Categories: Testy

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI – trochę sportu jesienią

Ibiza od początku swojego istnienia należy do kluczowych modeli hiszpańskiej marki. Obecnie produkowana jest piąta generacja, a w całej historii design modelu był aż 12-krotnie modernizowany. W ciągu 38 lat wyprodukowano ponad 6 mln egzemplarzy. Obecne wcielenie skazane jest na sukces.

Produkcja pierwszej generacji w hiszpańskiej fabryce Zona Franca rozpoczęła się 27 kwietnia 1984 roku. Model powstał na bazie leciwego Seata Ronda, lecz był to pierwszy model, do którego nie wykorzystano nadwozia zmodyfikowanego Fiata. Produkowany był w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Autorem designu był włoski mistrz Giorgetto Giugiaro, a układ napędowy powstał we współpracy z inżynierami Porsche. Model ten przeszedł dwa face liftingi,a licencję na jego produkcję sprzedano w 1999 roku chińskiemu producentowi Nanjing Automobile Group.

Druga generacja miała premierę podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA 1993 we Frankfurcie nad Menem. Tym razem był to efekt hiszpańsko-niemieckiej współpracy. Model zbudowano na bazie platformy koncernu Volkswagen A03 z wykorzystaniem technologii niemieckiego koncernu. Autorem designu nadwozia był po raz kolejny Giorgetto Giugiaro. Dostępne były cztery wersje nadwozi – 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 2- i 4-drzwiowy sedan Dwukrotnie model modernizowano.

Trzecia generacja zadebiutowała w 2002 roku. Została zaprojektowana przez zespół kierowany przez Waltera de Silvę na koncernowej platformie A04, którą wykorzystano również do budowy Skody Fabii i Volkswagena Polo. W ofercie były trzy wersje nadwoziowe – 3-i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. W 2005 roku auto przeszło face lifting.

Czwarta generacja zaprojektowana przez Luca Donckerwolke, zadebiutowała w marcu 2008 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Powstała na bazie platformy koncernu Volkswagen PQ25/A05 przeznaczonej do Wersja trzydrzwiowa była sprzedawana jako Ibiza SportCoupé. Wersje FR i Cupra oraz kombi dołączyły do oferty w 2010 roku, którą produkowano tylko do 2016 roku.



Piąta generacja, której projektantem designu jest Alejandro Mesonere-Romanos, po raz pierwszy pokazana została publicznie 31 stycznia 2017 roku, ale oficjalny jej debiut odbył się w marcu 2017 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Auto powstało na koncernowej platformie MQB A0 i produkowane jest już tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Ważną jego oceną jest uzyskanie wyniku pięciu gwiazdek podczas testów zderzeniowych niezależnej organizacji EuroNCAP.

W kwietniu 2021 roku obecnie dostępna generacji Ibizy przeszła face lifting, którego efektem jest m.in. duży napis Ibiza widoczny na tylnej części pojazdu.

Generacja Ibiza I Typ 021 Ibiza II Typ 6K
Ibiza III Typ 6L Ibiza IV Typ 6J Ibiza V Typ6F
Okres produkcji 1984-1993 1993-2002 2002-2008 2008-2017 2017-
Projektant Giorgetto Giugiaro Giorgetto Giugiaro Walter de Silva Luc Donckerwolke Alejandro Mesonere-Romanos
Długość 3638 mm

FL: 3683 mm

3876 mm 3953 mm 4052 mm

ST:4227 mm

4059 mm
Szerokość 1610 mm 1640 mm 1698 mm 1693 mm 1780 mm
Wysokość 1394 mm 1422 mm 1441 mm 1445 mm 1444 mm
Rozstaw osi 2443 mm 2443 mm 2460 mm 2469 mm 2564 mm
Bagażnik 262-320/1130 l 250/802 l 267/960 l 3d: 284/930 l

5d:292/938 l

Cupra FL: 236/882 l

ST: 430/1164 l

355 l
Masa własna 840-950 kg od 895 kg od 1015 kg od 974 kg

ST: od 1035 kg

1091-1272 kg

SEAT Ibiza i Arona w nowej odsłonie

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI – Formula Racing w kolorze Saphire Blue

Czy usportowiony model musi być czerwony jak przykładowo Ferrari czy Mustang? Metalizowane lakiery, w których dostępna jest najnowsze generacja Ibizy, usiłuje temu zaprzeczyć. Zdecydowanie Saphire Blue wyróżnia ten model na drodze. Ze stylowymi 18-calowymi felgami 5-drzwiowy hatchback prezentuje się dynamicznie. Przednia część nadwozia upodobniła się do najnowszych modeli, a w tylnej części już z daleka widoczny jest napis “Ibiza”, co obecnie wpisuje się w najnowszą strategię marki i jej identyfikację w koncernie Volkswagen.

Formula Racing, a więc blisko sportu. Tu jednak Czytelnikowi należy się istotna uwaga, iż sportowy charakter przejęła wydzielona z SEAT-a marka CUPRA, ale FR pozostawiono do dyspozycji SEAT-a, by jego modele również utożsamiały się ze sportowym charakterem hiszpańskiej marki. W wersji FR nie znajdziemy już kubełkowych foteli i typowo sportowego zawieszenia. Dobrze się stało, że producent wyposażył tę wersję w czterocylindrową jednostkę napędową 1.5 TSI o mocy 150 KM i 7-stopniową przekładnię DSG. Takie połączenie pozwala na odrobinę szaleństwa na autostradzie, a w ruchu miejskim pozwala na szybki start spod świateł.

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI – wnętrze z koncernowymi komponentami

Nie można narzekać, bo producent skorzystał z prawie wszelkich dostępnych komponentów, by jak najlepiej wyposażyć swój topowy model. We wnętrzu pojazdu znajdziemy m.in. fotele Le Mans z czerwonym przeszyciem. dekor nawiewów powietrza w kolorze Daring Red, wielofunkcyjną sportową kierownicę obszytą skórą Nappa z czerwonym przeszyciem i logo FR, łopatki do zmiany biegów, oświetlenie kabiny Ambiente LED.

Kierowca ma przed sobą multimedialny kokpit oraz w części centralnej deski rozdzielczej system multimedialny z 8,25-calowym ekranem dotykowym. Obsługuje on m.in. radio  w systemie DAB, nawigację satelitarną, kamerę cofania oraz dostarcza niezbędnych informacji o pojeździe. Dźwięk dobrej jakości w całym samochodzie zapewnia 6 głośników.

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI -podsumowanie

To solidny hatchback, który cieszy się uznaniem na rynkach całej Europy. Z cała pewnością jego zaletą jest usportowiony charakter. Producent oferuje bogate wyposażenie z pakietem najnowszych rozwiązań koncernu Volkswagen zapewniającym najwyższy stopień bezpieczeństwa. Użytkownicy docenią komfort jazdy oraz ekonomiczną eksploatację.

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI -podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1498 cm³, R4, turbobenzyna
Moc 150 KM przy 5000-6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa automatyczna DSG, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 219 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta 6,1 l/100 km
Długość 4059 mm
Szerokość 1780 mm
Wysokość 1444 mm
Rozstaw osi 2564 mm
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Pojemność bagażnika 355 l
Masa własna 1199 kg
Cena wersji FR 102 600 zł



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago