Wszyscy wiemy jak frustrujący bywa moment, gdy nie możemy porozumieć się z telefonem lub komputerem. Gdy komunikacja z urządzeniem zawiedzie, sprawy mogą pójść w złym kierunku. A są sytuacje, że naprawdę chcemy na niej polegać.
Przykład? Wyobraź sobie, że taka komunikacja nie działa na przykład w samochodzie, gdy chcesz przełączyć się z trybu jazdy manualnej i przejść na jazdę wspomaganą lub autonomiczną. Lepiej aby w takim przypadku margines nieporozumienia jest raczej niewielki.
Mniej znaczy więcej
Dzisiejsze samochody są pełne nowych możliwości, funkcji i technologii. Ale, gdy jest ich za dużo, łatwo się w nic pogubić. Aby ich natłok nie powodował zamieszania, ważne jest by samochód dobierał kontekst informacji i wykorzystując sztuczną inteligencję – wyświetlał tylko najpotrzebniejsze komunikaty. Dokładnie te, które chciałeś znaleźć.
Mając to na uwadze, za priorytet uznaliśmy, aby przejście z trybu jazdy ręcznej do wspomaganej (a w przyszłości jazdy autonomicznej) w naszych samochodach było łatwe i intuicyjne. To samo dotyczy dostępu do funkcji na ekranach samochodu: chcemy przedstawić to, czego potrzebujesz w uproszczony sposób.
Inaczej mówiąc: to co zobaczysz na ekranie będzie zależało od sytuacji. W sytuacji jazdy wspomaganej, możliwość powrotu do jazdy manualnej będzie wyświetlane „na wierzchu”. Tak, by nie przekopywać się do tej kluczowej opcji przez zupełnie niepotrzebne funkcje.
W Volvo EX90, w pełni elektrycznym flagowym SUV-ie, którego premiera niebawem przed nami, duży ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących i innych czynności. I te funkcje będą wyświetlane w odniesieniu do danej sytuacji. Gdy będziesz parkował, system podpowie Ci sterowanie funkcjami czujników i kamer. Jeśli będziesz prowadził rozmowę telefoniczną, pojawią się opcje przydatne do jej obsługi. W trakcie jazdy – funkcje będą także dobrane jeszcze inaczej. Na ekranie znajdziesz pasek z dobranymi kontekstowo funkcjami.
Mniejszy ekrany wyświetla informacje związane z jazdą: prędkość, zasięg, pasy ruchu, tryb jazdy. System dobiera funkcje, do aktualnych potrzeb. Jeśli wymagana jest jakaś decyzja kierowcy, też ta funkcja pojawi się w polu widzenia kierowcy.
Chodzi o dostarczenie właściwych informacji we właściwym czasie – mówi Thomas Stovicek, szef UX w Volvo Cars. Chcemy, aby Twoje wrażenia z jazdy były skoncentrowane, proste i bezpieczne. Ponieważ samochód rozumie również swoje otoczenie, a Ciebie lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, możemy stworzyć jeszcze bezpieczniejszą sytuację, zmniejszając zamieszanie, rozpraszanie i nadmiar informacji.
Jak nasze samochody budują zaufanie
Łącząc zewnętrzne i wewnętrzne czujniki samochodu z opracowanym przez nas oprogramowaniem i mocą obliczeniową jednostki centralnej samochodu, zyskujemy nowy poziom zrozumienia Ciebie i otaczającego Cię świata. Ambicją jest, aby samochód był w stanie odczytać każdą sytuację i dostarczyć Ci kontekstowych informacji na podstawie zebranych danych.
Nowoczesne funkcje elektroniczne samochodu pomagają kierowcy i wspomagają go. Najnowszy zestaw czujników zapewnia pełny, 360-stopniowy widok otoczenia samochodu, dzięki czemu samochód może z wyprzedzeniem zareagować na to, co dzieje się wokół niego, nawet gdy tryb jazdy wspomaganej jest nieaktywny.
Volvo Cars – wyspa stworzona do testowania elektryków
Kiedy prowadzisz wspomaganą jazdę, jedziemy z Tobą. Samochód będzie stale informował Cię o tym, co aktualnie widzi i na jakich informacjach działa. Oprócz wspomagania kierowania i pomagania w utrzymaniu stałej prędkości, tryb ten pomaga w zmianie pasa.
Elektryczne Volvo EX90 – 7-osobowy SUV, który wyznacza nowe standardy
Volvo EX90 będzie gotowe do jazdy autonomicznej bez nadzoru, co oznacza, że w przyszłości samochód będzie mógł jeździć za Ciebie. Nasz kontekstowy interfejs użytkownika został zaprojektowany tak, aby przejście między różnymi trybami jazdy było jak najbardziej przewidywalne i płynne.
Źródło: Volvo