Po rekordowej, debiutanckiej jeździe ze Stuttgartu do Cassis (Francja) w kwietniu br. pojazd badawczy z gwiazdą podniósł poprzeczkę, pokonując bez ładowania 1202-kilometrową trasę ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii. Wkrótce po starcie, z powodu zamkniętej autostrady, musiał skorzystać z objazdu i przejechać wymagający odcinek lokalnymi drogami w pobliżu Stuttgartu. Później przekroczył francuską granicę w pobliżu Strasburga, a następnie z autostradową prędkością przemierzył północną Francję i dotarł do Calais, gdzie wjechał do Eurotunelu.
Kontynuując swoją podróż po Wielkiej Brytanii, okrążył Londyn autostradą M25 i zaliczył postój w siedzibie ekipy F1 Mercedes-AMG Petronas w Brackley. Tam czekali już eksperci Formuły 1 oraz Formuły E, którzy pomogli w opracowaniu jego zaawansowanego układu napędowego. Później VISION EQXX skierował się do Silverstone, gdzie trafił w ręce gościnnego kierowcy Nycka de Vriesa z Holandii. Zawodnik zespołu Formuły E Mercedes-EQ zdecydował, że nie będzie traktował pojazdu badawczego łagodnie – na kultowym brytyjskim torze rozpędził go do maksymalnej prędkości 140 km/h i pokonał nim 11 okrążeń. Podczas całej podróży – w obliczu dużego natężenia ruchu i letnich temperatur – VISION EQXX osiągnął średnie zużycie energii na poziomie 8,3 kWh/100 km, robiąc użytek ze swojego innowacyjnego systemu zarządzania temperaturą.
Długodystansowe podróże VISION EQXX po publicznych drogach nie tylko mają na celu demonstrowanie efektywności zastosowanych rozwiązań w zróżnicowanych, rzeczywistych scenariuszach ruchu, ale też dostarczają ekspertom ds. badań i rozwoju cennych danych na potrzeby realizowanego programu rozwoju.
„Podróż trwa – jeszcze dalej, jeszcze efektywniej! Po raz kolejny VISION EQXX udowodnił, że może z łatwością przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora, tym razem w zupełnie innych rzeczywistych warunkach. Ponieważ Mercedes-Benz dąży do tego, aby w 2030 r. całkowicie przestawić się na prąd wszędzie tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe, ważne jest, aby pokazać światu, co można realnie osiągnąć poprzez połączenie najnowocześniejszej techniki, pracy zespołowej i determinacji” – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialny za rozwój i zakupy oraz dyrektor ds. technicznych.
Dowód sukcesu VISION EQXX przyszedł w kwietniu tego roku. Podczas swojej rekordowej, debiutanckiej podróży pojazd badawczy pokonał 1008 km ze Stuttgartu do Cassis na francuskim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Przy temperaturach powietrza sięgających od chłodnych 3 do wiosennych 18 stopni Celsjusza ukończył tę trasę ze zużyciem energii na poziomie 8,7 kWh/100 km i około 140 km pozostałego zasięgu. Ale jeden raz nie wystarczy. Aby zademonstrować prawdziwe możliwości w rzeczywistych warunkach i wszechstronnie przetestować technikę VISION EQXX, a jednocześnie wynieść proces rozwoju na wyższy poziom, zespół inżynierów zaplanował serię podróży.
Tym razem profil trasy nie obejmował niższych temperatur ani wymagających scenariuszy zużycia energii i rekuperacji, jakie wiązały się z jazdą przez Alpy. Głównymi wyzwaniami podczas podróży do Silverstone były letnie temperatury, dochodzące do 30 stopni Celsjusza, połączone ze zwiększonym natężeniem ruchu wokół Stuttgartu i w południowo-wschodniej Anglii. W takich warunkach pełnię swoich możliwości mógł zademonstrować innowacyjny system zarządzania ciepłem VISION EQXX.
Wyjątkowa sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona jedynie minimalną ilość ciepła odpadowego. Między innymi dzięki temu system zarządzania temperaturą może być wyjątkowo mały i lekki. Starannie zaprojektowane współdziałanie aerożaluzji, zaworów chłodziwa oraz pomp sprawia, że elektryczna jednostka utrzymuje najbardziej efektywny bilans temperatur przy minimalnym wydatku energetycznym. Koncepcja ta obejmuje połączenie innowacyjnego zarządzania przepływem powietrza i zainstalowanej w podłodze płyty chłodzącej, która wykorzystuje powietrze przepływające wzdłuż podwozia VISION EQXX. W normalnych warunkach to najbardziej efektywny od strony aerodynamiki sposób na utrzymanie niskiej temperatury elektrycznej jednostki napędowej; w rezultacie w najbardziej aerodynamicznym zasięg pojazdu wzrasta o około 2%.
Wysokie temperatury otoczenia i ruch uliczny na autostradzie wymagały odpowiedniego chłodzenia elektrycznego układu napędowego oraz kabiny pasażerskiej. Układ chłodzenia na żądanie poradził sobie jednak z tym wszystkim bez większego wpływu na zasięg. Mimo ciepłej, letniej pogody wieloźródłowa pompa ciepła VISION EQXX okazała się bardzo skuteczna w utrzymywaniu niskiej temperatury we wnętrzu. W ciągu 14 godzin i 30 minut jazdy klimatyzacja działała przez nieco ponad 8 godzin, ale miała minimalny negatywny wpływ na ogólne zużycie energii.
W drodze do Silverstone VISION EQXX odwiedził siedzibę zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas w Brackley, gdzie został entuzjastycznie przyjęty przez zespół ekspertów Mercedes-AMG HPP i Grand Prix Mercedes-Benz, który odegrał kluczową rolę w jego projektowaniu. Pracując ramię w ramię z inżynierami w Stuttgarcie, specjaliści ds. Formuły 1 i Formuły E pomogli zmniejszyć straty w układzie napędowym oraz opracować zupełnie nowy, kompaktowy i lekki zestaw akumulatorów.
Na ostatnim etapie drogi do Silverstone za kierownicę wsiadł Adam Allsopp, dyrektor ds. zaawansowanych technologii HPP. I zwrócił uwagę na znaczenie występu na torze, który był gospodarzem pierwszego Grand Prix Formuły 1 w 1950 r.: „Doprowadzenie tego pioniera elektromobilności jutra w miejsce, gdzie rozpoczęła się historia Formuły 1, gdzie widzieliśmy wiele kultowych wyścigów i mieliśmy w nich swój udział, traktuję bardzo wyjątkowo. Ukończenie podróży ze Stuttgartu do Silverstone na jednym ładowaniu przy jeszcze niższym zużyciu energii autentycznie świadczy o ogromnym postępie, jeśli chodzi o przyspieszenie rozwoju technik leżących u podstaw naszej strategii elektryfikacji. Na przestrzeni lat znaczący wkład miały tu aktywności Mercedesa w sporcie motorowym – i jesteśmy z tego bardzo dumni” – powiedział Allsopp.
Na torze na spotkanie z VISION EQXX czekał kierowca wyścigowy ekipy Formuły E Mercedes-EQ Nyck de Vries. 27-letni Holender, który w ciągu ostatnich dwóch sezonów odniósł cztery zwycięstwa w Formule E, ma duże doświadczenie w śrubowaniu wyników efektywności zaawansowanego elektrycznego układu napędowego. Dla VISION EQXX nie miał taryfy ulgowej – przy każdej możliwej okazji rozpędzał go na legendarnym asfalcie do maksymalnej, ograniczonej prędkości 140 km/h. Po pokonaniu 11 okrążeń zjechał do alei serwisowej z resztką energii; od ostatniego ładowania licznik pokazywał 1202 km. „Jazda VISION EQXX daje prawdziwą przyjemność. Wiem, co potrafi ten zespół. A prowadzić tak niesamowity samochód na historycznym torze wyścigowym to prawdziwy zaszczyt” – mówi de Vries, dodając z uśmiechem: „I mogę powiedzieć, że jego wnętrze jest zdecydowanie dużo bardziej luksusowe niż kokpit bolidu Formuły E”.
Kolejna podróż w elektryczną przyszłość po weekendowej wycieczce na Festiwal Prędkości w Goodwood. Po krótkim doładowaniu VISION EQXX kontynuował podróż do oddalonej o 33 km siedziby HPP w Brixworth, gdzie czekały go nocny postój, mycie i pełne ładowanie w ramach przygotowań do kolejnej wycieczki – na Festiwal Prędkości w Goodwood. VISION EQXX pojawił się tam wspólnie z innymi ikonami Mercedesa z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Dzięki dwóm udanym wyprawom – każda o długości ponad 1000 km – VISION EQXX skutecznie udowodnił, że nie bez powodu jest nazywany najefektywniejszym Mercedesem w historii. Ale na tym historia się nie kończy. Trwają już prace nad rozwojem wielu rozwiązań VISION EQXX pod kątem zastosowania w przyszłych pojazdach seryjnych. Dla stojącego za nim zespołu, gromadzącego bezcenne dane z codziennej eksploatacji, najważniejsze pytanie brzmi jednak: dokąd teraz?
Start | Stuttgart Untertürkheim, 21 czerwca 2022 r., 8:15 CEST |
Przyjazd | Silverstone, 22 czerwca 2022 r., 18:02 BST |
Trasa | Untertürkheim, Reims, Calais, Brackley |
Pokonany dystans | 1202 km |
Łączny czas jazdy | 14 godzin 30 minut |
Średnia prędkość | 83 km/h |
Maksymalna prędkość | 140 km/h |
Średnie zużycie energii | 8,3 kWh na 100 km |
Pojemność akumulatora | kWh | < 100 |
Napięcie znamionowe | V | > 900 |
Zużycie energii | kWh/100 km | 8,3 |
Współczynnik Cd | 0,17 | |
Powierzchnia czołowa | m² | 2,12 |
Moc | kW | 180 |
Rozstaw osi | mm | 2800 |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4975/1870/1348 |
Masa własna | kg | 1755 |
Źródło: Mercedes-Benz
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…