W zmodernizowanym nakładem 1,2 mld euro zakładzie w Zwickau na dwóch liniach produkcyjnych powstaje sześć elektrycznych modeli, wśród nich Volkswageny ID.3, ID.4 i ID.5. W ramach przygotowań do produkcji samochodów z napędem elektrycznym przeszkolono 9000 pracowników fabryki, a 1500 z nich zdobyło uprawnienia do pracy przy urządzeniach o wysokim napięciu
Od niedawna w fabryce Volkswagena w Zwickau zjeżdża z taśmy elektryczny model ID.5 – to szóste auto z takim napędem, które jest produkowane w saksońskim zakładzie. Jedna fabryka, sześć samochodów – to niezwykłe wyzwanie. Eksperci: Robert Pahlow (szef zarządzania produkcją) i Frank Schemmel (montaż samochodów) wyjaśniają, jak to działa.
1. identyczne koncepcje montażu
W Zwickau powstają tak różne samochody, jak kompaktowy Volkswagen ID.3 czy SUV Audi Q4 e-tron. Pod względem konstrukcyjnym te pojazdy mają jednak wiele wspólnego. Weźmy na przykład zderzaki: z zewnątrz wyglądają oczywiście inaczej, ale to, czego nie widać – belki, śruby i uchwyty są takie same. Robert Pahlow wylicza ponad 120 przypadków „podobieństwa koncepcji”. Modele z Zwickau są również ściśle powiązane ze sobą pod względem oprogramowania. Jest to możliwe dzięki wspólnej bazie technicznej – modułowemu systemowi e-drive (MEB). Architektura pojazdów Volkswagena, opracowana specjalnie dla napędu elektrycznego, oferuje duży zasięg, obszerne wnętrze i dobre osiągi.
2. Elastyczne przełączanie
Produkcja jest bardzo zróżnicowana: za pomocą różnych środków, np. takich jak specjalny numer identyfikacyjny, samochody są kierowane na odpowiednią linię produkcyjną w taki sposób, że pracownicy w każdej chwili wiedzą, jakie części muszą zamontować. Aby sprostać wysokiemu popytowi na samochody elektryczne, działają dwie linie produkcyjne – jedna dla ID.3 i CUPRA Born, druga dla ID.5, Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. ID.4 może być budowany na obu liniach, w zależności od zapotrzebowania. W sumie w ciągu dwóch lat zakładowi Volkswagena udało się uruchomić produkcję sześciu modeli dla trzech marek koncernu.
Infolinia Elektromobilności – nieszablonowy projekt marki Volkswagen w Polsce
3. Mniej odmian
Volkswagen ogranicza liczbę odmian, zachowując jednocześnie szerokie możliwości wyboru klientom. Jednym z przykładów jest budowa nadwozia. Podczas gdy fabryka w Zwickau zbudowała ponad 100 wersji nadwozia dla wcześniejszych modeli Golfa, dla obecnych modeli elektrycznych często istnieją tylko dwa warianty. Korzyść: produkcja staje się bardziej wydajna, koszty spadają.
4. Aktualna wiedza
Volkswagen zainwestował 1,2 mld euro, aby fabryka w Zwickau stała się pierwszym dużym zakładem, który zostanie całkowicie przestawiony na produkcję samochodów elektrycznych. Istotną rolę odegrało tu szkolenie wszystkich 9000 pracowników. Pracownicy fabryki w Zwickau odbyli ponad 20 000 dni szkoleń z zakresu elektromobilności – 1500 pracowników zdobyło uprawnienia związane z pracą z urządzeniami pod wysokim napięciem.
5. Jeszcze więcej dumy
W Zwickau produkowano tak popularne auta jak Volkswagen Golf i Passat, ale dopiero w dziedzinie elektromobilności ten zakład stał się pionierem. „Od początku Zwickau gra w Lidze Mistrzów w produkcji pojazdów elektrycznych. To coś, z czym wielu pracowników się identyfikuje” – mówi Frank Schemmel. Powodem do dumy jest także wysoka jakość produkowanych tu samochodów.
Elektryczne Volkswageny z Zwickau
Pionier – Volkswagen ID.3
ID.3 to pierwszy Volkswagen, zbudowany na platformie MEB. Przez pierwszy rok od debiutu na europejskim rynku znalazł ponad 144 000 nabywców.
Volkswagen ID.4 – samochód światowy
W 100% SUV, w 100% elektryczny: ID.4 to pierwszy w pełni elektryczny SUV Volkswagena i pierwszy elektryczny światowy samochód. Jeden model dla Europy, Chin i USA. Reprezentuje najważniejszy segment rynku – kompaktowych SUV-ów.
Volkswagen ID.5 – flagowy model
ID.5 to pierwszy w pełni elektryczny SUV coupe Volkswagena. ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła inspirują wyrazistym designem, możliwościami pokonywania długich dystansów i najnowszym oprogramowaniem.
Źródło: Volkswagen