Letnie upały są częstą przyczyną rozprzestrzeniania się pożarów, jak to miało miejsce w czeskiej Szwajcarii, gdzie strażacy wiele dni walczyli o uratowanie parku narodowego. W czasie upałów kierowcy powinni być świadomi, że samochody mogą być źródłem zagrożenia pożarowego.
Według statystyk Państwowej Straży Pożarnej w poprzednich latach dochodziło do około 8 tysięcy pożarów samochodów osobowych rocznie. Podczas gdy niektóre pożary samochodów są spowodowane kolizjami, częściej jednak są one wywołane usterkami technicznymi.
Samochody zapalają się z kilku powodów, ale większość z nich można uniknąć:
Wyciek paliwa
Benzyna i olej napędowy są łatwopalne, a do rozpalenia ognia wystarczy niewielka iskra. Źródłem wycieków paliwa są luźne połączenia w układzie paliwowym, stare przewody paliwowe, wadliwe uszczelki lub po prostu zepsute części.
Przegrzanie
Benzyna ulega samozapłonowi w temperaturze około 300°C, płyn hamulcowy w około 280°C, a olej automatycznej skrzyni biegów ulega samozapłonowi w temperaturze około 320°C. Oznacza to, że mogą one zapalić się spontanicznie bez iskry. Przyczyny przegrzania obejmują uszkodzony przekaźnik i wentylator chłodnicy, nieszczelną chłodnicę lub wadliwą pompę cieczy chłodzącej.
Wadliwa elektryka
Źle wykonane lub luźne okablowanie mogą wywołać iskrę i spowodować pożar. Innym powodem jest przeciążenie prądem. Czasami, gdy bezpiecznik się przepali, złym rozwiązaniem jest zastąpienie go bezpiecznikiem o wyższym prądzie znamionowym. Powoduje to przeciążenie prądowe, które może stopić izolację przewodu i stać się zagrożeniem pożarowym.
Źle zamontowane akcesoria
Oprócz złego okablowania, także źle zainstalowane akcesoria stanowią zagrożenie pożarowe. Samo akcesorium jest nieszkodliwe, ale problem zaczyna się od złego poprowadzenia przewodów, omijania bezpieczników i zapotrzebowania na większą ilość prądu.
Wyciek oleju silnikowego
Mimo, że olej silnikowy nie pali się łatwo, to gdy wycieknie do bardzo gorącego kolektora wydechowego, spala się i może doprowadzić do pożaru.
Wypadek drogowy
W przypadku poważnych wypadków przewody paliwowe lub zbiornik paliwa mogą zostać uszkodzone i spowodować pożar. Chociaż nowoczesne samochody są projektowane z myślą o tym i mają bardzo dobrze chronione układy paliwowe, starsze samochody mogą być bardziej narażone na zapalenie się w razie wypadku.
„Zaniedbania zwykle prowadzą do częstszego występowania usterek, co może powodować samozapłon samochodu. Dokładny przegląd auta powinien polegać nie tylko na wymianie opon, sprawdzeniu stanu płynu chłodzącego i hamulcowego, amortyzatorów, hamulców, czy wymianie filtrów powietrza oraz paliwa, ale powinien obejmować również sprawdzenie układu paliwowego i elektrycznego. Niestety, jeśli samochód się zapali, uratowanie go jest często bardzo trudne lub wręcz niemożliwe ze względu na krótki czas niezbędny do rozpoczęcia akcji gaśniczej” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
AAA Auto – Volkswagen Golf liderem, średnia wieku 15,5 roku
W obecnych temperaturach samochód może stanowić poważne zagrożenie pożarowe. Przy temperaturze zewnętrznej 35 stopni Celsjusza wnętrze zaparkowanego na słońcu samochodu może w ciągu godziny nagrzać się do 47 stopni. Niektóre elementy wnętrza mogą osiągać nawet znacznie wyższe temperatury – na przykład fotele do 51 stopni, kierownica 53, a deska rozdzielcza do 69 stopni. Wtedy w samochodzie może dojść do eksplozji lub samozapłonu różnych przedmiotów, takich jak zapalniczka czy wkład z odświeżaczem powietrza.
AAA Auto – więcej kabrioletów na rynku wtórnym – królem Peugeot 206
Co zrobić jeśli znajdziemy się w płonącym samochodzie? Przede wszystkim ważne jest zachowanie spokoju. Poza tym, jak najszybciej zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, wyłącz silnik i zaciągnij hamulec ręczny. Następnie opuść samochód tak szybko, jak to możliwe, zamykając za sobą drzwi, ponieważ może to pomóc w opanowaniu pożaru. Odsuń się na bezpieczną odległość od samochodu i wezwij służby ratunkowe.
Źródło: AAA Auto