Opel tworzy nowe, przyciągające wzrok kolory dla nowej Astry i Mokki

Nowy Opel AstraOpel Mokka to dwa niezwykle emocjonujące, nowe modele niemieckiego producenta, dla których zaprojektowano zaskakujące kolory nadwozia. Wobec wyrazistości stylistycznej nagradzanej Mokki i nowej Astry firma Opel postawiła na nowe, żywe i przyciągające wzrok kolory: zielony dla Mokki i żółty dla Astry.

„Kolor samochodu musi nie tylko podobać się klientowi, ale także pasować do wielkości i sylwetki modelu” – wyjaśnia Nicole Heidt, asystentka głównego projektanta ds. kolorów i wykończenia. „Model klasy kompaktowej, taki jak Astra, prezentuje się najlepiej z finezyjnymi lakierami z efektami miki lub metalicznym, które są bardzo popularne wśród klientów w tym segmencie rynku”.

Już na początku prac nad nową Astrą dział marketingu firmy Opel poinformował dział projektowania, że szósta generacja bestsellerowej Astry powinna być dostępna z żółtym lakierem, który ma długą tradycję jako kolor marki.

Jak zwykle w przypadku zupełnie nowego koloru, Nicole Heidt rozpoczęła proces kreatywny od zbadania trendów kolorystycznych z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi. Doświadczenie podpowiadało jej, że dla nowej Astry warto stworzyć nowy, ciemniejszy odcień żółtego. Z takim pomysłem udała się do lakierni działu projektowania, gdzie zupełnie jak przy obmyślaniu nowej potrawy, osobiście ułożyła „przepis” na nowy kolor.

Opel Corsa – 40 lecie historii w sześciu aktach

W 200‑mililitrowej zlewce mieszała po kilka gramów różnych lakierów wykończeniowych od czołowego dostawcy, aż osiągnęła zaplanowany efekt.

Opel Crossland – wyprodukowano już ponad 500 tys. egzemplarzy

Następnie przygotowała tzw. tablicę inspiracji, czyli kolaż obrazów, oraz próbki kolorów, by przedstawić propozycję nowego lakieru kierownictwu działów projektowania i marketingu. Po uzyskaniu akceptacji Nicole wykonała próbki dla dostawcy lakieru zaopatrującego zakłady w Rüsselsheim, aby mógł on przygotować produkt do wykorzystania w seryjnej produkcji, maksymalnie zgodny z założeniami projektowymi i otrzymanym wzornikiem.

Żmudny proces: opracowanie nowych kolorów może zająć nawet cztery lata

Prace nad nowym kolorem dla nowego modelu mogą potrwać nawet cztery lata, a nowy lakier musi być gotowy do użycia przez roboty na 12 miesięcy przed rozpoczęciem produkcji pojazdu. „Żółty, który na początku wybraliśmy jako kolor premierowy dla nowej Astry, okazał się strzałem w dziesiątkę” – mówi Nicole Heidt. „Takie kolory są dzisiaj bardzo modne”.

 

W przypadku Mokki, czyli mniejszego samochodu sportowo-użytkowego (SUV), kierowanego do młodszych klientów niż Astra, nowy kolor miał być odważny i sportowy. Nicole Heidt ustaliła, że na popularności mocno zyskują odcienie zieleni. „Zielony to także doskonały kolor dla bezemisyjnego samochodu z napędem w pełni elektrycznym, takiego jak Mokka‑e” – dodaje.

Technologia lakiernicza „3‑wet”: ograniczenie emisji CO2 nawet o 2200 ton rocznie

Zelektryfikowane pojazdy, w tym w pełni elektryczny Opel Mokka‑e czy nowa Astra z napędem hybrydowym plug-in, to tylko przykłady udziału niemieckiego producenta w rozwijaniu zrównoważonej motoryzacji. Nie bez znaczenia jest też stosowana technologia lakiernicza. Żółty lakier „Kult” przeznaczony dla nowej Astry jest nanoszony w zakładach Opla w Rüsselsheim, gdzie znacząco ograniczono emisję z lakierni. Zakład stosuje obecnie metodę „3‑wet”, która pozwala wyeliminować jeden etap suszenia powłoki. W porównaniu z konwencjonalnymi procesami lakierniczymi umożliwia to ograniczenie emisji CO2 o około 2200 ton rocznie, przy zachowaniu wysokiej odporności na korozję i odpryski spowodowane uderzeniami drobnych kamyków z drogi. Ponadto zużycie wody zmniejszyło się o około 1800 m3 rocznie.

Źródło: Opel