia się do większej radości z jazdy, a ekrany i przyciski na desce rozdzielczej są ergonomiczne i maksymalnie łatwe w obsłudze.
Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona w każdym aspekcie, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.
Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50%, dzięki czemu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.
Ikoniczna sylwetka klina, która począwszy od drugiej generacji modelu jednoznacznie kojarzy się z Priusem, jest teraz bardziej sportowa i nowoczesna. W projektowaniu nadwozia najistotniejsze było uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design. Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.
Wnętrze zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.
Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.
Niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę świetne osiągi, większą wydajność, wydłużony zasięg w bezemisyjnym trybie elektrycznym, czy też dynamiczny design nadwozia i wnętrza, Prius piątej generacji pod każdym względem kontynuuje tradycję bezkompromisowego innowatora, którym stał się 25 lat temu. Model wejdzie na europejski rynek jako nowy punkt odniesienia pod względem technologii i wydajności napędu. Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…