Obok tego auta nie da się przejść obojętnie. Może podobać się udany design nadwozia i modna sylwetka coupé, a do tego jeszcze oszczędny system hybrydowy z autorską przekładnią automatyczną, a w bonusie dedykowany kolor pomarańczowy Valencia. Czy czegoś więcej potrzeba do szczęścia.
Zapewne francuski producent w swoich pierwotnych planach nie oczekiwał, że model pierwotnie adresowany do rosyjskich użytkowników, także pojawi się w wersji europejskiej. Zadebiutowała ona we wrześniu 2020 roku i powstała na platformie CMF-B. To zupełnie inna wersja, która ma dłuższe nadwozie, bogatsze i nowocześniejsze wyposażenie oraz wnętrze przejęte z modelu Captur. Model globalny produkowany jest w południowokoreańskim Pusan i poza nazwą Renault Arkana, występuje także pod nazwą Renault Megane Conquest (kraje bałkańskie) oraz Samsung XM3 (Korea Południowa, Ameryka Południowa). W Polsce dostępny jest od połowy 2021 roku.
Renault Mégane E-TECH 160 Hybryda plug-in – auto na miarę naszych czasów
Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145 hybryda – design, który potrafi zauroczyć
Design nadwozia i wnętrza należy zapisać na plus francuskiego producenta. Utrzymany w stylu najnowszych modeli marki, z charakterystycznymi przednimi światłami w kształcie litery C jest wykonanymi w technologii LED, co docenimy podczas jazdy nocą. Wrażenie robi także profil auta, który szczególnie podkreślają obręcze kół Silverstone z rubinowymi akcentami. Podwójna końcówka układu wydechowego i znak R.S. Line na ozdobnych wstawkach błotników oraz we wnętrzu pojazdu nawiązują do wyjątkowego rodowodu samochodu.
Czarna podsufitka, tapicerka łączona ze skóry ekologicznej* i Alcantary z czerwonymi przeszyciami, skórzana kierownica, deska rozdzielcza z motywem przypominającym włókno węglowe i aluminiowe nakładki na pedały nadają kokpitowi wersji R.S. Line sportowy charakter.
System muti-sense oferuje do wyboru trzy tryby jazdy i osiem rodzajów oświetlenia ambientowego, które umożliwiają kierowcy dostosowanie samochodu do aktualnych potrzeb. Wyświetlacz 10,2-calowego cyfrowego zespołu zegarów i wskaźników umożliwia klonowanie systemu fabrycznej nawigacji i personalizację informacji dotyczących prowadzenia samochodu. Środkową konsolę zdobi pionowo ustawiony centralny ekran o przekątnej 9,3-cala.
Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145 hybryda – przekładnia, którą można polubić
Renault coraz odważniej wykorzystuje w swoich najnowszych modelach autorską przekładnię automatyczną Multi-mode. Do jej stworzenia francuski producent skorzystał z doświadczenia zdobytego w konstruowaniu zespołów napędowych do bolidów Formuły 1. To oznacza, iż w praktyce połączono ze sobą dwie przekładnie, z których jedna z czterema stopniami przełożenia przekazuje moment obrotowy jednostki benzynowej, a druga dwustopniowa przenosi moment obrotowy silnika elektrycznego. W praktyce ta zautomatyzowana przekładnia pracuje aż w 15 trybach jazdy.
W przekładni wielotrybowej nie ma klasycznych synchronizatorów i dlatego synchronizacją obrotów kół zębatych zajmuje się trzeci silnik elektryczny. Największa zaletą takiego przeniesienia napędu jest brak sprzęgła załączającego napęd w momencie ruszania z miejsca, gdyż w podczas tego manewru pracuje tylko cichy silnik elektryczny. Jednostka spalinowa uruchamia się dopiero przy większej prędkości.
Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145 hybryda – podsumowanie
Arkana jest z cała pewnością udanym modelem w gamie Renault. Jego zaletą jest przede wszystkim udany i nowoczesny design utrzymany w najnowszej konwencji francuskiego producenta. We wnętrzu nie będziemy narzekać na brak miejsca. Czas jazdy spędzimy w miłym klimacie. Nie zapomniano o kierowcy, który ma w swoim zasięgu wiele najnowszych rozwiązań, a co najważniejsze ich bezproblemową i intuicyjną obsługę. W praktyce sprawdza się także pionowy tablet multimediów z 9,3-calowym ekranem dotykowym. do tego wszystkiego należy jeszcze dodać pojemny bagażnik.
Renault Arkana R.S. Line E-Tech 145 hybryda – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, benzynowy, hybryda |
Moc układu hybrydowego | 143 KM |
Moc silnika spalinowego | 94 KM przy 5600 obr./min |
Moc silników elektrycznych | 20 KM (15 kW) + 49 KM (36 kW) |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | 148 Nm przy 3600 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna Multi-mode MMT, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Średnie zużycie paliwa podczas testu | 6,3 l/100 km |
Długość | 4568 mm |
Szerokość | 1821 mm |
Wysokość | 1576 mm |
Rozstaw osi | 2720 mm |
Pojemność bagażnika | 492 l / 1278 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Masa własna | 1435 kg |
Cena wersji R.S. Line | 144 900 zł |