„Kolor samochodu musi nie tylko podobać się klientowi, ale także pasować do wielkości i sylwetki modelu” – wyjaśnia Nicole Heidt, asystentka głównego projektanta ds. kolorów i wykończenia. „Model klasy kompaktowej, taki jak Astra, prezentuje się najlepiej z finezyjnymi lakierami z efektami miki lub metalicznym, które są bardzo popularne wśród klientów w tym segmencie rynku”.
Już na początku prac nad nową Astrą dział marketingu firmy Opel poinformował dział projektowania, że szósta generacja bestsellerowej Astry powinna być dostępna z żółtym lakierem, który ma długą tradycję jako kolor marki.
Jak zwykle w przypadku zupełnie nowego koloru, Nicole Heidt rozpoczęła proces kreatywny od zbadania trendów kolorystycznych z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi. Doświadczenie podpowiadało jej, że dla nowej Astry warto stworzyć nowy, ciemniejszy odcień żółtego. Z takim pomysłem udała się do lakierni działu projektowania, gdzie zupełnie jak przy obmyślaniu nowej potrawy, osobiście ułożyła „przepis” na nowy kolor.
W 200‑mililitrowej zlewce mieszała po kilka gramów różnych lakierów wykończeniowych od czołowego dostawcy, aż osiągnęła zaplanowany efekt.
Następnie przygotowała tzw. tablicę inspiracji, czyli kolaż obrazów, oraz próbki kolorów, by przedstawić propozycję nowego lakieru kierownictwu działów projektowania i marketingu. Po uzyskaniu akceptacji Nicole wykonała próbki dla dostawcy lakieru zaopatrującego zakłady w Rüsselsheim, aby mógł on przygotować produkt do wykorzystania w seryjnej produkcji, maksymalnie zgodny z założeniami projektowymi i otrzymanym wzornikiem.
Prace nad nowym kolorem dla nowego modelu mogą potrwać nawet cztery lata, a nowy lakier musi być gotowy do użycia przez roboty na 12 miesięcy przed rozpoczęciem produkcji pojazdu. „Żółty, który na początku wybraliśmy jako kolor premierowy dla nowej Astry, okazał się strzałem w dziesiątkę” – mówi Nicole Heidt. „Takie kolory są dzisiaj bardzo modne”.
W przypadku Mokki, czyli mniejszego samochodu sportowo-użytkowego (SUV), kierowanego do młodszych klientów niż Astra, nowy kolor miał być odważny i sportowy. Nicole Heidt ustaliła, że na popularności mocno zyskują odcienie zieleni. „Zielony to także doskonały kolor dla bezemisyjnego samochodu z napędem w pełni elektrycznym, takiego jak Mokka‑e” – dodaje.
Zelektryfikowane pojazdy, w tym w pełni elektryczny Opel Mokka‑e czy nowa Astra z napędem hybrydowym plug-in, to tylko przykłady udziału niemieckiego producenta w rozwijaniu zrównoważonej motoryzacji. Nie bez znaczenia jest też stosowana technologia lakiernicza. Żółty lakier „Kult” przeznaczony dla nowej Astry jest nanoszony w zakładach Opla w Rüsselsheim, gdzie znacząco ograniczono emisję z lakierni. Zakład stosuje obecnie metodę „3‑wet”, która pozwala wyeliminować jeden etap suszenia powłoki. W porównaniu z konwencjonalnymi procesami lakierniczymi umożliwia to ograniczenie emisji CO2 o około 2200 ton rocznie, przy zachowaniu wysokiej odporności na korozję i odpryski spowodowane uderzeniami drobnych kamyków z drogi. Ponadto zużycie wody zmniejszyło się o około 1800 m3 rocznie.
Źródło: Opel
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…