Categories: Testy

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM – mały crossover z dużym wdziękiem

Najmniejszy w europejskiej ofercie model Toyoty doczekał się trzeciego wcielenia, które od momentu premiery stało się hitem w wielu krajach. Auto produkowane w przemysłowej strefie Ovčáry koło czeskiego Kolina urosło i stało się modnym małym crossoverem, który w gustownych barwach wyróżnia się na drodze.

Pierwsza generacja Aygo zadebiutowała w marcu 2005 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Był to wspólny model, który powstał z francuskim koncernem PSA i spokrewniony technicznie z Citroënem C1 i Peugeot 107. Produkowany był w specjalnie do tego celu stworzonej spółce Toyota Peugeot Citroën Automobile, której od 1 stycznia 2021 roku jedynym właścicielem stała się Toyota. Natomiast rok później ukończono produkcję modeli partnerów.

Ta generacja była dwukrotnie modernizowana, a do napędu producent oferował dwie jednostki napędowa – trzycylindrową o pojemności 998 cm3 i mocy 68-70 KM oraz czterocylindrową wysokoprężną o pojemności 1398 cm3 HDI i mocy 54 KM.

Druga generacja Aygo miała premierę w marcu 2014 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Pojazd otrzymał zaprojektowane od podstaw nadwozie w języku stylistycznym “J-Playful”, inspirowanym “japońską kultura młodzieżową”. Jego charakterystyczną cechą jest stylizowany na wzór litery X pas przedni, po którego obu stronach umieszczono dłużne reflektory. Z tyłu pojazdu umieszczono w pionie podłużne lampy. We wnętrzu pojazdu zamontowano 7-calowy ekran dotykowy nazwany X-Touch w którym znalazły się modne kafelki znane z Windowsa 8 oraz wykorzystujący technologię MirrorLink, dzięki czemu wyświetlany może być na ekranie obraz ze smartfona; a także elektroniczny obrotomierz wyglądający jak miernik mocy sygnału starych wież audio. W 2018 roku auto przeszło face lifting. W ofercie były dwie jednostki napędowe – trzycylindrowe VVTi 1.0 (69 KM) i 1.2 (82 KM).



Toyota Aygo X zadebiutowała w listopadzie 2021 roku. Auto zbudowano na platformie GA-B z serii Toyota New Global Architekture z nadwoziem crossovera. W ofercie znalazł się tylko trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 998 cm³ o mocy 72 KM, współpracujący z pięciobiegową przekładnią manualną lub bezstopniową Multidrive S.

Model Toyota Aygo I Toyota Aygo II Toyota Aygo X
Okres produkcji 2005-2014 2014-2021 Od 2021
Długość 3405 mm 3455 mm 3700 mm
Szerokość 1615 mm 1623 mm 1740 mm
Wysokość 1465 mm 1460 mm 1525 mm
Rozstaw osi 2340 mm 2340 mm 2430 mm
Masa własna 790-875 kg 840 kg 840 kg
Bagażnik 138/782 l 169 l 231 l

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM – młodzieżowy design

Projektanci stanęli na wysokości zadania, by stworzyć nowoczesny design nadwozia i wnętrza. Dwukolorowe nadwozie z identyfikującą się z najnowszymi modelami Toyoty przednią częścią. W tylnej części zachowano pionowe ułożenie świateł zespolonych, które wyświetlają charakterystyczny i z daleka widoczny symbol.

Gwarancja Toyota Relax – unikalny program gwarancyjny Toyoty

Może podobać się klimat wnętrza z charakterystyczną eliptyczną środkową częścią centralnej konsoli. Jak w każdym z obecnie produkowanych nowych samochodów, także i ten system multimedialny Aygo wymaga nabycia wprawy. Wówczas jego obsługa nie powinna kierowcy sprawić kłopotu. System multimedialny Toyota Smart Connect umożliwi zsynchronizowanie Twojego telefonu z autem. Duży 9-calowy ekran dotykowy HD wyświetli najbardziej użyteczne informacje. Nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych poinformuje o natężeniu ruchu i najbliższych parkingach. Mamy także do dyspozycji indukcyjną ładowarkę smartfona.

Multimedialna kierownica może być regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, ale w tak małym aucie nie ma raczej potrzeby, by również wysuwała się bardziej do wnętrza.

Przednie fotele zintegrowane z zagłówkami są w miarę wygodne i można je ustawić według własnych preferencji. Ich ergonomiczność docenimy podczas dłuższej jazdy. Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że to auto stworzone jest dla dwóch osób, to jednak w wystarczającym komforcie, przy optymalnym ustawieniu przednich foteli, na tylnych siedzeniach mogą bez problemu podróżować dwie dorosłe osoby o wzroście 180 cm. Mają też uchylne boczne okna. Na bagaże tym razem konstruktorzy wygospodarowali przestrzeń 231 litrów, co w zupełności powinno wystarczyć na zakupy.

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM – trzycylindrowa jednostka napędowa

W aktualnej ofercie producent przewidział tylko jeden trzycylindrowy silnik o pojemności skokowej 998 cm³ i mocy 72 KM. To dla auta o masie własnej 840 kg w zupełności wystarcza. Musimy się jednak przyzwyczaić do charakterystycznego dźwięku trzycylindrowca, który może drażnić kierowców zasiadających wcześniej za kierownicą samochodów ze znacznie ciszej pracującymi silnikami czterocylindrowymi. Nie ma tego złego, bo głośna praca silnika Aygo ma swój prawie rajdowy klimat. Docenimy jednak jego ekonomiczną eksploatację ze średnim zużyciem paliwa nie przekraczającym 5.0 l/100 km.

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM – podsumowanie

Ten mały crossover wart jest grzechu. Auto wyróżnia się na drodze, a przy tym jest zwinne w ruchu miejskim. Producent oferuje bogate wyposażenie standardowe z nowoczesnym systemem multimedialnym oraz szeregiem systemów zwiększających bezpieczeństwo. To także jeden z tych modeli, do którego zakupu już przed premierą ustawiały się kolejki.

Toyota Aygo X rok modelowy 2022 – cennik

Toyota Aygo X najpopularniejszym małym autem wśród osób prywatnych

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM –  podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 cm³, R3, benzyna
Moc 72 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 93 Nm przy 4400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 5-biegowa manualna, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 158 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta 4,7-5,2 l/100 km
Długość 3700 mm
Szerokość 1740 mm
Wysokość 1525 mm
Rozstaw osi 2430 mm
Pojemność zbiornika paliwa 35 l
Pojemność bagażnika 231 l
Masa własna 840 kg
Cena wersji Active 65 900  zł

 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

19 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

19 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago