Ford Mustang Mach-E AWD – elektryczny łowca nagród

Na tym modelu nie znajdziemy żadnego znaczka Forda. Jedynie identyfikuje go charakterystyczny galopujący Mustang, którego wizerunek znalazł się na przedniej masce, tylnej pokrywie bagażnika oraz na felgach i kluczyku zdalnego sterowania. Co i czy, ten elektryczny SUV ma wspólnego z legendarnym Mustangiem coupe?

Jak się okazuje, amerykański producent wiedział, że taki model powiązany praktycznie z legendarną nazwą, będzie w stanie przyciągnąć klientów na całym świecie. Sukces nadszedł wyjątkowo szybko. Elektryczny Mustang został doceniony na całym świecie, co znalazło odzwierciedlenie nie tylko w wynikach sprzedaży, ale także licznych i prestiżowych nagrodach.

Ford Mustang Mach-E AWD – modułowa platforma i wybór napędu

Mustang Mach-E powstał na platformie Global Electrified 1 (GE1) opracowanej przez Ford Team Edison, która jest mocno zmodyfikowaną wersją podwozia C2, z której korzystają najnowsze generacje modeli Focus oraz Kuga. Mustang Mach-E dostępny jest z napędem na tylne lub na wszystkie koła, które wykorzystują konfigurację z jednym lub z dwoma silnikami ze zróżnicowanym wyborem mocy wyjściowej oraz pakietami akumulatorów o standardowym lub wydłużonym zasięgu. To wszystko zasługa modułowej platformy, która pozwala na swobodny dobór konfiguracji napędowej, bez konieczności wykonywania znaczących zmian w konstrukcji.

W modelach z napędem na tylną oś wykorzystywany jest synchroniczny silnik elektryczny z magnesem trwałym, chłodzony olejem – umieszczony na tylnej osi. W wersji z napędem wszystkich kół uzupełnia go dodatkowy silnik montowany w linii z przednią osią (który napędza jej koła). Energię do zasilania tych silników dostarcza litowo-jonowy akumulator, zintegrowany w obudowie modułowej pomiędzy osiami, co przekłada się na zwiększenie sztywności skrętnej i lepszy rozkład masy. Dostępne w 288-ogniwowej konfiguracji standardowej pojemności (75 kWh) lub w wersji 376-ogniwowej o zwiększonej pojemności (98 kWh), wysokowydajne akumulatorowe pakiety modułowe, są zabezpieczone wodoodporną obudową otoczoną strukturą, która pochłania uderzenia.To czyni źródło zasilania napędu dobrze zabezpieczonym przed wpływem czynników zewnętrznych.

Ford Mustang Mach-E może holować przyczepę ważącą 1 tonę

Temperatury akumulatorów są dodatkowo stabilizowane przez zaawansowany, aktywny układ ogrzewania i chłodzenia cieczą, który został gruntownie przetestowany przez firmę Ford i zoptymalizowany pod kątem zapewnienia maksymalnej wydajności w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Ford Mustang najlepiej sprzedającym się sportowym coupe na świecie

Standardowy układ napędowy(RWD) przenosi moment na koła tylnej osi i zapewnia moc           269 KM oraz moment obrotowy 430 Nm, uzyskując jednocześnie zasięg 440 km. Wyposażona w ten sam akumulator (75 kWh), wersja AWD (napęd wszystkich kół) wytwarza identyczną moc (269 KM), ale moment obrotowy jest zwiększony do 580 Nm – dzięki dodatkowemu silnikowi. Zasięg w tym modelu jest nieco mniejszy – 400 km.

W przypadku akumulatora o zwiększonej pojemności, jednosilnikowe modele RWD mają moc podniesioną do 294 KM i zapewniają zasięg do 610 km. Modele AWD wyposażone w pakiet mocniejszej baterii 98 kWh oferują zasięg 540 km, natomiast układ napędowy generuje 351 KM oraz 580 Nm. Topową wersją w gamie Macha-E jest GT, którą wyposażono w konfigurację AWD z dwoma silnikami o mocy 480 KM i momencie obrotowym aż 860 Nm.c

Ford Mustang Mach-E AWD – system informacyjno-rozrywkowy SYNC – 4A

W Fordzie Mustangu Mach-E debiutuje kolejna generacja systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC – 4A, która oferuje lepsze planowanie tras oraz wyższy stopień personalizacji oraz umożliwia m.in. zdalną konfigurację pojazdu prosto z domu.

Ekran dotykowy Full HD 15,5-calowy zaskakuje sporym rozmiarem, ale tak naprawdę liczą się dodatkowe funkcjonalności. Pomimo swojej wielkości, interfejs został skonstruowany tak, aby być jak najbardziej przyjaznym dla użytkownika. Najważniejsze funkcje zostały rozmieszczone w uporządkowany sposób, aby nie przeszkadzać kierowcy w podróży, zaś sam system jest dwa razy wydajniejszy i przetwarza dane dwa razy szybciej niż jego poprzednia generacja.

Poza tym, SYNC 4A dysponuje dużymi i zróżnicowanymi kolorystycznie przyciskami. Inteligentnie dzielony ekran umożliwia zarządzanie kilkoma funkcjami jednocześnie. Nawet, jeśli na ekranie znajdzie się więcej opcji, a przyciski ulegną zmniejszeniu, nadal są one bardziej czytelne niż te, które można znaleźć w większości innych systemów informacyjno-rozrywkowych.

Funkcjonalności systemu dopełnia umieszczenie ekranu w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, a także szybka reakcja na dotyk. Ekran jest duży, ale jego konstrukcja i układ sprawiają, że szybko znajdziemy interesujące informacje. Kierowca może on szybko i bezpiecznie ustawić interesujące go parametry. A tych w Mustangu Mach-E jest ponad 80. Funkcjonalność systemu zapewnia także tradycyjne pokrętło sterujące poziomem głośności. Wszystko po to, aby móc maksymalnie skupić się na drodze.

Kierowcy mogą ustawić parametry swojego samochodu prosto z domu. Za pomocą swojego smartfona tworzą profil, w którym zapisują najważniejsze dla siebie lokalizacje czy ulubione ustawienia. Można w ten sposób spersonalizować parametry jazdy czy kolory oświetlenia wnętrza. Funkcja ta pozwala na skonfigurowanie swojego pojazdu jeszcze przed jego odbiorem z salonu. Kierowcy po odebraniu pojazdu mogą więc sparować telefon z samochodem i od razu wyruszyć w trasę.

SYNC 4A na bieżąco aktualizuje się za pośrednictwem chmury, co oznacza zawsze aktualne dane. Funkcja jest oczywiście szczególnie przydatna w przypadku map drogowych czy informacji o ruchu drogowym. System Intelligent Range bierze pod uwagę nawet dane z innych pojazdów elektrycznych Forda, które pokonały już daną trasę. Dodatkowo, jeśli pojawią się czynniki wpływające na zasięg, system wyjaśnia przyczyny zmiany. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym pochodzą z systemów TomTom, a za wyznaczanie tras odpowiedzialny jest Garmin – dwie globalne marki doskonale znane z najwyższej jakości usług.

W Fordzie Mustangu Mach-E debiutuje kolejna generacja systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC – 4A, która oferuje lepsze planowanie tras oraz wyższy stopień personalizacji oraz umożliwia m.in. zdalną konfigurację pojazdu prosto z domu.

Ekran dotykowy Full HD 15,5-calowy zaskakuje sporym rozmiarem, ale tak naprawdę liczą się dodatkowe funkcjonalności. Pomimo swojej wielkości, interfejs został skonstruowany tak, aby być jak najbardziej przyjaznym dla użytkownika. Najważniejsze funkcje zostały rozmieszczone w uporządkowany sposób, aby nie przeszkadzać kierowcy w podróży, zaś sam system jest dwa razy wydajniejszy i przetwarza dane dwa razy szybciej niż jego poprzednia generacja.

Poza tym, SYNC 4A dysponuje dużymi i zróżnicowanymi kolorystycznie przyciskami. Inteligentnie dzielony ekran umożliwia zarządzanie kilkoma funkcjami jednocześnie. Nawet, jeśli na ekranie znajdzie się więcej opcji, a przyciski ulegną zmniejszeniu, nadal są one bardziej czytelne niż te, które można znaleźć w większości innych systemów informacyjno-rozrywkowych.

Funkcjonalności systemu dopełnia umieszczenie ekranu w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, a także szybka reakcja na dotyk. Ekran jest duży, ale jego konstrukcja i układ sprawiają, że szybko znajdziemy interesujące informacje. Kierowca może on szybko i bezpiecznie ustawić interesujące go parametry. A tych w Mustangu Mach-E jest ponad 80. Funkcjonalność systemu zapewnia także tradycyjne pokrętło sterujące poziomem głośności. Wszystko po to, aby móc maksymalnie skupić się na drodze.

Kierowcy mogą ustawić parametry swojego samochodu prosto z domu. Za pomocą swojego smartfona tworzą profil, w którym zapisują najważniejsze dla siebie lokalizacje czy ulubione ustawienia. Można w ten sposób spersonalizować parametry jazdy czy kolory oświetlenia wnętrza. Funkcja ta pozwala na skonfigurowanie swojego pojazdu jeszcze przed jego odbiorem z salonu. Kierowcy po odebraniu pojazdu mogą więc sparować telefon z samochodem i od razu wyruszyć w trasę.

SYNC 4A na bieżąco aktualizuje się za pośrednictwem chmury, co oznacza zawsze aktualne dane. Funkcja jest oczywiście szczególnie przydatna w przypadku map drogowych czy informacji o ruchu drogowym. System Intelligent Range bierze pod uwagę nawet dane z innych pojazdów elektrycznych Forda, które pokonały już daną trasę. Dodatkowo, jeśli pojawią się czynniki wpływające na zasięg, system wyjaśnia przyczyny zmiany. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym pochodzą z systemów TomTom, a za wyznaczanie tras odpowiedzialny jest Garmin – dwie globalne marki doskonale znane z najwyższej jakości usług.

Ford Mustang Mach-E AWD – komfortowe wnętrze

To model, który oferuje najwyższy standard. Naszpikowany najnowszymi systemami zapewniający komfortowa jazdę i bezpieczeństwo. Konstruktorom udało się uzyskać kompromis i zapewnić odpowiedni komfort kierowcy i współpasażera oraz osób zajmujących miejsce w drugim rzędzie. Użytkownicy docenią także funkcjonalność. Składane tylne oparcia pozwalają na uzyskanie aż 1420 l przestrzeni bagażowej. Dodatkowe 81 litrów mamy do dyspozycji w przedniej części pojazdu, gdzie konstruktorzy stworzyli przestrzeń z odpływem, który można wykorzystać na m.in. brudny sprzęt sportowy.

Ford Mustang Mach-E AWD – podsumowanie

Chociaż nie jest to typowo sportowy samochód, jak jego legendarny wzorzec, to jednak robi wrażenie. Jest komfortowy, zapewnia użytkownikom najwyższe parametry eksploatacyjne i jest funkcjonalny. Ten SUV z całą pewnością pod wieloma względami pretenduje do światowej czołówki. Natomiast, Jeśli ktoś oczekuje klimatu i charakteru legendy sprzed lat, w tym aucie tego nie znajdzie. Nie ma w nim powrotu do przeszłości, jest natomiast teraźniejszość i przyszłość w najwyższym stopniu.

Ford Mustang Mach-E AWD – podstawowe dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc 351 KM
Maksymalny moment obrotowy 580 Nm
Pojemność baterii 98 kWh
Skrzynia biegów i napędautomatyczna 1-stopniowa, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,1   s
Zużycie energii16,1 kWh/100 km
Średni zasięg400 km
Długość4743 mm
Szerokość1930 mm
Wysokość1613 mm
Rozstaw osi2987 mm
Pojemność bagażnika322/1420 l
Masa własna2273 kg
Cena z baterią 75 kWh314 000 zł
Cena z baterią 98 kWh349 000 zł