Setki szkiców, tysiące kilogramów gliny i wiele litrów farby. Zazwyczaj o nowych samochodach myślimy w kontekście linii produkcyjnej, na której auta konstruują wyrafinowane roboty. Zanim nowy model trafi na linię montażową, w procesie jego powstawania biorą udział… rzemieślnicy.
– Jak zawsze, projekt Rangera Raptora nowej generacji rozpoczął się od krótkiego opisu. Stanowi on podstawę projektu, mówi o inspiracjach i jego najważniejszych detalach. Gdy opis jest skończony, do pracy mogą przystąpić projektanci. Ich praca „zawsze zaczyna się od ołówka i papieru” – powiedział Dave Dewitt, szef zespołu odpowiedzialnego za projekt nadwozia Rangera Raptora. Po zatwierdzeniu szkiców, których – według Dewitta – „trzeba wykonać setki”, projektanci mogą przystąpić do rysowania ich oraz odtwarzania w komputerze. Na tym etapie powstają nie tylko cyfrowe szkice, ale również modele 3D, potrzebne do późniejszego formowania wzorców z gliny.
Z ponad 4 000 kg gliny powstały nie tylko modele w skali 1/3, ale również naturalnej wielkości. Tylko w pierwszej kolejności były one rzeźbione przez maszyny. Następnie do pracy przystąpili mistrzowie rzeźbiarstwa. Szefowie poszczególnych etapów projektu zatwierdzają gliniany model, który jest „zamrażany”. Modelarze rzeźbią w glinie również naturalnej wielkości wzory kierownicy, deski rozdzielczej oraz foteli.
Już podczas pracy rzeźbiarzy, specjaliści z zespołu ds. kolorów i materiałów wybierają tkaniny, tekstury i kolory, które nie tylko podkreślą wygląd Rangera Raptora nowej generacji, ale także będą zgodne z DNA projektu. Wnętrze Raptora ma jednocześnie przypominać kokpit samolotu i być tak praktyczne, jak to tylko możliwe.
Podczas gdy różne zespoły projektantów pracują nad wyglądem nadwozia i wnętrza, zespół inżynierów zajmuje się podwoziem, aby zagwarantować, że dobry wygląd to jedynie początek.
W końcu, po wielu godzinach ciężkiej pracy różnych specjalistów, powstaje ręcznie zbudowany Ranger Raptor nowej generacji.
Ranger Raptor nowej generacji wyczynowe podwozie okrywa atletycznie wyglądającym nadwoziem, które nie tylko przenosi go na wyższy poziom designu, ale także wyraża pełen potencjał działu Ford Performance i nawiązuje do pozostałych członków rodziny Raptor.
– Naszym celem było zapewnienie, aby forma podążała za funkcjonalnością, a także przeniesienie designu Rangera na wyższy poziom – powiedział Max Tran, główny stylista Rangera Raptora.
– Poprzez wygląd Rangera Raptora styliści mieli za zadanie opowiedzieć jego historię – dodał Dewitt.
– Jedno spojrzenie musi wystarczyć, aby mieć jasny obraz mocy, osiągów i możliwości Rangera Raptora, ale także rozpoznać, że jest on częścią rodziny Ford Performance i jednym z modeli spod znaku Raptor – powiedział Dewitt.
Modele Raptor są szczytem możliwości terenowych i chociaż każdy ma swoją własną tożsamość, to muszą mieć wspólne elementy stylistyczne właściwe dla rodziny Raptor. Należą do nich, między innymi, odważny napis F-O-R-D, który rozciąga się od błotnika do błotnika na przyciemnionym grillu, reflektory Matrix LED, wytrzymałe stalowe zderzaki z przodu i z tyłu stworzone z myślą o ekstremalnej jeździe w terenie, wytrzymała stalowa osłona silnika, potężna pokrywa silnika z otworami wentylacyjnymi po bokach oraz szerokie błotniki.
Ranger Raptor ma wszystkie te elementy i dodatkowo odróżnia się od Rangera nowej generacji wybrzuszoną pokrywą silnika, która wskazuje na moc jednostki napędowej znajdującej się pod nią, podwójnymi końcówkami układu wydechowego umieszczonymi wysoko i atrakcyjnymi szarymi detalami.
– Atletyczny design sprawia, że Ranger Raptor jest samodzielnym modelem, nie tylko w gamie Rangera, ale także w rodzinie Raptorów. Możesz wszystkie zaparkować obok siebie i zobaczysz detale, które je wyróżniają, ale także elementy, które je ze sobą łączą – powiedział Dewitt.
Według Nicka Eterovica, szefa zespołu ds. projektu wnętrza, kabina Rangera Raptora musi utwierdzać kierowcę, że może wykorzystać wysokie osiągi Raptora nowej generacji.
– Zespół stylistów musiał zaprojektować komfortową kabinę samochodu terenowego o wyczynowych osiągach, jednocześnie wygodną w obsłudze i nowoczesną – powiedział Eterovic.
Kabina Rangera Raptora jest tak samo wyrazista, jak jego wygląd zewnętrzny, z detalami w kolorze Ford Performance Code Orange. Deskę rozdzielczą i górną część paneli na drzwiach pokrywa materiał Terra Suede, który jest miękki, ale wytrzymały i łatwy do czyszczenia. Jego matowe wykończenie zmniejsza odblaski i potęguje jakość wykonania kabiny.
Fotele Ford Performance, zarezerwowane dla Rangera Raptora nowej generacji, nawiązują do siedzeń w myśliwcu F-22 Raptor z mocno wyprofilowanymi podparciami po bokach, których zadaniem jest utrzymanie ciała w miejscu bez względu na konfigurację terenu. Tapicerkę foteli również opracowano tak, aby była zarówno funkcjonalna, jak i prezentowała się estetycznie, dzięki nowo opracowanemu „supermatowemu” wykończeniu z dodatkiem zamszu. Ponieważ Ranger Raptor nowej generacji umożliwia podróż w większym gronie, tylne siedzenia zaprojektowano tak, aby były tak samo komfortowe i zapewniały takie samo wsparcie, jak te z przodu.
– Fotele myśliwców odrzutowych muszą zapewniać podparcie zarówno na boki, jak i w górę i w dół – powiedział Eterovic. – Spędziliśmy dużo czasu, przyglądając się szczegółom foteli F-22 i temu, jak moglibyśmy je wykorzystać we wnętrzu Rangera Raptora. Chcieliśmy mieć też pewność, że fotele z tyłu są tak samo wygodne, jak te z przodu.
We wnętrzu Rangera Raptora uwagę zwracają również wysokiej jakości gruba skórzana kierownica z podparciami na kciuki i z pomarańczowym znacznikiem na górze koła kierownicy oraz magnezowe łopatki do ręcznej zmiany biegów. Zarezerwowany dla Rangera Raptora przycisk „My Mode” umożliwia kierowcy wybór trybów jazdy – Normal, Sport i Baja, które zmieniają ustawienia wspomagania układu kierowniczego, charakterystykę tłumienia amortyzatorów i odgłos pracy układu wydechowego (można również wybrać opcję „Cichy”).
Nowy, konfigurowalny 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników Forda w modelu Raptor pasuje do wyczynowego charakteru pick-up’a. Jego uzupełnieniem jest 12-calowy pionowy ekran dotykowy, którym obsługuje się m.in. najnowszy system multimedialny Ford SYNC 4A.
– Ranger Raptor nowej generacji jest tak samo odważny i wyrazisty w środku, jak i na zewnątrz. Od cyfrowego zestawu wskaźników, poprzez łatwy dostęp do zmiany trybów jazdy, aż po mocno wyprofilowane fotele, terenowy profil ekranu dotykowego i akcenty w kolorze Code Orange, Rangera Raptora zaprojektowano do działania tuż po wyjeździe z salonu – powiedział Eterovic.
Źródło: Ford
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…