Japoński crossover po raz pierwszy został oficjalnie zaprezentowany w październiku 2006 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Był to pierwszy model, którego design został zaprojektowany przez Nissan Design Europe w Londynie przy współpracy z Nissan Technical Centre Europe w Crenfield. W grudniu 2006 roku z taśmy brytyjskiej fabryki Nissana w Sunderland zjechały pierwsze seryjne egzemplarze.
Już pierwsza generacja okazała się sukcesem i w 2008 roku do oferty dołączono wersję 7-osobową Qashqai+2 (NJ10), która jednak nie cieszyła się aż tak wielkim zainteresowaniem jak tego oczekiwał producent. Ostatecznie przetrwała tylko w pierwszej generacji modelu.
Pierwsza generacja zbudowana została na platformie znanej z Nissana X-Trail i Renault Koleos. Druga generacja otrzymała koncernowa platformę CFM-C, dzięki której auto stało się dłuższe i lżejsze. Natomiast trzecia generacja przejęła wszystko co najlepsze dzięki zmodyfikowanej platformie CFM-CD, która trafiła także do Nissana X-Trail i Renault Austral.
Generacja | J10 (2006-2010) | NJ10 (2008-2013) | J11 (2013-2021) | J12 (2021-obecnie) |
Długość | 4315 mm | 4535 mm | 4394 mm | 4425 mm |
Szerokość | 1785 mm | 1785 mm | 1806 mm | 1835 mm |
Wysokość | 1605 mm | 1605 mm | 1595 mm | 1625 mm |
Rozstaw osi | 2630 mm | 2760 mm | 2646 mm | 2665 mm |
Masa własna | 1356-1685 kg | 1356-1685 kg | 1318-1695 kg | 1405-1803 kg |
Bagażnik | 410/1513 l | 130-550/1520 l | 410/1598 l | 436 l |
Jednym z najbardziej znaczących ulepszeń w zakresie poprawy zachowania samochodu w czasie jazdy jest ogólne zwiększenie sztywności nadwozia – o 48% w porównaniu do ustępującego modelu. Dzięki sztywniejszej płycie podłogowej inżynierowie Nissana mogli precyzyjniej dostroić charakterystykę sprężyn i amortyzatorów zawieszenia, wiedząc, że będą one teraz reagować wyłącznie na nierówności nawierzchni, a nie na ruchy wynikające z ograniczonej sztywności platformy. Zwiększy to precyzję prowadzenia, skróci czas reakcji i zredukuje wibracje.
Pomimo ogólnego zwiększenia sztywności, nadwozie jest o ponad 60 kg lżejsze, co przyczynia się do ogólnej poprawy ekonomii eksploatacji nowego modelu i jednocześnie zmniejsza siły bezwładności pojazdu występujące podczas jazdy, dzięki czemu kierowcy odczują poprawę jego zwinności.
Tylne zawieszenie występuje w dwóch odmianach. Zawieszenie z belką skrętną jest przeznaczone dla wersji z napędem na jedną oś z 19-calowymi lub mniejszymi kołami. Belka skrętna została zmodernizowana w stosunku do poprzedniego modelu poprzez dodanie nowego górnego elementu tłumiącego, który zwiększa punktową sztywność nadwozia i zmniejsza przenoszenie drgań do wnętrza. Dodano również ulepszony odbojnik zwiększający płynność ruchu tylnego zawieszenia w skrajnych położeniach oraz chroniący przed wstrząsami.
Aby zmaksymalizować skuteczność amortyzatorów, zmieniono ich położenie na bardziej pionowe, co zmniejsza ich wewnętrzne tarcie, a tym samym optymalizuje działanie, zapewniając lepsze tłumienie sił pochodzących od nierówności nawierzchni i płynniejszą jazdę, a także polepsza kontrolę nad przechyłami poprzecznymi samochodu.
Model oferowany z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich oparty jest na 1,3-litrowym benzynowym silniku typu mild hybrid, dostępnym w dwóch wariantach mocy.
Układ 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) typu mild hybrid dostępny w nowym modelu Qashqai to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która łączy wspomaganie ruszania, wydłużony czas wyłączenia pracy silnika benzynowego, szybki restart i wyłączenie silnika na biegu jałowym (tylko Xtronic), co skutkuje poprawą zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4g/km). Układ ALiS zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 22 kg.
Podczas hamowania następuje odzyskiwanie energii, magazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzona energia jest następnie dostarczana do systemu w przypadku krótkiego postoju z wyłączonym silnikiem (Idling Stop), wyłączenia silnika przy hamowaniu z niewielką prędkością (Coasting Stop; tylko wersje Xtronic) i podczas wspomagania przyspieszania (Torque Assist).
W czasie wytracania prędkości i przy prędkości mniejszej niż 18 km/h, przy lekkim hamowaniu, silnik wyłącza się, a zgromadzona energia jest wykorzystywana do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Pozwala to na wydłużenie czasu wyłączenia silnika, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.
Automatyczna skrzynia biegów Xtronic została zaprojektowana tak, aby w codziennej jeździe oferować to, co najlepsze. W mieście, przy częściowym otwarciu przepustnicy, przyspieszenie jest płynne, a prędkość obrotowa silnika pozostaje stała. Kiedy jednak wymagane jest natychmiastowe przyspieszenie, skrzynia biegów natychmiast znajduje optymalne przełożenie i reaguje w sposób skokowy, dając poczucie jeszcze lepszego zestrojenia z silnikiem.
Układ napędu na cztery koła został zmodernizowany i wyposażony w sprzęgło nowego typu, które po wykryciu poślizgu przednich kół pięciokrotnie szybciej niż w modelu poprzedniej generacji rozpoczyna przekazywanie siły napędowej na tylne koła. Dzięki nowemu przełącznikowi trybów jazdy na konsoli środkowej możliwa jest lepsza interakcja kierowcy z samochodem. Pozwala on kierującemu wybrać tryb pracy napędu na cztery koła w zależności od warunków jazdy. Dostępne są tryby: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road.
Wirtualny kokpit z 12-calowym wyświetlaczem TFT i system multimedialny są udanym połączeniem klasycznych metod sterowania z nowoczesnymi rozwiązaniami. Zachowanie tradycyjnych pokręteł ułatwia życie kierowcy i współpasażerowi. System multimedialny bezproblemowo współpracuje z AndroidAuto i AppleCarPlay, oferując w przypadku drugiego również obsługę bezprzewodową. Mamy też do dyspozycji ładowarkę indukcyjną.
To auto może się podobać. Ma gustowny design i pojemne, komfortowe wnętrze z wirtualnym kokpitem i obsługą systemu audio, w którym zachowano tradycyjne pokrętła. Szczególnie zadowoleni będą pasażerowie zajmujący miejsce na tylnej kanapie, gdzie miejsca na nogi (nawet dla osób o wzroście ponad 190 cm) nie zabraknie. Do tego wszystkiego bagażnik o pojemności 479 litrów. Zbiornik paliwa o pojemności 55 l wystarcza z powodzeniem na pokonanie dystansu ok. 600 km.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1332 cm³, R4, turbobenzyna |
Moc | 158 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm przy 1800 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | bezstopniowa CVT, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta | 7,1 l/100 km |
Długość | 4425 mm |
Szerokość | 1835 mm |
Wysokość | 1625 mm |
Rozstaw osi | 2665 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Pojemność bagażnika | 479 l |
Masa własna | 1441 kg |
Cena wersji Tekna | 183 150 zł |
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…