Toyota prezentuje Priusa piątej generacji – nowy rozdział w historii legendarnego auta, który zapoczątkował rewolucję elektryfikacji samochodów. Nowy model wprowadza na rynek poruszający design i wiele technologicznych innowacji. W Europie Prius będzie oferowany jako hybryda plug-in – łatwo dostępny, niskoemisyjny samochód z wydajnym napędem i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.
Prius to ikona hybryd, której wpływ na rozwój motoryzacji trudno przecenić. Model zadebiutował w 1997 roku, na dobre wytyczając nowe trendy oraz wynosząc Toyotę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów. Toyota konsekwentnie dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym modelem Priusa, znacząco przyspiesza tę transformację.
Nowy, jeszcze wydajniejszy Prius Plug-in Hybrid poszerza kompleksową gamę nisko- i bezemisyjnych modeli, opartą na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującą samochody reprezentujących wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia. Gama ta na całym świecie liczy ponad 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i pojazdy elektryczne na wodór.
Prius zawsze pełnił rolę prekursora nowych technologii, stanowiąc inspirację i punkt odniesienia dla przyszłych modeli Toyoty. Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej baterii. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW), co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu. Świetne właściwości jezdne i ogromna przyjemność z prowadzenia to także efekt jeszcze bardziej aerodynamicznego nadwozia i zoptymalizowanej konstrukcji, zapewniającej stabilność, precyzję prowadzenia i niespotykaną wydajność.
Toyota Prius – w jakim stanie jest jednostka napędowa po przebiegu 488 tys. km
Prius zawsze wyróżniał się stylistyką, stanowiącą wyraźny znak supernowoczesnej technologii. Teraz ikona hybryd zyskała jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupe. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, jeszcze lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.
Toyota Prius – rekordowe 4667 km w ciągu 33 godzin i 45 minut
Przestronna kabina powstała według nowej koncepcji „Island Architecture”, która zakłada przejrzystość, minimalizm i bardziej sportowy charakter. Niższa pozycja na fotelu kierowcy przyczynia się do większej radości z jazdy, a ekrany i przyciski na desce rozdzielczej są ergonomiczne i maksymalnie łatwe w obsłudze.
Nowy wymiar właściwości jezdnych
Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona w każdym aspekcie, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.
Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50%, dzięki czemu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.
Stylistyka nadwozia
Ikoniczna sylwetka klina, która począwszy od drugiej generacji modelu jednoznacznie kojarzy się z Priusem, jest teraz bardziej sportowa i nowoczesna. W projektowaniu nadwozia najistotniejsze było uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design. Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.
Nowy projekt wnętrza
Wnętrze zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.
Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.
Niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę świetne osiągi, większą wydajność, wydłużony zasięg w bezemisyjnym trybie elektrycznym, czy też dynamiczny design nadwozia i wnętrza, Prius piątej generacji pod każdym względem kontynuuje tradycję bezkompromisowego innowatora, którym stał się 25 lat temu. Model wejdzie na europejski rynek jako nowy punkt odniesienia pod względem technologii i wydajności napędu. Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.
Źródło: Toyota