Rolls-Royce Motor Cars prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model – Spectre – który obwieszcza początek nowej ery. W czasie jej trwania całe portfolio modelowe do 2030 r. zostanie zelektryfikowane. Zobowiązanie to przyczyni się do wzmocnienia wrażeń z jazdy Rolls-Roycem – natychmiastowej dostępności momentu obrotowego, ciszy w kabinie podczas jazdy i poczucia, że samochód porusza się tylko na jednym biegu – które charakteryzowały każdy samochód
Rolls-Royce’a od 1904 roku. Spectre reprezentuje całkowicie nową klasę samochodów, Ultraluksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol świetlanej, śmiałej, zelektryfikowanej przyszłości.
Podczas prac nad zasadniczymi szkicami Spectre, zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów, szczególnie zaś ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów i zastosowaniem przewężeń, by uzyskać budzące emocje sylwetki.
Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a. Jego lamelki są w odpowiedni sposób wyprofilowane, a cała konstrukcja jest teraz zabudowana w jednej płaszczyźnie. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić w aparycję Spectre dzięki temu, że w grillu odbija się otoczenie. Po zmroku obecność Spectre potwierdza delikatne podświetlenie grilla przez 22 diody LED rozświetlające idealnie wypiaskowane tylne powierzchnie każdej lamelki. Ich delikatny blask odbity na wypolerowanych przednich powierzchniach ma na celu stworzenie subtelnego, trójwymiarowego nocnego znaku rozpoznawczego.
Wraz z figurką Spirit of Ecstasy (której kształty nieco zmieniono, by stały się bardziej opływowe, co samo w sobie jest efektem łącznie 830 godzin prac nad modelowaniem i badań w tunelu aerodynamicznym), grill wzmacnia rekordowy współczynnik oporu, którego wartość wynosi jedynie 0,25 cd. To sprawia, iż Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki.
Dominujący wygląd Spectre jest zasługą jego idealnych proporcji; podział świateł to hołd złożony jego duchowemu przodkowi, którym jest Phantom Coupé. Wyraziste światła pozycyjne są równoważone umieszczoną poniżej grupą lamp, która na pierwszy rzut oka wygląda na przyciemnioną, ale to efekt pociemnianego chromu, który chowa reflektory niczym szkatułka na biżuterię.
Ostra pionowa linia maski Spectre wiedzie oko ku tyłowi, ku monolitycznym bokom. Nadwozie Spectre tworzy wrażenie ruchu poprzez odzwierciedlenie mijanej pod nim drogi, podobnie do tego, jak na kadłubie jachtu regatowego tnącego fale odbija się ocean. Ta „zwiewna linia” pokazuje, czym jest legendarna “jazda na latającym dywanie” (tzw. magic carpet drive), zaś inspiracją dla wznoszącej się delikatnie do przodu linii boków był unoszący się dziób nabierającego prędkości jachtu motorowego.
Najbardziej dominująca w sylwetce Spectre jest jego tylna część przywołująca najbardziej znamienite samochody i łodzie w historii. Gładkość niemal w całości szklanych powierzchni znacząco przyczynia się do najniższego dotąd wskaźnika oporu dla modelu Rolls-Royce’a. Tylne lampy są elementem największego jednolitego fragmentu karoserii, jaki kiedykolwiek wyprodukowano dla modelu Rolls-Royce’a. Rozciąga się on od słupka A aż do przedziału bagażowego. Spectre jest pierwszym od niemal 100 lat produkcyjnym dwudrzwiowym coupé, który będzie wyposażony w 23-calowe koła.
Wnętrze Spectre pełne jest najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów Bespoke. Nawiązują do ponadczasowej tajemnicy nocnego nieba. Po raz pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce może mieć drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. Otwierane “pod wiatr” drzwi można również zamówić z wyposażeniem w drewniane panele Canadel Panelling. Ich nazwa pochodzi od zatoki na południu Francji, gdzie Sir Henry Royce wraz z zespołem projektantów spędzali zimy.
Eteryczny nocny wątek przywołuje również rozświetlona deska rozdzielcza Spectre. Stworzona podczas dwóch lat i 10000 godzin zespołowej pracy, zawiera tabliczkę z nazwą modelu otoczoną ponad 5,5 tys. gwiazd. Gdy samochód jest wyłączony, iluminacja deski (mieści się po stronie pasażera) jest kompletnie niewidoczna.
Model Spectre powstał na bazie Architektury Luksusu – stworzonej przez markę aluminiowej przestrzennej ramy. Z myślą o Spectre inżynierowie Rolls-Royce’a przygotowali jej wersję o 30 proc. sztywniejszą (w porównaniu z innymi modelami marki), a to dzięki fragmentom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu. Plastyczność konstrukcji pozwoliła również na umieszczenie podłogi w połowie pomiędzy strukturą progów, nie zaś na nich lub pod nimi. W utworzonym kanale pomiędzy baterią a podłogą przebiegają kable i system kontroli klimatyzacji. Sama bateria została zamontowana poniżej, zapewniając idealnie gładki profil pod podłogą. To wszystko nie tylko tworzy niską pozycję do siedzenia i otacza kabinę. Bateria jest też materiałem wygłuszeniowym o wadze niemal 700 kg.
Spectre jest najbardziej zsieciowanym Rolls-Roycem w historii. Wraz z tym modelem Rolls-Royce wdrożyło system „Decentralised Intelligence”, który jest w stanie odbierać i procesować informacje od nienotowanej dotąd liczby czujników obecnych w samochodzie, które zarządzają tak samo rekordową liczbą funkcji.
By mieć pewność, iż marka nie tylko kontynuuje, ale również rozwija to, co znajduje się u podstawy wrażeń z jazdy Rolls-Roycem, te nowe czujniki zostały zestrojone i udoskonalone przez najbardziej doświadczonych inżynierów Rolls-Royce’a podczas programu jazd testowych obejmujących 2,5 mln km. To nowe, kierunkowane danymi, podejście do inżynierii jest olbrzymim wyzwaniem, a jednocześnie unikalną szansą. Dzięki przetwarzaniu tak ogromnej porcji danych i wykorzystaniu ich do ulepszenia dokładności bezpośredniego przekazywania mocy z napędu na koła, inżynierowie marki mogli opisać wrażenia zapewniane przez Spectre jako coś podobnego do „Rolls-Royce’a w wysokiej rozdzielczości” w dziedzinie szybkości i dokładności odpowiedzi silnika na różnorakie warunki drogowe i pogodowe panujące na całym świecie.
Rygorystyczny program jazd testowych po różnych zakątkach świata pozwolił inżynierom marki na dostrojenie systemu zawieszenia Planar do ery elektryfikacji. Korzystając z gamy systemów informatycznych, dzięki dokładnie sprecyzowanym reakcjom na sygnały od kierowcy i warunki na drodze, Planar zapewnia charakterystyczne wrażenia z „jazdy na latającym dywanie”.
Dzięki systemowi nowych elementów informatycznych i wykorzystaniu możliwości szybkiego przetwarzania danych, Planar jest w stanie rozłączyć poprzeczne stabilizatory pozwalając każdemu kołu pracować niezależnie, co zapobiega wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze. System umożliwia również redukcję innych niedogodności powodowanych przez braki w nawierzchni.
Gdy system zidentyfikuje konieczność skrętu, Planar ponownie spaja wspomniane części i usztywnia amortyzatory, a system skrętności czterech kół zostaje przygotowany do aktywacji, by wejście i wyjście z zakrętu było jak najłatwiejsze. Podczas pokonywania zakrętu monitorowanych jest 18 czujników, ponadto parametry skręcania, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są dostosowane do siebie tak, aby Spectre pozostał stabilny. Efektem jest prostota prowadzenia.
Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km WLTP, dostępny moment obrotowy to 900Nm z napędu o mocy 430 kW. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h przyspieszy w 4,5 sek.
Jako że Spectre ma wciąż przed sobą miesiące testów i optymalizacji, poniższe liczby mogą się zmienić przed oficjalnym potwierdzeniem, które nastąpi przed debiutem rynkowym w 4 kwartale 2023 r.
Liczba drzwi / miejsc 2 drzwi / 4 miejsca
Długość pojazdu 5453 mm / 214,685 in
Szerokość pojazdu 2080 mm / 81,889 in
Wysokość (bez ładunku) 1559 mm / 61,377 in
Rozstaw osi
Promień skrętu 12,7 m
Waga Kerb 2975 kg
Zamówienia na Spectre można już składać. Pierwsi klienci otrzymają swoje samochody w czwartym kwartale 2023. Cenowo model Spectre będzie pozycjonowany pomiędzy Cullinanem a Phantomem.
Źródło: Rolls-Royce / Auto Fu
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…