W ubiegłym roku był to najpopularniejszy mały samochód w Niemczech oraz najchętniej kupowany samochód w Wielkiej Brytanii. W pełni elektryczny Opel Corsa‑e zdobył tytuł „Złotej Kierownicy 2020”1, a teraz przypada na niego około jednej czwartej całej sprzedaży Corsy oraz z powodzeniem startuje w sportach motorowych jako bezemisyjny samochód rajdowy.
Jednak, żeby w pełni zrozumieć popularność Corsy od jej debiutu w 1982 roku, trzeba najpierw wspomnieć o innym udanym modelu spod znaku błyskawicy, jakim był Opel Kadett. Początkowo był to mały samochód o długości około 3,8 m, zaprojektowany, aby zapewnić mobilność większej liczbie osób w czasach, gdy jazda samochodem była jeszcze prawdziwym luksusem.
Z biegiem lat, wraz ze wzrostem zamożności, klienci szybko stawali się coraz bardziej wymagający. W drugiej połowie XX wieku mały Kadett stawał się coraz większy i mocniejszy, z każdą kolejną generacją przybliżając się do klasy kompaktowej. W rezultacie powstała luka, którą firma z Rüsselsheim postanowiła wypełnić klasycznym modelem podstawowym.
Nadszedł czas na nowy, naprawdę mały samochód – na Corsę. Pierwsze egzemplarze nowego małego modelu opuściły linię produkcyjną w nowej fabryce w Saragossie jesienią 1982 roku, a wkrótce potem Corsa zyskała status bestselera w ofercie Opla. Do dzisiaj, przez 40 lat, wyprodukowano już znacznie ponad 14 milionów egzemplarzy, z czego większość w Saragossie i Eisenach.
Ten sukces w dużej mierze jest zasługą licznych nowoczesnych technologii wprowadzanych w różnych generacjach Corsy, a wcześniej dostępnych tylko w pojazdach wyższych klas. Są to między innymi systemy podnoszące bezpieczeństwo i ułatwiające prowadzenie pojazdu, takie jak ABS, poduszki powietrzne, przednia kamera ze wskaźnikiem odległości, rozpoznawanie znaków drogowych czy asystent pasa ruchu, a od niedawna także adaptacyjne i nieoślepiające reflektory matrycowe Intelli-Lux LED®. Obecna szósta generacja bestsellerowego małego samochodu została bardzo dobrze przygotowana na przyszłość. Od 2019 roku model po raz pierwszy jest oferowany także w całkowicie bezemisyjnej, w pełni elektrycznej wersji Opel Corsa-e.
Akt I: Opel Corsa A 1982-1993
Corsa A charakteryzowała się nadwoziem o zwartej sylwetce i długości zaledwie 3,62 metra. Miała mocne, wyraźnie zaznaczone nadkola jak w samochodach rajdowych i współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 – wyjątkowo niski, być może nawet rekordowy dla tej klasy pojazdów. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały sportowy samochód o prostych i zdecydowanych liniach, który szczególnie przypadł do gustu „panom domu”. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A sprzedawała się znakomicie – w sumie wyprodukowano 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu.
Akt II: Opel Corsa B 1993-2000
Pomimo sukcesu pierwszej Corsy w Rüsselsheim zdecydowano, że jej następca powinien zostać „ulubieńcem pań”. Do pracy zabrał się legendarny projektant firmy Opel, Hideo Kodama. Jego dziełem była bardziej zaokrąglona i łagodniejsza Corsa z urokliwymi „szeroko otwartymi oczami” reflektorów, od razu kojarząca się z miłą twarzyczką dziecka Corsa B była o 10 centymetrów dłuższa od poprzedniczki i znacznie bardziej przestronna w środku. Zastosowano w niej także – po raz pierwszy w tej klasie samochodów – wyższe standardy bezpieczeństwa, w tym hamulce z ABS, wzmocnienia boczne oraz czołowe poduszki powietrzne. Na niektórych rynkach oprócz wersji hatchback Opel ponownie zaoferował nadwozie trójbryłowe, a także kombi i pikapy. Silniki benzynowe zostały wyposażone we wtrysk paliwa i katalizatory, wersja GSi otrzymała 16‑zaworową głowicę, a silniki wysokoprężne – turbodoładowanie. Corsa drugiej generacji odnosiła sukcesy na całym świecie, a sprzedaż sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.
Akt III: Opel Corsa C 2000-2006
Zgodnie z zasadą, że nie zmienia się składu zwycięskiej drużyny, o zaprojektowanie nowej Corsy ponownie poproszono Hideo Kodamę. Styl generacji oznaczonej literą C wyraźnie nawiązywał do udanej poprzedniczki. Corsa wydłużyła się o kolejne 10 centymetrów. Zwiększono także rozstaw kół i osi, dzięki czemu w środku zrobiło się znacznie luźniej. Po raz pierwszy nadwozie zostało w całości ocynkowane. Zaawansowane technicznie czterozaworowe silniki benzynowe ECOTEC oraz nowe turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewniały wysoką moc przy niewielkim spalaniu i emisji. Wszystkie wersje były zgodne z normą emisji spalin Euro 4. Corsa C odniosła podobny sukces jak jej poprzedniczki – sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy.
Akt IV: Opel Corsa D 2006-2014
Tym razem odmiany trzy- i pięciodrzwiowa podążyły własnymi drogami. Podobnie jak w przypadku oryginalnej Corsy A, sportowe gusta klientów miała zaspokoić trzydrzwiowa Corsa o charakterystycznej sylwetce przypominającej coupé. Odmiana pięciodrzwiowa stała się zaś w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Corsa D wciąż miała niespełna 4 metry długości – dokładnie 3999 milimetrów. Jednostki napędowe Corsy wyróżniały się niskim zużyciem paliwa między innymi dzięki technologii ecoFLEX Opla oraz systemowi Start/Stop. Samochód z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX zużywał w cyklu mieszanym tylko 3,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 88 g/km (wg NEDC). Corsę czwartej generacji sprzedano w liczbie 2,9 miliona egzemplarzy.
Akt V: Opel Corsa E 2014-2019
Dynamiczna, praktyczna i elegancka Corsa E także okazała się bestsellerem, sprzedanym w liczbie około 1,3 miliona egzemplarzy. Corsa piątej generacji była produkowana w zakładach Opla w Saragossie i Eisenach. Mała gwiazda po raz pierwszy urosła powyżej czterech metrów. Komfortowy i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania samochód mierzył 4,02 metra długości. W ofercie były oczywiście podgrzewane fotele i podgrzewana kierownica oraz automatyczna klimatyzacja, a także przednia kamera z sygnalizatorem odległości, system rozpoznawania znaków drogowych i asystent utrzymania pasa ruchu. Optymalną łączność zapewniały systemy multimedialne z 7‑calowym ekranem dotykowym, kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Opel oferował także flagowe, usportowione wersje małego samochodu – początkowo Corsę OPC z silnikiem o mocy 207 KM (152 kW), a później 150‑konną (110 kW) Corsę GSi.
Akt VI: Opel Corsa F w wersji elektrycznej wprowadzony w 2019 r.
Opel Corsa w szóstej odsłonie jest optymalnie przygotowany do przyszłych wyzwań. Najnowsza generacja małego samochodu, którego światowa premiera miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2019 roku, jako pierwsza jest dostępna także z napędem wyłącznie akumulatorowym. Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia są adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory Intelli-Lux LED®, które firma Opel po raz pierwszy oferuje w segmencie małych samochodów. Kierowcę wspomagają liczne nowoczesne systemy, takie jak alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych oraz radarowy adaptacyjny tempomat. Rozwiązania te zwiększają bezpieczeństwo i sprzyjają relaksowi za kierownicą. Właściwości jezdne, a także przejrzysty i praktyczny układ wnętrza pięciomiejscowej Corsy mierzącej 4,06 metra długości można uznać za wzorcowe. Linia dachu nawiązująca do sylwetki coupé została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Niski środek ciężkości zachęca do wykorzystywania osiągów pojazdu i przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych. Najnowsza Corsa ma bardziej bezpośrednią charakterystykę i jest bardziej dynamiczna, zapewniając jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Dzięki takiej recepcie na sukces mały samochód ze znakiem Blitz znów stał się najpopularniejszym autem w swoim segmencie w Niemczech oraz najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii.
W pełni elektryczny bestseller elektryzuje publiczność na kilka sposobów: w Niemczech seryjna Corsa‑e zwyciężyła w plebiscycie „Złota Kierownica 2020”, a zmodyfikowana Corsa-e Rally udowadnia, że w sporcie samochodowym da się połączyć imponujące osiągi z dbałością o środowisko. Opel jako pierwszy producent skonstruował bezemisyjny, w pełni elektryczny samochód rajdowy, który od 2021 roku rywalizuje w ADAC Opel e-Rally Cup – pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych, zapowiadającym przyszły kierunek rozwoju rajdów.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
Źródło: Opel
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…