Fabryczny pakiet Performance, opracowany przez dział Ford Performance i gruntownie przetestowany w ośrodkach rozwojowych Forda oraz na słynnej Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring, jest dostępny wyłącznie dla pięciodrzwiowego hatchbacka, w wariancie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, co gwarantuje najniższą możliwą masę pojazdu dla jak najlepszej kontroli, a także maksymalne poczucie satysfakcji za kierownicą.
W uzupełnieniu przyspieszenia do 100 km/h w 5,7 sekundy i prędkości maksymalnej 250 km/h, które zapewnia 2,3-litrowy silnik benzynowy Forda EcoBoost o mocy 280 KM, 1 nowy pakiet Performance pozwala kierowcy na precyzyjne dostrojenie rekcji pojazdu pod kątem prowadzenia na torze. Jest to możliwe m.in. dzięki regulacji nastawów gwintowanego zawieszenia KW Automotive, które współpracuje z kołami z lekkiego stopu, obniżającymi masę nieresorowaną.
Ponadto pakiet Performance zwiększa skuteczność hamowania dzięki przednim tarczom hamulcowym o średnicy 363 mm i zaciskom hamulcowym Brembo. Indywidualnie dobrane do pakietu opony o odpowiedniej specyfikacji pomagają poprawić trakcję i osiągnąć jak najlepsze reakcje na torze.
„Nasz nowy pakiet Performance dla Focusa ST łączy w sobie najwyższej klasy komponenty techniczne, dzięki którym hot-hatch stał się wymarzonym samochodem dla entuzjastów jazdy po torze” – powiedział Stefan Muenzinger, menedżer działu Ford Performance w Europie. „Regulowane zawieszenie, ogromne hamulce i opony o wysokiej przyczepności pomagają poprawić osiągi, kontrolę nadwozia i wytrzymałość torową, co zapewnia maksymalną przyjemność – i o to właśnie chodzi w tym samochodzie”.
Pakiet torowy Performance dla Focusa ST jest dostępny od dziś w Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, na Węgrzech, w Irlandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a pierwsze dostawy samochodów wyposażonych w pakiet spodziewane są w listopadzie.
Regulowany system gwintowanego zawieszenia dostępny w pakiecie Performance, opracowany wspólnie z ekspertami sportów motorowych, firmą KW Automotive, wykorzystuje amortyzatory ze stali nierdzewnej z 12-stopniową regulacją reakcji w górę i 16-stopniową regulacją odbicia. Dwa tryby regulacji umożliwiają regularnym bywalcom torów wyścigowych precyzyjne dostrojenie reakcji zawieszenia, a nawet dostosowanie parametrów Focus ST do swoich ulubionych torów.
Amortyzatory współpracują z malowanymi proszkowo sprężynami, które są sztywniejsze nawet o 50 procent i obniżają zawieszenie o 10 mm w porównaniu ze standardowym Focusem ST – niższy środek ciężkości pomaga zredukować przechyły nadwozia, pozwalając kierowcy na szybsze zmiany kierunku jazdy. Właściciele mogą obniżyć zawieszenie jeszcze bardziej – do 15 mm, jeśli pozwalają na to lokalne przepisy.
19-calowe obręcze kół są odlewane w procesie płynnego formowania, które zagęszcza stop aluminium, w konsekwencji zwiększając wytrzymałości na rozciąganie i odporność na wstrząsy, przy mniejszym zużyciu materiału i mniejszej masie. W rezultacie felgi są o 10 procent lżejsze od standardowych, co poprawia pionową dynamikę ich pracy, a w efekcie kontakt opony z nawierzchnią i przyczepność podczas przyspieszenia, hamowania i pokonywania zakrętów. Obręcze są wyposażone w opracowane specjalnie pod kątem przyczepności opony Pirelli P Zero Corsa, które gwarantują bezkompromisowe reakcje na torze o suchej nawierzchni.
Zadbano również o wyższą skuteczność hamowania. Przednie tarcze mają o 10 procent większą średnicę niż standardowe wersje z tarczami o średnicy 330 mm, co w połączeniu z czterotłoczkowymi zaciskami Brembo poprawia siłę hamowania i zapewnia większą powierzchnię rozpraszania temperatury – redukując utratę właściwości hamowania, wynikających z przegrzania podczas długich sesji na torze.
Niepowtarzalny wygląd dodatków do nadwozia pakietu Performance sprawia, że Focus ST po wprowadzeniu w zeszłym roku śmiałych zmian wyróżnia się stylistyką, która jeszcze bardziej podkreśla jego sportowy charakter.
Opracowane specjalnie dla wersji ST tylny spojler, dyfuzor i wstawki przedniego zderzaka są wykończone na wysoki połysk w kolorze Agate Black, niezależnie od koloru nadwozia. Wszystkie trzy elementy poprawiają pasywnie parametry aerodynamiczne – optymalizując siłę docisku i stabilność.
Czarny lakier w kolorze Agate Black zyskały również dach, górna osłona chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych. Podobny efekt czerni o wysokim połysku nadano felgom z lekkiego stopu, kontrastującym z wykończonymi na czerwono zaciskami hamulcowymi.
Kolejny wyróżniający szczegół zewnętrzny to subtelne czarne kontury logotypów ST, zastępujące standardowy chrom. W ofercie znalazły się atrakcyjne kolory nadwozia Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic oraz dostepny wyłacznie dla wersji ST – Mean Green.
Ford w ubiegłym roku wprowadził we wnętrzu Focusa ST nowe elementy, w tym ergonomiczne fotele opracowane przez Ford Performance, które mogą być teraz w pełni wykorzystane przez właścicieli pakietu Performance, w którym zadbano także o jak najlepsze podparcie i komfort kierowcy podczas szybkich prób na torze.
Zaawansowane rozwiązania techniczne we wnętrzu obejmują również 13,2-calowy centralny wyświetlacz dotykowy systemu Sync 4 z intuicyjnym interfejsem, dzięki czemu kierowcy nigdy nie potrzebują więcej niż jednego lub dwóch dotknięć, by dotrzeć do dowolnej aplikacji, informacji lub sterowania funkcją.
Focus ST jest napędzany 2,3-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost, osiąga moc 280 KM przy 5500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie 3000‑4000 obr/min., dzięki turbosprężarce twin-scroll o niskiej bezwładności z systemem anti-lag.
Model korzysta z zaawansowanych rozwiązań podnoszących osiągi, takich jak funkcja szybkiej zmiany biegów, która utrzymuje przepustnicę otwartą w momencie, gdy kierowca rozłącza sprzęgło w celu zmiany przełożenia, innowacyjny elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD), który wykorzystuje hydraulicznie uruchamiane sprzęgła do przekazywania nawet 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga przeciwdziałać utracie trakcji. Reagujący szybciej i z większą precyzją, niż tradycyjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, z wyprzedzeniem dobiera sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na danych z silnika i czujników pojazdu.
Kierowcy mogą również korzystać z wyboru trybów jazdy 2, dokonujących korekt charakterystyki układu eLSD, parametrów otwarcia przepustnicy, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego i elektronicznej kontroli stabilności (ESC), dostosowując zachowanie pojazdu do scenariusza jazdy. Torowy tryb Track zapewnia również dynamiczniejsze reakcje i najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC, dzięki czemu kierowca ma maksymalną przyjemność z panowania nad pojazdem.
Źródło: Ford
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…