Projekt ID. po raz pierwszy pojawił się w formie pojazdu koncepcyjnego w 2016 roku, a wersja seryjna została zaprezentowana 9 września 2019 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem. ID.3 i całą rodzina elektrycznych modeli powstały na rewolucyjnej platformie MEB, która również wykorzystywana jest do budowy bliźniaczych modeli marki Skoda i Seat.
Szybko okazało się, że pomysł niemieckiego koncernu Volkswagen na elektryfikację okazał się trafiony. Wprowadzane na rynek kolejne modele ID. stały się rynkowymi przebojami. Użytkownicy szczególnie cenią przestrzeń ich wnętrza i zasięg, który pozwala na pokonanie dystansu przynajmniej 400 kilometrów.
Zapewne wielu kierowców, którzy na co dzień nie mają do czynienia z samochodami elektrycznymi, będzie zaskoczonych już przy okazji pierwszego spotkania z ID.3. Wsiadamy do nowoczesnego wnętrza z gustownym designem. Przed nami cyfrowa kraina – wirtualny kokpit oraz po prawej stronie kierownicy przełącznik trybu jazdy oraz elektrycznego startera. System sam uruchamia tryb jazdy, gdy pokrętło ustawimy w pozycji D/B. Pokrętło zmiany trybu jazdy ma tylko cztery możliwości (w tym parkowanie). Chyba już prościej się nie da.
Chociaż mamy nawyki z typowego samochodu z jednostką napędową, w którym trzeba najpierw uruchomić silnik, a później ustawić lewarkiem odpowiednie przełożenie, to w tym przypadku szybko się przyzwyczaimy i o dziwo będziemy zadowoleni, że tak łatwo się tym autem jeździ.
Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit, który wyświetla tylko niezbędne informacje. Ograniczono je do niezbędnego minimum. Natomiast centralny tablet systemu multimedialnego obsługiwany jest dotykowo. Trzeba przyzwyczaić się do jego funkcjonowania, gdyż ustawienia zmieniają się już nawet tylko za lekkim dotknięciem przycisków znajdujących się tuż pod nim. Przyznać trzeba, iż są one intuicyjne i kierowca szybko ich obsługę opanuje.
Czterech pasażerów ma wystarczający komfort podróży, co docenimy podczas jazdy na dłuższym dystansie. Zaskakujące jest to, iż konstruktorom ID.3 udało się w drugim rzędzie wygospodarować aż tyle miejsce. To znacznie więcej, niż wydaje nam się, gdy patrzymy na ten samochód z zewnątrz. To jest naprawdę pojemny i wygodny kompakt. Do dyspozycji mamy także bagażnik o pojemności 385 l.
Producent już w podstawowej wersji ID.3 zapewnia bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu, powitalne oświetlenie z lusterek zewnętrznych, kierownica multifunkcyjna obszyta skórą, oświetlenie wnętrza Ambiente Plus (30 wariantów), przednie fotele podgrzewane, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, system Lane Assist – asystent utrzymania pasa ruchu, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach, system Rear Assist – kamera cofania, proaktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC oraz funkcją “stop & go”, klimatyzacja automatyczna Climatronic, jednostrefowa, zdalnie sterowana, czujnik deszczu, Park Assist – system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania, system nawigacji satelitarnej Discover Pro, Sign Assist – system rozpoznawania znaków drogowych, modulator dźwięku – ID.Sound, poduszki powietrzne kierowcy i współpasażera, kurtyny boczne oraz poduszka centralna.
Dla bardziej wymagających użytkowników za dopłatą dostępne są atrakcyjne pakiety oraz m.in. ID. Charger Travel Basis 11kW 3 fazy 16A (4 289 zł), zestaw do montażu ściennego ID.Charger Travel Basis (1 249 zł), modułowy system komfortu podróży, uniwersalne mocowanie tableta (645 zł), komplet kół zimowych ID.3 19″ – felga ze stopu metali lekkich Loen (11 636 zł), osłony przeciwsłoneczne szyb drzwi tylnych i szyby pokrywy bagażnika (949 zł), fotelik dziecięcy samochodowy VW Kidfix i-SIZE, 3,5-12 lat (1 769 zł), bagażnik składany Compact II, na 2 rowery (2 950 zł), hak transportowy do przewozu rowerów na bagażniku (2 149 zł), Pakiet L (4 lata), Pakiet Przeglądów Plus, ochrona pogwarancyjna Volkswagen Safe+ i Mobilność zastępcza (11 540 zł) oraz obręcze aluminiowe czarne Sanya 7,5J x 20 (8 390 zł).
Do wybory mamy pięć lakierów nadwozi, które wyróżniają ten model na drodze. Za podstawowy w ofercie szary Moonstone Uniwersalny z czarnym dachem nie jest wymagana dopłata. Natomiast będziemy musieli dopłacić za lakiery metaliczne – biały Glacier Metalik z czarnym dachem (2 840 zł), czerwony Kings Metalik z czarnym dachem (3 540 zł), srebrny Scale Metalik z czarnym dachem (2 840 zł) oraz turkusowy Makena Metalik z czarnym dachem (3 540 zł).
Trudno dziwić się, iż ten model robi rynkową furorę. Elektryczny kompakt z komfortowym i pojemnym wnętrzem, naszpikowany elektroniką i praktycznymi nowoczesnymi rozwiązaniami. Gdy do tego dodamy zasięg sięgający granicy 400 km, to powinno wystarczyć nawet dla wymagającego użytkownika, który planuje tym autem wyjazdy za miasto. Możliwość szybkiego ładowania pozwoli na skrócenie do minimum czasu niezbędnego do tego postoju.
Energia elektryczna | 58 kWh 150kW/204KM, automatyczna, 1‑biegowa | 77 kWh 150kW/204KM, automatyczna, 1‑biegowa |
---|---|---|
Silnik | elektryczny | elektryczny |
Max. moc | 150 kW (204 KM) | 150 kW (204 KM) |
Max. moment obrotowy | 310 Nm przy – /min | 310 Nm przy – /min |
Skrzynia biegów | automatyczna, 1-biegowa | automatyczna, 1-biegowa |
Norma emisji spalin | – | AX |
Emisja CO2 | ||
Cykl mieszany (g/km) | 0 | 0 |
Zużycie energii | ||
Cykl mieszany | 15,3 kWh/100 km | 15,4 kWh/100 km |
Zasięg | ||
Cykl mieszany | 426 km | 557 km |
Bateria i ładowanie | ||
Typ baterii | Litowo-jonowa | Litowo-jonowa |
Czas ładowania AC 2,3 kW, 0%-100% | 31:00 | 39:00 |
Czas ładowania AC 11 kW, 0%-100% | 06:15 | 07:30 |
Pojemność baterii (Netto) | 58 kWh | 77 kWh |
Maksymalna moc ładowania akumulatora prądem DC | 120 | 170 |
Czas ładowania maksymalną mocą DC (5%-80% naładowania) | 0:35 | 0:30 |
Czas ładowania w minutach dla uzyskania zasięgu 100 km przy maksymalnej mocy ładowania DC (od 5% naładowania, WLTP) | 00:08 | 00:05 |
Zasięg elektryczny w czasie 30 minut przy maksymalnej mocy ładowania DC (od 5% naładowania, WLTP) | 295 | 415 |
Masa pojazdu | ||
Masa własna min. | 1.813 kg | 1.936 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2.270 kg | 2.290 kg |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,9 s |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość, min./ Długość, max. | 4.261 mm / 4.264 mm | 4.261 mm / 4.264 mm |
Szerokość / Szerokość, max | 1.809 mm / 1.809 mm | 1.809 mm / 1.809 mm |
Wysokość max. | 1.568 mm | 1.568 mm |
Rozstaw osi | 2.770 mm | 2.770 mm |
Rozstaw kół przód min. / max. | 1.536 mm / 1.548 mm | 1.536 mm / 1.548 mm |
Rozstaw kół tył min. / max. | 1.513 mm / 1.525 mm | 1.513 mm / 1.525 mm |
Wymiary bagażnika | ||
Długość z oparciami złożonymi | 1.601 mm | 1.601 mm |
Szerokość | 1.001 mm | 1.001 mm |
Pojemność bagażnika przy rozłożonej tylnej kanapie | 385 l | 385 l |
Pojemność bagażnika maksymalna | 1.267 l | 1.267 l |
Pozostałe dane | ||
Średnica zawracania | 10.300 mm | 10.300 mm |
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…