Czy drogie paliwo i wysoki poziom inflacji zniechęciły polskich kierowców do letnich podróży? Postanowił to sprawdzić dostawca nawigacji NaviExpert, wspólnie z Mazda Motor Poland. Badanie przeprowadzone na próbie blisko 2 tys. kierowców i analiza ponad 60 mln kilometrów przejechanych przez użytkowników popularnej aplikacji rzucają nieco więcej światła na to, jak w tym roku wyglądały wakacje za kółkiem.
W Polsce, a najchętniej nad morze. W niedzielę i mimo wszystko autem
Niektórzy z nas wakacyjny odpoczynek mają już za sobą, inni z niecierpliwością oczekują na wyruszenie w trasę*. W tym roku zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 71%, zdecydowała się na odpoczynek w Polsce, a aż 7% nie zaplanowała na tegoroczne wakacje żadnych wyjazdów. Zagraniczne podróże zadeklarowało 10% ankietowanych, a 12% respondentów zdecydowało się na odpoczynek zarówno w kraju, jak i za granicą.
Jeśli już wyjeżdżamy, to najchętniej nad morze – wypoczywa tam prawie połowa ankietowanych. Na podium są też góry – 18% i tzw. wycieczki objazdowe – 15%. Najchętniej wybieranym środkiem transportu jest nadal samochód. Potwierdzają to wyniki ankiety, według której aż 88% respondentów podróżuje autem, 6% wybiera samolot a zaledwie 2% decyduje się na komunikację zbiorową. Wśród odpowiedzi znalazły się także wakacyjne wyprawy rowerem czy motocyklem.
Jak wynika natomiast z danych pochodzących już bezpośrednio z systemu NaviExpert – najdłuższe dystanse w okresie wakacyjnym kierowcy pokonywali w weekendy, a przede wszystkim w niedziele — w ten dzień w okresie letnim przejeżdżali średnio 120 km, w tygodniu – średnio 87 km.
Letnie podróże — w poszukiwaniu inspiracji
Każdy z nas wakacyjny odpoczynek definiuje inaczej — dla niektórych jest to kilkudniowy pobyt na nadmorskiej plaży, dla innych aktywny odpoczynek w górach. Jedno jest pewne: planowanie letnich podróży wymaga kreatywności. 46% respondentów korzysta z potencjału miejscówek polecanych w sieci, a aż 24% decyduje się na odpoczynek w dobrze znanych z poprzednich lat miejscach. Niektórzy korzystają także z poleceń znajomych – 17%. Aż 10% inspiracji na podróże szuka bezpośrednio w nawigacji. W tym wypadku jednak trudno się dziwić. Od kilku lat użytkownicy NaviExpert mogą korzystać w nawigacji z unikalnej bazy urokliwych miejsc w stylu SLOW rozwijanej przez Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road.
Na tropie oszczędności
Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland zwraca uwagę na to, że podróże w stylu Slow Road zyskały sporą rzeszę fanów szczególnie w okresie pandemii – gdy unikaliśmy skupisk ludzkich. Dziś przy wyborze wakacyjnych tras, atutem rekomendacji slow road jest jeszcze inny aspekt – ekonomiczny. – Wybierając miejsce na wakacyjny czy choćby weekendowy odpoczynek warto się zastanowić nad tym, czy naprawdę musimy jechać daleko? My znamy odpowiedź i zachęcamy wszystkich kierowców do sprawdzenia tras polecanych w ramach projektu Slow Road w swoim regionie i najbliższej okolicy. Szybko okaże się, że aby odpocząć, zobaczyć i doświadczyć czegoś nowego wcale nie trzeba przemierzać setek kilometrów. A mniej pokonanych kilometrów, to także mniej zużytego, tak cennego dziś surowca, jakim jest paliwo.
Mazda Online Service Booking – system rezerwacji usług we wszystkich serwisach marki w Polsce
O ekonomicznych aspektach podróżowania wspomina też Katarzyna Przybylska, z Telematics Technologies: – Choć okres wzmożonych wyjazdów praktycznie się kończy, to jednak planując podróże – także na przedłużone weekendy warto mieć na uwadze nie tylko to, gdzie pojechać, ale też m.in. jaką trasę wybrać. Szczególnie gdy nie chcemy przepłacać. NaviExpert proponuje trasy alternatywne, w tym ekonomiczną, dzięki której możemy realnie zaoszczędzić na paliwie czy bramkach nawet 113 zł na przykładzie trasy Poznań – Kołobrzeg. Wymierne efekty dla naszego portfela przyniesie też zwrócenie większej uwagi na nasz styl jazdy. Rozsądne podróżowanie to złoty środek, a optymalizacja kosztów – hasło najbliższych miesięcy.
–
Metoda badania:
W elektronicznym badaniu ankietowym udział wzięło 1 954 respondentów, którzy odpowiadali na pytania jedno i wielokrotnego wyboru. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone między 11 a 18 sierpnia 2022 roku wśród aktywnych użytkowników aplikacji NaviExpert, niezależnie od tego czy korzystali z wersji płatnej aplikacji czy darmowej (np. w wersji testowej).
Na potrzeby badania eksperci z Telematics Technologies przeanalizowali także dane pochodzące od użytkowników systemu NaviExpert (aplikacja w wersji open market, wersji operatorskich, a także LINK4 oraz aplikacji Rysiek) w okresie od 25.06 do 15.08.2022 r.
*Osoby, które letni urlop miały już za sobą, zostały poproszone o odpowiedzi związane z jego przebiegiem. Ci, którzy dopiero się do niego przygotowywali – o plany.
Źródło: NaviExpert, Mazda