W połowie września przekazano wykonawcy plac budowy odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami, a na początku października pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą. Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S1 pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą.
Tym samym zainaugurowano rozpoczęcie prac budowlanych na dwóch z czterech odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą.
40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości ok.40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim – Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a Dankowice – Suchy Potok w listopadzie 2023 r.
GDDKiA – budowa drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku
Z uwagi na duży zakres inwestycji, proces uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej był bardzo złożony. Na okres wydawania decyzji ZRID wpływ miały między innymi: wyrok NSA nakazujący ponowne rozpatrzenie sprawy przez GDOŚ, zaskarżenia decyzji środowiskowej oraz konieczność uzyskania dwóch dodatkowych decyzji środowiskowych w związku zaprojektowanymi rozwiązaniami przebudowy sieci kolidujących z inwestycją. W efekcie – uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Oświęcim – Dankowice nastąpiło 12 września br., a dla Dankowice – Bielsko-Biała 27 września br. W konsekwencji wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
GDDKiA – ograniczenia w ruchu na budowie drogi mają swój cel
S1 Mysłowice – Bieruń
4 lipca 2022 r. podpisano umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka to II kwartał 2023 r. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł.
S1 Bieruń – Oświęcim
30 listopada 2021 r. podpisano umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to ponad 212 mln zł. Dotyczy ona budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Trwa projektowanie inwestycji. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka powinno nastąpić jeszcze w tym miesiącu.
S1 Oświęcim – Dankowice
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości ok. 15,2 km podpisano 14 maja 2020 r. Ten odcinek wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Wartość umowy to ponad 989,7 mln zł. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
S1 Dankowice – Bielsko-Biała
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRID 27 września br. mogą ruszyć prace budowlane. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Kalendarium
S1 węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
- 10 października 2019 r. – wszczęcie postępowania
- 14 lutego 2020 r. – termin składania ofert
- 20 marca 2020 r. – sporządzenie rankingu ofert
- 21 sierpnia 2020 r. – wykluczenie i odrzucenie ofert firm CSCEC, Mirbud, Strabag, Mostostal, Intercor
- 31 sierpnia 2020 r. – odwołanie CSCEC do KIO
- 29 września 2020 r. – wyrok KIO
- 9 października 2020 r. – w związku z wyrokiem KIO:
- unieważnienie czynności wykluczenia CSCEC z postępowania
- unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej przez CSCEC
- powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty CSCEC
- 14 października 2020 r. – otrzymanie wyroku KIO wraz z uzasadnieniem
- 21 października 2020 r. – złożenie przez GDDKiA skargi do Sądu Okręgowego w Katowicach na wyrok KIO
- 12 stycznia 2021 r. – postanowienie Sądu Okręgowego w Katowicach w przedmiocie skargi na wyrok KIO
- 22 lutego 2021 r. – unieważnienie postępowania przez GDDKiA
S1 węzeł Kosztowy II – węzeł Bieruń
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
- 11 czerwca 2021 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.
- 16 czerwca 2021 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na platformie zakupowej
- 20 sierpnia 2021 r. – otwarcie ofert
- 11 maja 2022 r. – wybór oferty
- 4 lipca 2022 r. – podpisanie umowy
- październik 2025 r. – umowny termin zakończenia robót
S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
- 1 czerwca 2021 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.
- 4 czerwca 2021 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na platformie zakupowej
- 12 sierpnia 2021 r. – otwarcie ofert
- 4 października 2021 r. – wybór oferty
- 30 listopada 2021 r. – podpisanie umowy
- grudzień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót
S1 węzeł Oświęcim – Dankowice
- 11 października 2019 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.
- 21 lutego 2020 r. – otwarcie ofert
- 27 marca 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
- 14 maja 2020 r. – podpisanie umowy
- 12 marca 2021 r. – złożenie do Wojewody Śląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 28 kwietnia 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Katowicach
- 12 października 2021 r. – wydanie przez RDOŚ decyzji środowiskowej dla wyjść poza pierwotną decyzję środowiskową
- 4 kwietnia 2022 r. – wystąpienie przez RDOŚ do Wojewody Śląskiego o przeprowadzenie udziału społeczeństwa w ramach ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz o opinię Wód Polskich, Inspekcji Sanitarnej oraz RDOŚ w Krakowie
- 7 czerwca 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
- 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
- 22 lipca 2022 r. – doprowadzenie projektu budowlanego do zgodności z postanowieniem RDOŚ z 7 czerwca 2022 r.
- 6 września 2022 r. – zaświadczenie RDOŚ w Katowicach o niewniesieniu zażalenia na postanowienie o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji środowiskowej z 2016 r.
- 12 września 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Śląskiego
- 15 września 2022 r. – przekazanie wykonawcy terenu budowy
- sierpień 2023 r. – umowny termin zakończenia robót
Dankowice – węzeł Suchy Potok
- 16 października 2019 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.
- 19 czerwca 2020 r. – wybór oferty
- 3 sierpnia 2020 r. – podpisanie umowy
- 27 września 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Śląskiego
- 3 października 2022 r. – przekazanie wykonawcy terenu budowy
- listopad 2023 r. – umowny termin zakończenia
Źródło: GDDKiA