W 2020 roku japońscy fani przysmaków oszaleli na punkcie ankiety przeprowadzonej na Twitterze, w której zapytano o idealny stosunek krakersów do orzeszków w opakowaniu. Dotychczasowe proporcje wynosiły 6:4, a ankietowani opowiedzieli się za mieszkanką w stosunku 7:3.
Jako producent samochodów dumny ze swojego japońskiego pochodzenia, Nissan połączył siły z wytwórcą przekąsek, firmą Tatsuya Bussan, aby stworzyć ich specjalną wersję – krakersy w kształcie modeli Nissana.
Niedawno wprowadzone do sprzedaży w nowym opakowaniu ciasteczka, przedstawiające szeroką gamę historycznych i aktualnych modeli z gamy Nissana, takich jak Skyline GT‑R, klasyczne Datsuny czy pionierski LEAF, dostarczają mnóstwa radości do japońskich domów.
W okręgu Isehara w prefekturze Kanagawa mieści się zarówno siedziba firmy Tatsuya Bussan, jak i część ośrodka Nissan Technical Centre. Rejon ten znany jest przede wszystkim ze słynnego sanktuarium Afuri, które jest celem licznych pielgrzymek religijnych, pochodzącego jeszcze z czasów antycznych. Na przedmieściach natomiast, w połowie drogi do imponującej góry Oyama, znajduje się sanktuarium Shinto.
„Głównym celem projektu było stworzenie produktu, który jednocześnie symbolizowałby nasz region oraz był w stanie uchwycić ducha Nissana” – powiedział Gen Sugino, członek zespołu projektowego odpowiadającego za stworzenie ciasteczek.
Zespół Nissana współpracował z firmą Tatsuya Bussan oraz Komisją ds. Promocji Dziedzictwa Miasta Isehara. Wspólnie opracowali koncepcję 23 ryżowych krakersów w kształcie różnych modeli Nissana. W oryginalnym opakowaniu w kształcie puszki – zaprojektowanym tak, by mieściło się w samochodowym uchwycie na kubek – znalazł się również krakers w kształcie góry Oyama, dodatkowo oddający lokalnego ducha.
„Tym, co najbardziej uderzyło mnie podczas prac nad projektem, była motywacja zespołu Nissana do stworzenia czegoś wyjątkowego” – powiedział Toru Matsuo, przedstawiciel wydziału ds. turystyki miasta Isehara.
„Ten entuzjazm nie tylko wywołał ogromne zainteresowanie projektem, lecz również zainspirował nas – członków władz lokalnych – do poszukiwania własnych innowacyjnych pomysłów. Czujemy się naprawdę poruszeni” – dodał.
Puszki z przekąskami kaki-no-tane Nissana, dostępne w sprzedaży już od 2020 roku, cieszą się ogromną popularnością w Galerii Nissana w Jokohamie oraz punktach lokalnych sprzedawców, a także w bezpośredniej sprzedaży firmy Tatsuya Bussan. Na początku wyprodukowano zaledwie 10 000 puszek, ale w lutym tego roku sprzedaż przekroczyła już 380 000 opakowań.
„Większość mieszkańców Japonii miała już okazję spróbować kaki-no-tane” – powiedział Noriyuki Takahashi z firmy Tatsuya Bussan. „Lecz czy kiedykolwiek próbowali kaki-no-tane w kształcie samochodów? Ta przekąska wręcz prosi o wyobrażenie sobie przejazdu 23 słynnych modeli Nissana wokół podnóża góry Oyama. Łatwo zrozumieć, czemu kaki‑no‑tane w kształcie Nissanów są tak popularne!” – dodał.
Wierne oddanie kształtu samochodów Nissana przez krakersy jest istotnym czynnikiem wpływającym na sprzedaż przekąski. Projektanci i inżynierowie Nissana dokładnie przyjrzeli charakterystycznym elementom każdego modelu – od kształtu kół po rozmieszczenie spojlerów.
Wymyślenie sposobu wypiekania ciasta ryżowego okazało się być dla zespołu odpowiedzialnego za ich powstanie nie lada wyzwaniem. Jego członkowie zdawali sobie sprawę, że wyrastające ciasto może zaburzyć pierwotne kształty samochodów. Musieli więc uwzględnić takie zmiany w swoich projektach. Efekt? Stworzenie elementu linii produkcyjnej (matrycy), którym wycina się specjalne kształty ciasteczek kaki-no-tane.
Lokalna legenda głosi, że twórca kaki-no-tane wpadł na pomysł stworzenia krakersa w 1923 roku po tym, jak przypadkowo nadepnął na okrągłą matrycę do ryżowych krakersów, zmieniając jej kształt.
Urzekły go półksiężycowe kształty przypominające nasiona persymony (kaki-no-tane), powstałe przy użyciu zdeformowanej matrycy. Zrozumiał, że jego przypadkowy, niewielki wynalazek może mieć ogromny wpływ na świat japońskich przekąsek. Niemal sto lat później Japończycy nadal zachwycają się wyglądem i smakiem kaki-no-tane.
„Ta historia nas zainspirowała” – powiedział Sugino z zespołu projektowego Nissana. „We współpracy z lokalnymi partnerami postanowiliśmy stworzyć środowisko, w którym tradycyjna sztuka rzemieślnicza i kultura jedzenia łączą się z najnowocześniejszym wzornictwem Nissana. W efekcie powstały krakersy kaki-no-tane w kształcie naszych samochodów. Naprawdę oddają smak emocji i poczucie więzi, które towarzyszyły nam podczas realizacji tego projektu” – dodał.
Dowiedz się więcej o krakersach kaki-no-tane w kształcie Nissanów (obecnie dostępnych jedynie w Japonii) oraz o ekscytującym świecie Nissana – obejrzyj vlog podróżniczy dostępny tutaj.
Źródło: Nissan
Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…
Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…
Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…
Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…
Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…
Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…