W 2018 roku powołana została do życia nowa marka CUPRA, która została wydzielona z modelowej gamy marki SEAT. Od tego momentu rozpoczął działalność producent samochodów sportowych budowanych na technice koncernu Volkswagen i macierzystego producenta.
CUPRA Ateca powstała na bazie produkowanego od 2016 roku w czeskich Kvasinach SUV-a o tej samej nazwie. Zbudowane na koncernowej platformie MQB i zaprojektowane w Barcelonie. W odróżnieniu od swojego protoplasty auto otrzymało zmodyfikowaną przednią część nadwozia z wyróżniającym się nowym logo, większe wloty powietrza w zderzaku, dyfuzor i tylny spoiler, obniżone zawieszenie i większe koła oraz mocniejszą jednostkę napędową. Szybko okazało się, że był to dobry ruch ze strony producenta.
Producent nie bez powodu zdecydował się na wybór dwulitrowej jednostki napędowej o mocy 300 KM. Taka opcja zapewnia osiągnięcie zadowalających dla użytkownika parametrów eksploatacyjnych. Według danych fabrycznych prędkość maksymalna może osiągać 247 km/h. Satysfakcjonujące może być także przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które Ateca jest w stanie osiągnąć w ciągu 4,9 sekundy. Ale dobre parametry, to także większe zużycie paliwa. Spokojna jazda pozwala na osiągnięcie średniego zużycia benzyny na poziomie 8,0 l/100 km, ale już im szybciej tym więcej. Jednak maksymalnie nie powinniśmy podczas dynamicznej i szybkiej jazdy przekroczyć granicy 12 l/100 km.
Z całą pewnością kierowca i jego współpasażerowie nie mogą narzekać na brak komfortu. Konstruktorzy stworzyli przestronne wnętrze pojazdu. Przednie kubełkowe fotele, nawet po przesunięciu maksymalnie do tyłu, pozostawiają wystarczająco dużo miejsca na kolana pasażerów zajmujących miejsca na tylnych siedzeniach. To jest auto, którym wieloosobowa rodzina może komfortowo podróżować i równocześnie do bagażnika załadować niezbędne bagaże.
Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit z 10,25-calowym ekranem, który może dostosować do własnych preferencji. Natomiast na wielofunkcyjnej kierownicy zaprojektowano dwa tajemnicze przyciski. Jeden uruchamia silnik, a drugi służy do zmiany trybu jazdy. Chociaż prezentują się jak designerskie elementy, to jednak spełniają swoją praktyczną funkcję.
System multimedialny dysponuje 9,2-calowym ekranem dotykowym z rozbudowaną funkcją rozpoznawania mowy i sterowania głosem. Obsługuje on m.in. nawigację satelitarną i cyfrowe radio DAB. Są też dwa podświetlane gniazdka USB C.
W bogatym wyposażeniu standardowym znalazł się cały szereg systemów wspomagających kierowcę oraz zwiększających bezpieczeństwo, które warto wymienić. To system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i ochrony pieszego. Bardzo praktyczny jest system rozpoznawania zmęczenia i ogranicznik maksymalnej prędkości. Pakiet wspomagania jazdy M z aktywnym tempomatem ACC z dostosowaniem prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji, asystentem świateł drogowych High Beam Assist, asystentem pasa ruchu Lane Assist i systemem rozpoznawania znaków drogowych. Natomiast CUPRA Drive Profile to wybór 6 profili jazdy: COMFORT, SPORT, CUPRA i INDIVIDUAL umożliwiające zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy oraz przełożeń skrzyni DSG.
Za dopłatą możemy zamówić m.in. hamulce wyczynowe z zaciskami BREMBO z przodu w kolorze czarnymi i system BeatsAudio (13 779 zł), 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA MACHINED R SPORT BLACK / COPPER w kolorze czarnym z elementami w kolorze miedzi ze sportowymi oponami Goodyear Eagle F1 Superspor (7 109 zł), lakiery metalizowane: Nevada White, Magic Black, Graphite Grey (3 130 zł), lakiery metalizowane specjalne: Velvet Red, Dark Camouflage (4 516 zł), BeatsAudio – system audio klasy premium o mocy 340W z subwooferem i 9 głośnikami (2 404 zł) oraz alarm z funkcją SAFE (1 182 zł).
Hiszpanie mieli dobrego nosa, gdy zdecydowali się na wyodrębnienie z macierzystej marki swoich usportowionych modeli. Nowa marka CUPRA nadspodziewanie szybko zdobyła popularność. Natomiast Ateca jest modelem, który potrafi spełnić wymagania najbardziej wymagających użytkowników. Może spełniać rolę auta rodzinnego i zapewnić dobry komfort jazdy. Co najważniejsze, pod maską ma 300 KM i siedmiostopniową przekładnię automatyczną dwusprzęgłową DSG, która pracuje bez najmniejszych zastrzeżeń.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm³, R4, turbobenzyna |
Moc | 300 KM przy 5300-6500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm przy 2000-5200 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa automatyczna DSG, napęd 4×4 |
Prędkość maksymalna | 247 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta | 8,9-9,3 l/100 km |
Długość | 4386 mm |
Szerokość | 1841 mm |
Wysokość | 1613 mm |
Rozstaw osi | 2630 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Pojemność bagażnika | 485 l |
Masa własna | 1610 kg |
Cena | 220 700 zł |
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…