podczas targów motoryzacyjnych Detroit Auto Show 2022, model Jeep Wrangler 4xe otrzymał mocny „zastrzyk” do swojej zelektryfikowanej gamy, w postaci debiutującego, inspirowanego dziedzictwem Jeepa Wranglera Willysa 4xe 2023.
„Klienci Jeepa Wranglera 4xe, którzy poszukują doskonałego połączenia umiejętności i elektryfikacji z nutą vintage, mogą to teraz otrzymać w modelu Jeep Wrangler Willys 4xe 2023” powiedział Jim Morrison, starszy wiceprezes i dyrektor marki Jeep w Ameryce Północnej. „Debiut nowego, inspirowanego dziedzictwem Wranglera Willysa 4xe 2023 łączy wydajność równą 49 MPGe, 470 lb.-ft. momentu obrotowego z niezrównanymi możliwościami Jeepa, przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, osiami Dana 44 heavy-duty i nową ceną wejściową do gamy Wranglera 4xe z roku modelowego 2023, który nadal jest najlepiej sprzedającą się hybrydą plug-in w Ameryce”.
Jeep Wrangler Willys 4xe 2023 może poszczycić się osiągami i mocą 375 koni mechanicznych, momentem obrotowym 470 lb.-ft., akumulatorem o pojemności 17 kWh, który z łatwością poradzi sobie z większością codziennych dojazdów do pracy, w tym z zasięgiem 21 mil na napędzie elektrycznym, a także godzinami spędzonymi na trasie z zasilaniem wyłącznie elektrycznym. A wszystko to dzięki umiejętności dotarcia wszędzie za sprawą systemu napędu 4×4 Selec-Trac 2,72:1, możliwości brodzenia 30 cali, osiom Dana 44 heavy-duty i oponom terenowym. Fabryczne podniesione zawieszenia Willysa 4xe zapewnia 10,1 cala prześwitu.
Detroit Auto Show 2022 – debiut Jeepa Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary Edition
Dzięki sugerowanej przez producenta cenie detalicznej (MSRP) wynoszącej 53 995 dolarów (bez ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów i podatku dot. miejsca przeznaczenia w wysokości 1595 dolarów), inspirowany dziedzictwem Willys 4xe wprowadza nową cenę wejściową dla gamy Wranglera 4xe, dołączając tym samym do modeli Rubicon 4xe, High Altitude 4xe i Sahara 4xe. Zamówienia na Jeepa Wranglera Willysa 4xe 2023 można składać już od teraz, a dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale 2022 roku.
Unikalne wykończenie Willysa 4xe
Jeep Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w standardzie w reflektory i światła przeciwmgielne LED, 9-głośnikowy system audio premium Alpine, maty podłogowe na każdą pogodę, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, osłony progów, czarny grill i 17-calowe, malowane na czarno felgi z oponami terenowymi LT255/75R17C. Specjalna naklejka „Willys” na pokrywie silnika, w charakterystycznym dla modeli 4xe kolorze Electric Blue, oraz naklejka „Electric 4-Wheel Drive” na klapie bagażnika oznaczają, że ten Willys to 4xe z napędem hybrydowym typu Plug-in. Kolor Electric Blue został również użyty do zaakcentowania przednich i tylnych haków holowniczych Willysa, emblematu Jeepa i emblematu „Trail Rated”. Willys 4xe może zostać wyposażony w opcjonalny pakiet „Sun and Screen”, w skład którego wchodzi ekskluzywny w swojej klasie dach Sky One-Touch oraz system nawigacji Uconnect 4C NAV z 8,4-calowym ekranem dotykowym.
Marka Jeep chce być liderem globalnej elektryfikacji SUV-ów
Jeep Wrangler Willys 4xe jest produkowany w zakładzie Stellantis Toledo Assembly Complex w Toledo, w stanie Ohio. Dostawy samochodów do dealerów zaplanowane są na czwarty kwartał 2022 roku.
Zaawansowany układ napędowy Wranglera Willysa 4xe
Jeep Wrangler Willys 4xe dostarcza wyjątkowych wrażeń na drodze i w terenie. Najbardziej zaawansowany układ napędowy, jaki dotychczas opracowano dla Jeepa Wranglera, maksymalizuje wydajność, oferując równowartość 49 mil na galon (MPGe) i eliminując jednocześnie obawy o zasięg, zapewniając jazdę w trybie czysto elektrycznym podczas większości codziennych dojazdów do pracy i godzin spędzonych na trasie.
Moment obrotowy z silnika elektrycznego w hybrydowym układzie napędowym Wranglera 4xe przekazywany jest natychmiast na żądanie kierowcy. Układ napędowy zapewnia ponadto płynną pracę silnika spalinowego w trybie start-stop, obniżając zużyciu paliwa.
Układ napędowy Jeepa Wranglera Willysa 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o pojemności 2,0 litrów i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Taka konfiguracja maksymalizuje sprawność elementów napędu hybrydowego i łączy je ze znanym na całym świecie i sprawdzonym układem napędowym Wranglera.
Do kluczowych elementów układu napędowego Wranglera Willysa 4xe wyróżniającego się mocą 375 KM (280 kW) i momentem obrotowym 470 lb.-ft.
(637 Nm) i 49 MPGe należą:
- Dwulitrowy silnik benzynowy R-4 z turbodoładowaniem
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy silniku
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy skrzyni biegów zintegrowany z ośmiostopniową przekładnią automatyczną
- 400-woltowy, 17-kWh, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych z technologią NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt).
Dwulitrowy silnik R-4 z turbodoładowaniem to zaawansowany technologicznie silnik z bezpośrednim wtryskiem, który wykorzystuje turbosprężarkę typu Twin Scroll o niskiej bezwładności, aby zapewnić wyjątkową szybkość reakcji, osiągi i oszczędność paliwa.
Pierwszy wysokonapięciowy, chłodzony cieczą silnik elektryczny wspomagający silnik eTorque montowany jest z przodu silnika, zastępując tradycyjny alternator. Ten silnik elektryczny uruchamia silnik spalinowy, zapewniając płynną pracę, niskie zużycie paliwa, obsługuje system start-stop i generuje energię elektryczną dla zestawu akumulatorów. Drugi wysokonapięciowy silnik elektryczny jest znacznie mocniejszy. Zamontowany z przodu skrzyni biegów, ten duży silnik elektryczny jest kluczowy dla czysto elektrycznej pracy Wranglera Willysa 4xe.
400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych Jeepa Wrangler Willysa 4xe o pojemności 17-kWh wykorzystuje technologię NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt). Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu, gdzie są chronione przed czynnikami zewnętrznymi.
Wrangler Willys 4xe Tryby E Selec
Kierowca Jeepa Wranglera Willysa 4xe może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy spełniać będzie potrzeby większości osób codziennie dojeżdżających do pracy w trybie tylko elektrycznym, czy będzie to nocna jazda po mieście, czy też ciche eksplorowanie przyrody podczas jazdy w terenie.
- Tryb Hybrydowy: tryb domyślny łączy moment obrotowy z silnika 2,0-litrowego i silnika elektrycznego. W tym trybie układ napędowy najpierw będzie korzystał z akumulatora, a następnie dodawał napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R-4, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania
- Tryb Elektryczny: układ napędowy działa przy bezemisyjnym wytwarzaniu energii elektrycznej, dopóki akumulator nie osiągnie minimalnego poziomu naładowania lub kierowca nie potrzebuje większego momentu obrotowego (szeroko otwarta przepustnica), wówczas uruchamia się 2,0-litrowy silnik benzynowy.
- Tryb eSave: daje priorytet napędowi z 2,0-litrowego silnika spalinowego, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania, np. do jazdy terenowej EV w terenie lub w mieście, gdzie napęd spalinowy jest zabroniony. Kierowca może również wybierać pomiędzy oszczędzaniem i ładowaniem akumulatora w trybie eSave poprzez „Hybrid Electric Pages” na ekranie Uconnect.
Legendarne możliwości terenowe
Dziedzictwo Jeepa Wranglera jest zdefiniowane przez jego legendarne możliwości terenowe. Wszystkie tryby E Selec Wranglera Willysa 4xe są dostępne po przełączeniu układu napędowego na tryb reduktora 4Lo. Płynne połączenie energii elektrycznej z układem napędowym 4×4 wynosi Wranglera Willysa 4xe na nowy poziom osiągów w terenie. Miłośnicy marki przekonają się, że natychmiastowa dostępność momentu obrotowego silnika elektrycznego Wrangler Willysa 4xe zapewnia bardziej precyzyjną i kontrolowaną jazdę podczas wspinania się i pełzania, nie ma potrzeby zwiększania obrotów silnika, aby ruszyć kołami, minimalizuje to gwałtowne przeciążenie układu napędowego i maksymalizuje kontrolę prędkości.
W trybie Elektrycznym EV Wrangler Willys 4xe porusza się lekko i cicho, oszczędzając paliwo i pozwalając pasażerom skupić się wyłącznie na widokach i dźwiękach natury. Nowy Jeep Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w system napędu full-time 4×4 Selec-Trac z dwubiegową skrzynią rozdzielczą z przełożeniem redukcyjnym 2,72:14WD oraz przednie i tylne osie Dana 44 heavy-duty. Intuicyjny system pozwala kierowcy na ustawienie go i zapomnienie o nim w każdym otoczeniu. Dostępny w standardzie tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia lepszą przyczepność i lepsze możliwości poruszania się w trudnych warunkach, jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.
Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w system kontroli prędkości Selec-Speed Control z funkcją asystenta zjazdu Hill-ascent oraz asystenta podjazdu Hill-descent Control. Dzięki temu kierowca może kontrolować prędkość samochodu podczas jazdy w górę i w dół za pomocą dźwigni zmiany biegów – prędkość zależy od wybranego biegu.
Tak jak każdy model Wranglera, wersja Wrangler Willysa 4xe ma emblemat Trail Rated, który potwierdza legendarne możliwości 4×4 wsparte takimi elementami wyposażenia i osiągami, jak:
- Płyty osłonowe podwozia oraz niebieskie haki holownicze z przodu i z tyłu
- 17-calowe malowane na czarno obręcze kół i agresywne opony terenowe LT255/75R17C
- Głębokość brodzenia 30 cali (76 cm).
Jeep Wrangler Willys 4xe 2023 zachowuje typową dla Wranglera łatwość przystosowania do indywidualnych potrzeb, dzięki częściom Jeepa Performance od Mopar dostępnym w salonach dealerskich.
Źródło: Jeep