Categories: Wiadomości

Audi odmładza swoje pierścienie

Audi to Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice. To innowacyjna mobilność. To obietnica, którą cztery pierścienie starają się odzwierciedlić poprzez progresywny design. Teraz charakterystyczny znak marki – cztery pierścienie, poddany został gruntownemu odmłodzeniu.

W wywiadzie z projektantem André Georgi i strategiem marki Frederikiem Kalischem wyjaśniamy, czym dla Audi jest odnowienie tego rozpoznawalnego na całym świecie znaku.

Cztery pierścienie to najbardziej znany, charakterystyczny i historyczny znak marki Audi. Skąd ta zmiana akurat teraz, i dlaczego bezpośrednio na samym pojeździe?

Frederik Kalisch: Jako progresywna marka segmentu premium, Audi kieruje swoją ofertę do nowoczesnych klientów, którzy cenią sobie wysokiej jakości design i dbałość o szczegóły. Obecnie funkcjonują dwa podstawowe trendy w prezentacji marek i projektowaniu produktów, które wyrażają tę właśnie jakość premium: z jednej strony to design głośny i bardzo śmiały, a z drugiej powściągliwy, czysty i schludny.

André Georgi: Purystyczne podejście jest bardziej spójne z naszą filozofią. Jedna rzecz jest tu oczywista: silne marki zdobywają klientów przede wszystkim dzięki temu, że siła ich produktów jest zawsze podkreślona treścią i dyskretnymi elementami identyfikacyjnymi. W Audi zawsze tak było, a teraz robimy to jeszcze bardziej konsekwentnie. Nasza filozofia zakłada, że każdy szczegół musi mieć znaczenie, musi służyć jakiemuś celowi. W przypadku naszego produktu, samochodu, to przede wszystkim cztery pierścienie, widoczne i właściwie nie do przeoczenia z przodu i z tyłu każdego modelu, sprawiają, że Audi to Audi. Chcemy, by nasza jakość przemawiała właśnie poprzez design i sam produkt. Nowy, dwuwymiarowy wygląd nadaje naszym pierścieniom znacznie nowocześniejszą i jeszcze bardziej graficzną formę, choć ich geometria jest niemal identyczna jak poprzednio.

Nowoczesne, ale nie modne – tak twierdzi Audi. Dwuwymiarowe loga wydają się być jednak aktualnym trendem. Jaką rolę odgrywa ten „duch czasu” w projektowaniu?

Kalisch: Dwuwymiarowe pierścienie zaistniały w Audi już w 2016 roku, niejako jako konsekwencja digitalizacji. W zasadzie po to, by zobrazować nasz historyczny znak graficzny w sposób, który pasowałby do wykorzystania przez media. Trójwymiarowość na dwuwymiarowych wyświetlaczach nie spełniłaby naszych wymagań technicznych i estetycznych. Postawiliśmy więc na wygląd 2D. Logo naszej marki jest bardzo graficzne – co jest jego zaletą, ponieważ świetnie wygląda w dwóch wymiarach. Aby zapewnić spójną obecność marki we wszystkich punktach kontaktu z klientem, skoordynowaliśmy z zespołem projektowym proces przeprojektowania pierścieni również na naszych pojazdach.



Nowe Audi Q8 e-tron – udoskonalona wydajność i zasięg

Georgi: Dwuwymiarowe logo na naszych samochodach po raz pierwszy pojawiło się w 2019 roku, ale sprawy naprawdę nabrały tempa na początku roku 2020. Naszą wizją jest przeniesienie tożsamości korporacyjnej z obszaru cyfrowego, który właśnie opisaliśmy, na nasze pojazdy i ujednolicenie identyfikacji we wszystkich modelach. Chcemy, by w przyszłości cztery pierścienie wszędzie wyglądały tak samo: w magazynie, na smartfonie, czy na billboardzie – a także na samochodzie i w jego wnętrzu.

Co właściwie się zmieniło jeśli chodzi o sam design znaku?

Georgi: Logo Audi składa się teraz z trzech elementów. Konsekwentnie nie jest chromowane, a jego wygląd utrzymany jest w barwach czerni i bieli. Wygląda to tak, jakby efektowne białe, niemal pływające pierścienie, osadzone były w czarnej szklanej obudowie, tak by uzyskać jeszcze większy blask. Poprzez optyczne rozjaśnienie logo, biel nadaje pierścieniom płaski wygląd, który jednak w szczegółach wydaje się trójwymiarowy i jeszcze bardziej premium.

Ale nie chodzi tu tylko o kolorystykę; nowe są także materiały. Czy możesz to wyjaśnić bardziej szczegółowo?

Georgi: Obecne, chromowane pierścienie w znaku Audi oznaczają wysoką jakość. Już sam materiał przekazuje to przesłanie. Wierzymy jednak, że teraz znaleźliśmy „nowy chrom”: Wyrazistość nowych czarno-białych pierścieni sprawia, że nasza tożsamość korporacyjna jest widoczna już na pierwszy rzut oka. Cienka czarna obwódka wokół pierścieni sprawia, że niezależnie od koloru lakieru samochodu lub grilla chłodnicy, mają one spójny wygląd premium. Klienci mogą jednak wybrać nasze nowe pierścienie również w kolorze czarnym. W tym wariancie biel zastąpiono ciemnoszarym kolorem, który wygląda jak czerń o wysokim połysku.

Od teraz wszystkie nowe modele Audi nie tylko otrzymywać będą nowe pierścienie w logo, ale zaktualizowaliście również schemat identyfikacji pojazdu. Dlaczego?

Kalisch: W 2020 roku nasz zespół na nowo opracował strategię marki i tożsamość korporacyjną. Nowy sposób myślenia i prezentacji doprowadził w konsekwencji do wdrożenia nowej strategii identyfikacji pojazdów, w tym wizji dwuwymiarowych pierścieni na naszych pojazdach. Zaktualizowany schemat identyfikacji wpisuje się w nową strategię marki.

Georgi: Nie tylko identyfikacja pojazdu stała się teraz bardziej premium. Ujednoliciliśmy też czcionki używane w napisach w i na pojeździe. W przyszłości nasze modele będą posługiwały się wyłącznie unikalną czcionką Audi, znaną jako “Audi Type”. Tonacja podstawowa jest znacznie bardziej powściągliwa, bez uszczerbku dla wyrazistości i jakości. Podstawowym miejscem na którym znajdziemy oznaczenia modelu, wersji modelowej i technologii, będzie teraz słupek B. Wynika to z faktu, że ma on identyczny wygląd we wszystkich pojazdach: zawsze dwuczęściowy, w kolorze czarnym o wysokim połysku i zawsze w polu widzenia pasażerów podczas wsiadania i wysiadania. Napisy na słupku B zostały celowo wygrawerowane „ton w ton”.

Kalisch: I co jeszcze ważne: Oprócz tego, że odwracają uwagę od wyglądu naszych samochodów, zbyt widoczne identyfikatory prawdopodobnie nie spodobałyby się naszym współczesnym, progresywnym klientom.

Georgi: Po prostu: teraz identyfikacja wizualna jest do maksimum spójna z designem samego pojazdu i jest zgodna z nowym pozycjonowaniem marki Audi.

Notki biograficzne

André Georgi studiował inżynierię samochodową i jest absolwentem studiów drugiego stopnia ze specjalizacją w projektowaniu środków transportu. Swoją karierę w AUDI AG rozpoczął ponad 20 lat temu. Przez pierwsze dziesięć lat Georgi pracował w dziale stylistyki zewnętrznej, gdzie był odpowiedzialny za reflektory i światła tylne. Później kierował działem stylistyki produktu w Design Studio w Monachium. Od 2017 roku zajmuje się projektowaniem wnętrz samochodów, kierując zespołem Interface. Nadzorował cały proces tworzenia nowych pierścieni znaku Audi.

Frederik Kalisch studiował wzornictwo przemysłowe i rozpoczął swoją karierę od stażu w zakresie strategii wzornictwa. Po ukończeniu studiów strategii marki, Kalisch, jako zewnętrzny współpracownik, pracował w dziale strategii wzornictwa AUDI AG. W 2011 roku powrócił do Audi, by pracować jako strateg marki. Po krótkiej pracy w zespole Digital Business Strategy, Kalisch kontynuował swoją rolę jako strateg marki. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię nazewnictwa i identyfikacji dla istniejącej i przyszłej gamy modelowej.

Źródło: Audi



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

11 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

11 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago